Kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintoviranomaisten valvontakampanja osoitti, että automainoksista ei aina saa selkeää tietoa auton kokonaishinnasta tai auton rahoituksesta. Myös autoluoton todellinen vuosikorko puuttui useista mainoksista.
Valvontakampanjan tavoitteena oli muodostaa kokonaisnäkemys siitä, minkälaisilla hintatiedoilla ja rahoituksella autoja mainostetaan painetussa mediassa ja autoliikkeissä. Kampanjassa arvioitiin yhteensä 5 300 automainosta ja tarkastettiin 337 autoliikettä kesällä 2015.
Autoluottojen mainonnassa painetussa mediassa oli tapahtunut parannuksia aikaisempiin valvontakampanjoihin verrattuna. Auto ja sen esittely olivat nyt oikeaoppisesti mainosten pääviesti kuluttajalle. Aikaisemmin pääpaino on ollut usein auton sijaan rahoituksessa. Yksittäisiä luottotietoja, kuten luoton korkoa, ei juuri enää käytetty mainoksessa houkuttimena.
Puutteellisia ja epäselviä tietoja
Kuluttajansuojalain mukaan mainoksessa on ilmoitettava hintana auton kokonaishinta ja rahoituksesta on annettava todellisen vuosikoron lisäksi muita luottoon liittyviä tietoja. Valvontakampanjan tuloksena selvisi, ettei painetussa mediassa tai autoliikkeissä ilmoitettu aina auton lopullista toimituskulut sisältävää kokonaishintaa.
Painetussa mediassa rahoituksen esimerkkilauseke ei ollut helposti luettavassa muodossa ja siinä ilmoitetut tiedot olivat usein puutteelliset. Jos mainoksessa ilmoitetaan yksikin luoton ehtoja kuvaava luku, esimerkiksi kuukausierän suuruus, myös muut lain vaatimat tiedot on annettava samassa yhteydessä. Ilmoitettavia tietoja ovat muun muassa nimelliskorko, muut luottokustannukset ja todellinen vuosikorko. Autoluoton todellinen vuosikorko puuttui kuitenkin useista mainoksista. Todellinen vuosikorko on kuluttajalle tärkeä tieto, sillä sen avulla kuluttaja pystyy vertailemaan rahoitusvaihtoehtoja. Autoliikkeissä ei juuri ollut näkyvillä rahoitustarjouksia.
Kuluttaja-asiamies tarkasti kampanjan yhteydessä myös uusien autojen polttoaineen kulutus- ja hiilidioksidipäästöjen ilmoittamista. Tietojen ilmoittamisvelvollisuuden tarkoituksena on vaikuttaa kuluttajien valintoihin siten, että he suosisivat autoja, jotka kuluttavat vähemmän polttoainetta ja aiheuttavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Tiedot oli ilmoitettu autojen markkinoinnissa kohtuullisen hyvin. Osassa mainoksista tiedot oli kuitenkin jätetty kokonaan ilmoittamatta tai ne oli esitetty pienellä fontilla siten, että tekstin lukeminen oli vaikeaa.
Valvontakampanjan rinnalla kuluttaja-asiamies puuttui autoluottojen televisiomainoksiin, joissa ilmeni puutteita luottosopimusten ehtojen esittämisessä. Esimerkiksi nollakoron (0 %) mainitseminen mainoksessa edellyttää muidenkin luottosopimukseen liittyvien tietojen esittämistä selkeällä tavalla. Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että sekä rahoittaja että vähittäismyyjä ovat vastuussa mainonnan oikeellisuudesta.
Kuluttaja-asiamies keskusteli Autotuojat ry:n ja Autoalan Keskusliiton kanssa valvontakampanjan tuloksista. Valvontakampanja toteutetaan uudestaan vuoden 2016 aikana.