Suomi otti EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteisen valvontakampanjan kohteeksi 12 isoa vaatteita ja kenkiä myyvää verkkokauppaa. Kuluttaja-asiamies selvitti, millaista tietoa elinkeinonharjoittajat antavat verkkokaupoissaan myytävistä tuotteista, kuluttajan oikeuksista ja itse yrityksestä ennen ostohetkeä. Näistä tiedoista on säädetty EU:n kuluttajan oikeuksia koskevassa direktiivissä, joka tuli voimaan kesällä 2014. Loppuvuodesta 2015 toteutetun valvontakampanjan tarkoituksena oli varmistaa, että kuluttajat saavat lainmukaiset tiedot. Kuluttaja-asiamies löysi puutteita kymmeneltä tarkastetulta sivulta, jotka on nyt pääosin korjattu lainmukaisiksi.
Suomessa kuluttaja-asiamies tarkasti vaatteita ja kenkiä myyvien verkkokauppojen sivuja. Tarkasteluun valikoituivat seuraavat toimijat: zalando.fi (Zalando), netanttila.fi (Anttila Oy), hm.com/fi (H & M Hennes & Mauritz AB), ellos.fi (Ellos), prisma.fi (S-Verkkopalvelut Oy), stockmann.com (Stockmann Oyj Abp), k-citymarket.fi (Kesko Oyj), sokos.fi (S-Verkkopalvelut Oy), hobbyhall.fi (Stockmann Oyj Abp), brandos.fi (Footway Oy), sportamore.fi (Sportamore AB (Publ) filial I Finland) ja boozt.com (BZT Fashion Ab).
Yhteensä EU:n kuluttajansuojaviranomaiset tarkastivat 743 kuluttajatuotteita myyvää verkkosivustoa. Niistä 436:ssa havaittiin puutteita kuluttajalle annettavissa tiedoissa. Sivustojen joukossa on niin monikansallisia suuria verkkokaupan toimijoita kuin pienyrityksiä. Tähän mennessä 353 näistä verkkokaupoista on korjannut sivustonsa kuluttajansuojaviranomaisten vaatimusten mukaisiksi.
EU-tasolla havaittiin seuraavia puutteita lain edellyttämien tietojen annossa ennen kaupantekoa verkossa:
- 63 % tarkastetuista sivustoista antoi kuluttajalle puutteellisia tai epäselviä tietoja peruuttamisoikeuden käyttämisestä. Sivustoilla ei esimerkiksi ollut tarjolla oikeanlaista kaupan peruuttamislomaketta tai peruuttamisoikeuden kestoa (14 vuorokautta) ei mainittu.
- 34 % sivustoista kertoi puutteellisesti tai epäselvästi verkkokaupan taustayrityksestä. Sivustoilla ei esimerkiksi kerrottu yrityksen/yrittäjän nimeä tai maantieteellistä osoitetta.
- 21 % sivustoista ei kertonut kuluttajille selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla hintaa tai sopimusehtoja ennen tilausvahvistusta.
- 18 % sivustoista kertoi epäselvästi tuotteen tai palvelun ominaisuuksista.
Edellä mainittuja puutteita oli verkkosivustoilla eri kuluttajakaupan sektoreilla niin yleis- kuin erikoiskaupassa (tuotteet, palvelut, digitaaliset sisällöt). Kansalliset viranomaiset jatkavat asian selvittämistä niiden verkkokauppojen osalta, joiden sivustoilla annettavat tiedot eivät ole vielä lain vaatimusten mukaiset.
EU:n kuluttajansuojaviranomaiset tekevät komission johdolla säännöllisesti EU:n laajuisia yhtäaikaisia valvontakampanjoita (sweep) kuluttajansuojasäännösten noudattamisen valvomiseksi. Nyt toteutettu valvonta oli historiansa laajin. Aiemmin on tutkittu muun muassa lentoja välittäviä verkkosivustoja sekä kodinkoneiden verkkokauppoja.
Lisätietoja:
- EU-wide screening of websites: Consumer Rights Directive. Komission tiedote 17.10.2016 (englanniksi).
- Kodinkoneverkkokauppoja tarkastettu. Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 5/2015.
- Lennoista annettavissa tiedoissa ollut puutteita. Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 5/2015.
- Tarkkana verkkokauppaostoksilla – Muutoksia ostosten peruuttamiseen ja palauttamiseen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote 13.6.2014.