Huijauksiin voi netin lisäksi törmätä myös omassa matkapuhelimessa. Kuluttaja-asiamies ja poliisi muistuttavat, että netissä ja mobiilisovelluksissa vastaan tuleviin mainoksiin ja päivityspyyntöihin kannattaa suhtautua kriittisesti.
Kuluttaja-asiamies, kuluttajaoikeusneuvojat, Euroopan kuluttajakeskus ja Keskusrikospoliisi ovat saaneet viime aikoina lukuisia yhteydenottoja erilaisista mobiililaitteilla ja internetissä tehdyistä huijauksista. Niille on tyypillistä, että kuluttaja tulee huomaamattaan tilanneeksi jonkin yksittäisen palvelun tai tehneeksi kestotilauksen.
Kuluttaja-asiamiehen tietoon on tullut muun muassa seuraavanlaisia tapauksia:
- Kuluttaja on osallistunut älypuhelimellaan kilpailuun, josta on voinut voittaa esimerkiksi iPhonen tai iPadin ja on samalla tullut tietämättään tilanneeksi jonkin tuotteen tai palvelun.
- Kuluttaja on saanut matkapuhelimeensa viestin, jossa kerrotaan jonkin sovelluksen, esimerkiksi Whatsappin, vanhenevan ja pyydetään puhelinnumeroa. Tämän jälkeen kuluttajan matkapuhelimeen on saapunut viesti, jossa kerrotaan kuluttajan tehneen sopimuksen palvelun kuukausitilauksesta.
- Kuluttajaa on pyydetty netissä antamaan esimerkiksi puhelinnumero, auton rekisterinumero tai muu tieto, jonka perusteella on mahdollista selvittää hänen yhteystietonsa. Tämän jälkeen kuluttajalle on lähetetty lasku palvelusta, jota hän ei ole tilannut.
- Joissain tapauksissa kuluttajat eivät välttämättä ole olleet missään yhteydessä huijauksen taustalla olevaan yritykseen, mutta ovat silti saaneet laskun tuotteen tai palvelun tilauksesta.
Ohjeita kuluttajille
- Muista, että ilmaisia tuotteita ei yleensä ole olemassakaan. Ilmaisena mainostetun tuotteen tarkoitus on ainoastaan houkutella sinut tekemään tilaus, jonka jälkeen yritys alkaa lähettää sinulle maksullisia tuotteita.
- Suhtaudu kriittisesti ilmaisissa mobiilisovelluksissa oleviin mainoksiin ja päivityskehotuksiin.
- Älä klikkaa Facebookissa ja mobiilisovelluksissa mainoksia, joiden kieliasu on puutteellinen.
- Jos saat laskun ostoksesta tai tilauksesta, jota et ole mielestäsi tehnyt, reklamoi joko puhelimitse tai sähköpostitse palveluntarjoajalle ja mahdolliselle laskua perivälle perintäyhtiölle. Perustele samalla, miksi et ole velvollinen maksamaan laskua. Perintää ei saa lain mukaan jatkaa ennen kuin asia on selvitetty. Et myöskään saa tässä tapauksessa laskun maksamatta jättämisestä maksuhäiriömerkintää, koska tuomioistuimen on ensin annettava asiassa lainvoimainen velkomustuomio.
- Huijariyrityksillä on tapana muuttaa mainoksiaan ja sivustojaan tai poistaa ne kokonaan verkosta. Jos epäilet netissä olevaa mainosta huijaukseksi, ota siitä kuvakaappaus. Kuvakaappauksen avulla sinun on helpompi jälkikäteen todistaa, mitä sivustolla on lukenut. Lisätietoa ja ohjeita kuvakaappauksista saa eri laitevalmistajien ja käyttöjärjestelmätoimittajien verkkosivuilta.
Kuluttaja-asiamies on seurannut huijauksia pitkään osana kansainvälistä markkinointia valvovien viranomaisten verkostoa ICPENiä (International Consumer Protection and Enforcement Network). Verkosto on erikoistunut huijausten tunnistamiseen ja niistä varoittamiseen. ICPEN on perustettu vuonna 1992 ja siihen kuuluu yli 30 maata.