Päivitetty 12.1.2022
Koronatilanne herättää useita kysymyksiä ja huolta kuluttajissa. KKV seuraa tilannetta tiiviisti ja vastaa nyt ajankohtaisiin tapahtumiin ja palveluihin liittyviin kysymyksiin, joita kuluttajat ovat esittäneet kuluttajaneuvontaan.
Seuraa lipunvälittäjän ja tapahtumajärjestäjän ohjeistusta. Jos asiasi on kiireetön, niin kannattaa odotella rauhassa. Monia asioita voi selvittää jälkikäteenkin.
Jos tarvitset henkilökohtaista ohjeistusta, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Jos olet varannut tapahtumalippuja yrityksiltä, joiden kotipaikka on Suomen sijaan toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa, saat komission englanninkieliseltä sivulta tietoa tämänhetkisestä tilanteesta kuluttajan oikeuksien kannalta. Sivulle on koottu Euroopan kuluttajakeskusten vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin koronatilanteessa. Voit olla yhteydessä myös Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteeseen lisäneuvojen saamiseksi.
Tällä sivulla
Tapahtumat
-
Koronapassia koskevan lainsäädännön perusteella sinulta voidaan evätä sisäänpääsy tiloihin ja tapahtumiin, jos sinulla ei ole palveluntarjoajan edellyttämää koronapassia. Passia voidaan edellyttää ravintoloiden ja yökerhojen lisäksi esimerkiksi kuntosaleilla ja muissa sisäliikuntatiloissa, urheilutapahtumissa, konserteissa ja muissa yleisötilaisuuksissa. Koronapassia voi vaatia silloin, kun yrityksen toimintaan kohdistuu esimerkiksi yleisömäärä- tai aukioloaikarajoituksia. Passi on vaihtoehto näille rajoituksille.
Palveluntarjoajan mahdollisuus vaatia koronapassia perustuu muuhun kuin Kilpailu- ja kuluttajaviraston valvomaan lainsäädäntöön, eikä KKV ole siten toimivaltainen viranomainen arvioimaan asiaa.
-
Hyvityskysymykseen ei voi antaa yksiselitteistä vastausta. Tilanne on uusi eikä aikaisempaa ratkaisukäytäntöä ole. Tilanteet on arvioitava tapauskohtaisesti, huomioiden mm. millaisesta sopimuksesta on kyse, milloin ja millä tiedoin sopimus on tehty, tapahtuman ajankohta sekä kuluttajan henkilökohtaiset olosuhteet.
Jos koronapassivaatimus ei tilaushetkellä ole ollut tiedossa tai ennakoitavissa, voi hyvitykseen olla perusteet. Yksittäisen kuluttajan oikeuksia arvioitaessa voidaan merkitystä kuitenkin antaa sille, mistä syystä hänellä ei ole koronapassia. Jos kuluttaja ei terveydellisistä tai muista pakottavista syistä voi hankkia passia ja tilanne olisi kohtuuton kuluttajan kannalta, saattaa hänellä olla oikeus rahojen palautukseen. Jos koronapassin hankkimatta jättämiseen ei ole tällaista syytä, ei samanlaista oikeutta rahapalautukseen välttämättä ole. Rahapalautuksen vaihtoehtona kuluttaja voi yrittää neuvotella palveluntarjoajan kanssa esimerkiksi tapahtumalipun tai kausikortin hyödyntämisestä myöhemmin. Viime kädessä kuluttajariitalautakunta arvioi, mihin kuluttaja on omassa asiassaan oikeutettu.
-
Lähtökohta on, että tapahtuman peruuntuessa lipun hinta tulee palauttaa. Sopimusehto, jolla rahanpalautusoikeutta on rajoitettu, voi olla kohtuuton. Vaihtoehtoisesti voit neuvotella tapahtumajärjestäjän kanssa, miten lippua olisi mahdollista muulla tavoin myöhemmin hyödyntää. Jos liput on hankittu lipunvälittäjän kautta, sen lipun oston yhteydessä veloittamia toimituskuluja ja palvelumaksuja ei yleensä ole oikeutta saada takaisin, vaikka tilaisuus peruuntuisikin.
-
Lipunvälittäjä ei voi veloittaa tapahtumajärjestäjän peruutuksen vuoksi kuluttajalta rahanpalautuksen hoitamisesta ylimääräistä käsittelymaksua.
Jos tapahtumajärjestäjä käyttää maksun palautukseen lipunvälittäjää, palautuksen tekemisestä aiheutuvat kustannukset kuuluvat lähtökohtaisesti tapahtumajärjestäjän maksettavaksi. Sopimusehto, jonka mukaan kuluttajan saatavasta vähennetään jokin rahamäärä välittäjän palauttaessa lipun hinnan tapahtumajärjestäjän puolesta, on lähtökohtaisesti kohtuuton.
Sen sijaan välittäjän palvelumaksua lipun myynnistä ja esimerkiksi toimitustavasta veloitettavaa toimituskulua ei yleensä ole oikeutta saada takaisin, vaikka tilaisuus peruuntuisikin.
Lipunvälittäjän perimä palvelumaksu on tyypillisesti välityspalkkio, jonka yritys voi periä välitystehtävästä eli lipun myymisestä ja välittämisestä lipun ostajalle. Edellytyksenä on kuitenkin se, että lippuja myyvä yritys on kertonut toimivansa ainoastaan lipunvälittäjänä sekä ilmoittanut toimituskuluista ja palvelumaksuista lipun oston yhteydessä.
-
Asiaa ei ole säännelty laissa, mutta tapahtumajärjestäjän tai lipunvälittäjän on pyrittävä palauttamaan lipun hinta sinulle mahdollisimman nopeasti. Näin poikkeuksellisessa tilanteessa aika voi olla muutamia viikkoja, ja palautusta kannattaa odotella kärsivällisesti.
-
Jos rahat on tilitetty eteenpäin tapahtumajärjestäjälle, lipunvälittäjä ei ole vastuussa rahojen palautuksesta. Sinun kannattaa tutustua tapahtumajärjestäjän ja lipunvälittäjän ohjeistuksiin siitä, keneltä voit vaatia rahoja takaisin.
-
Jos sinulle tarjotaan lahjakorttia, voit harkita sen hyväksymistä. Lahjakortin pitäisi arvoltaan vastata ostamaasi tapahtuma- tai konserttilipun hintaa ja olla voimassa riittävän kauan.
-
Voit neuvotella lahjakortin voimassaoloajan pidentämisestä, jos et koronatilanteen pitkittymisen vuoksi ole pystynyt sitä hyödyntämään.
-
Asiasta ei ole mitään selvää laissa määriteltyä aikarajaa. Palautusajan on oltava riittävän pitkä, jotta sinulla on mahdollisuus harkita tarjottuja vaihtoehtoja.
Vaikket olisi palauttanut lippua tapahtumajärjestäjän tai lipunvälittäjän asettamassa aikarajassa, ei tästä automaattisesti seuraa, ettetkö voisi enää hyvitystä vaatia. Kuluttajalla on aina oikeus reklamoida palvelun virheistä kohtuullisen ajan kuluessa. Kohtuullisena aikana on yleensä pidetty vähintään kahta kuukautta.
-
Ei ole. Sinulla on oikeus valita, haluatko rahasi takaisin vai haluatko käyttää lipun myöhempänä ajankohtana.
-
Jos ostamaasi palvelua ei voida toteuttaa sovitulla tavalla, sinulla on oikeus saada palvelun virheen vuoksi hyvitystä, esimerkiksi hinnanalennusta. Suostumuksellasi on mahdollista myös sopia kausikortin voimassaolon jatkamisesta tai siirtämisestä myöhemmin käytettäväksi.
-
Urheiluseurojen ja muiden yleishyödyllisten yhdistysten järjestämiä maksullisia ja kaikille avoimia massaurheilutapahtumia, kuten esimerkiksi maratoneja, koskevat samat kuluttajaoikeudelliset periaatteet kuin muitakin tapahtumia. Sinulla on lähtökohtaisesti oikeus saada rahasi takaisin, kun järjestäjä peruu urheilutapahtuman tai sen ajankohta siirtyy.
Sopimusehto, jolla oikeutta rahapalautukseen on rajoitettu, voi olla kohtuuton. Näin on esimerkiksi silloin, jos tapahtuman uusi järjestämisajankohta ei sinulle jostain syystä sovi.
Palvelut
-
Jos sovittua palvelua ei ole saatavilla, olet oikeutettu hyvityksiin tai pidättymään maksamasta palvelun hintaa. Tämä pätee silloinkin, kun sali joudutaan sulkemaan viranomaismääräysten takia. Sopimusehto, joka rajoittaa oikeuttasi hyvitykseen, voi olla kohtuuton. Ehdon kohtuuttomuus on arvioitava tapauskohtaisesti.
Voit neuvotella kuntosaliyrityksen kanssa jäsenyyden kuluttomasta pidentämisestä tai keskeytystä vastaavasta hinnanalennuksesta. Jos pidät tarjottua hyvitystä riittämättömänä, voit reklamoida asiasta palveluntarjoajalle.
-
Voit neuvotella hiihtokeskuksen kanssa esimerkiksi kausikortin käyttämättä jääneen voimassaoloajan siirtämisestä myöhemmäksi. Sinulla on kuitenkin halutessasi oikeus saada rahallinen hyvitys käyttämättä jääneestä osasta, jos vaihtoehtoinen järjestely ei sinulle sovi. Hyvityksen määrä edellyttää aina tapauskohtaista arviointia, johon vaikuttavat muun muassa kausikortin markkinoinnissa annetut tiedot.
-
Sinun kannattaa tutustua juhlatilan vuokraajan ja pitopalvelun tarjoajan kanssa tehtyjen sopimusten ehtoihin, sillä mahdollisuutesi vaatia rahojen palautusta riippuvat sopimuksessa mahdollisesti olevista varausten muutos- ja peruutusehdoista. Kannattaa myös keskustella palveluntarjoajan kanssa eri vaihtoehdoista.
Sopimusehdot eivät saa kuitenkaan olla kohtuuttomia ja niitä voidaan tarvittaessa sovitella, jos ehdot johtaisivat kuluttajan kannalta kohtuuttomaan tilanteeseen. Varausehtojen kohtuullisuusarviointiin voi vaikuttaa se, onko varaus tehty koronapandemian aikana vai ennen sitä. Jos varaus on tehty tietoisena pandemiasta, rahojen palautukselle ei välttämättä ole samanlaista perustetta kuin tapauksissa, joissa varaus on tehty ennen pandemian alkamista.
-
Kansalaisopiston kurssi ei kuulu kuluttajaviranomaisten toimivaltaan. Jos kurssi keskeytyy, voisit neuvotella opiston kanssa laskun mitätöinnistä tai mahdollisuudesta osallistua kurssille myöhemmin.
-
Lähtökohta on, että palveluista, joita ei voi käyttää, ei voi myöskään periä maksua. Koska halli on suljettu, maksujen vaatimiselle tai perinnälle ei yleensä ole perustetta.
-
Lähtökohtaisesti palveluntarjoaja ei voi yksipuolisesti muuttaa sopimuksen sisältöä olennaisesti. Läsnäolotuntien yksipuolinen muuttaminen verkkotunneiksi oikeuttaa ainakin hinnanalennukseen, eikä oikeus sopimuksen purkamiseenkaan ole poissuljettu. Jos siirtomahdollisuudesta on selkeästi mainittu jo sopimuksentekohetkellä, ei oikeutta hyvitykseen kuitenkaan välttämättä ole.
Luotot ja maksaminen
-
Jos sinulla on oikeus saada rahasi takaisin myyjältä tai palveluntarjoajalta, voit vaatia rahojen palautusta halutessasi suoraan luottokortin myöntäneeltä pankilta. Luottokorttiyhtiö ei voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä esimerkiksi ostamasi palvelun tarjonneeseen yritykseen, vaan voit itse valita, kummalta taholta vaadit rahojen palautusta. Erityisesti tässä poikkeuksellisessa tilanteessa sinun kannattaa kuitenkin tarkistaa mahdolliset toimintaohjeet ja tiedot rahojen palautuksen aikataulusta palvelun tarjonneen yrityksen verkkosivuilta ennen kuin esität vaatimuksesi luottokorttiyhtiölle.
Jos olet saanut rahasi takaisin jo myyjältä tai palveluntarjoajalta, et voi pyytää rahojen palautusta luottokorttiyhtiöltä. Luottokorttiyhtiöllä ei myöskään ole velvollisuutta palauttaa sinulle enempää kuin se itse on saanut sinulta maksuina.
-
Jos koronavirus vaikuttaa takaisinmaksukykyysi, kerro siitä hyvissä ajoin luotonantajalle. Velkojien ja perintätoimistojen kanssa voi yleensä aina neuvotella erilaisista maksujärjestelyistä, ja yhteistyöhalua arvostetaan. On parempi yrittää sopia uusi maksuaikataulu kuin antaa viivästys- ja perimiskulujen kasvaa.
Järjestelymahdollisuuksia ovat muun muassa:
- eräpäivän siirtäminen
- kuukausierien pienentäminen ja laina-ajan pidentäminen
- sopiminen lyhennysvapaista jaksoista, joiden aikana voi maksaa pienimpiä ja kiireellisimpiä maksuja pois
- luottojen yhdistäminen, jolloin maksuaikaa voidaan pidentää ja kuluja vähentää
- koron tai viivästyskoron alentaminen.
Hyvä luotonanto- ja perintätapa edellyttää velkojilta ja perintätoimistoilta vastuullista suhtautumista maksujärjestelyihin erityisesti koronavirustilanteessa. Lisäksi luotonantajan tulee antaa kuluttajalle maksuviivästystilanteissa tietoa ja neuvoja maksuvaikeuksien syntymisen tai syvenemisen estämiseksi ja maksukyvyttömyystilanteiden hoitamiseksi.
-
Jos et maksa luottosi lyhennystä, luotonantaja voi vaatia koko jäljellä olevan luoton maksamista kerralla eli eräännyttää luoton. Luoton eräännyttäminen edellyttää, että siitä on mainittu sopimuksessa ja maksu on viivästynyt vähintään kuukauden ja on edelleen suorittamatta.
Eräännyttämisestä tulee myös lähettää kuluttajalle etukäteen ilmoitus, jolloin kuluttajalla on vielä mahdollisuus maksaa viivästynyt määrä. Kertaluotossa edellytyksenä on lisäksi, että viivästyneen määrän pitää olla
- vähintään 10 prosenttia luoton alkuperäisestä määrästä
- vähintään 5 prosenttia luoton alkuperäisestä määrästä, jos myöhässä on enemmän kuin yksi maksuerä
- sen pitää käsittää luotonantajan koko jäännössaatava tai
- viivästys on kestänyt vähintään kuusi kuukautta.
Jos kyseessä on tietyn ostoksen rahoittamiseksi myönnetty luotto, edellä olevat prosenttimäärät lasketaan luottohinnasta.
Luotonantajalla ei kuitenkaan yleensä ole oikeutta eräännyttää luottoa maksuviivästyksen perusteella, jos viivästyminen johtuu niin sanotusta sosiaalisesta suoritusesteestä eli kuluttajan sairaudesta, työttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta hänestä riippumattomasta seikasta. Jos luotonantaja harkitsee luoton eräännyttämistä, luotonantajan on joka tapauksessa hyvää luotonantotapaa koskevan periaatteen mukaisesti suhtauduttava vastuullisesti maksujärjestelyihin.
-
Tilanne on varsin poikkeuksellinen ja vaikuttaa huomattavasti sekä kuluttajiin että yrityksiin. Kuluttajansuojalainsäädäntö antaa kuluttajalle tietyt oikeudet, mutta näihin oikeuksiin vetoaminen on jokaisen kuluttajan omassa harkinnassa.
Kannattaa joka tapauksessa varautua siihen, että asioiden selvittäminen kestää normaalia pidempään. Kaikissa tapauksissa ei voida varmasti sanoa, mihin olet oikeutettu ja minkälaista hyvitystä on pidettävänä riittävänä. Asiat kannattaa pyrkiä ratkaisemaan sovinnollisesti: poikkeustilanteessa sopuratkaisu voi olla parempi vaihtoehto kuin mahdollisesti pitkäkin riitely.
Monen yrityksen puhelinasiakaspalvelu on ruuhkautunut. Jos suinkin on mahdollista, kannattaa lähettää yhteydenotto sähköpostilla tai verkkosivujen yhteydenlomakkeella.
Jos asiasi ei ole kiireellinen, ei asiakaspalveluun välttämättä kannata olla heti yhteydessä, vaan voit seurata rauhassa tilanteen kehittymistä ja yrityksen yleistä tiedotusta.