Verkkokauppa-alusta Temu tarkkaan syyniin EU:ssa – rikkeitä selvitetään kahdessa eri tutkinnassa

EU on käynnistänyt kaksi laajaa tutkintaa kiinalaisen verkkokauppa-alusta Temun toimintatavoista. Suomesta kuluttaja-asiamies on mukana tutkinnassa, jossa Temun epäillään käyttävän lainvastaisia keinoja harhauttaakseen ja painostaakseen kuluttajia tekemään ostoksia puutteellisen tiedon varassa.

Temu on lyhyessä ajassa noussut suomalaisten keskuudessa suosituimpien verkkokauppa-alustojen joukkoon. EU:ssa Temulla on yli 92 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.

Euroopan kuluttajaviranomaisten verkosto (CPC-network) on 8.11.2024 huomauttanut Temua toimintatavoista, jotka rikkovat kuluttajan oikeuksia ja vaatinut Temulta näihin korjauksia. Viikkoa aiemmin komissio kertoi myös käynnistäneensä virallisen tutkinnan Temun mahdollisista rikkeistä EU:n tuoreen digipalveluasetuksen (DSA) nojalla. Käynnissä on siis kaksi EU-tutkintaa, jotka täydentävät toisiaan.

Kuluttajaviranomaisten verkosto epäilee Temun rikkovan kuluttajien laillisia oikeuksia muun muassa seuraavilla tavoilla.

  • Valheelliset tarjoukset: kuluttajille uskotellaan tuotteiden olevan tarjouksessa, vaikka näin ei ole.
  • Painostus ostamiseen: kuluttajille uskotellaan, että tietty tuote on tarjolla vain tietyn ajan tai että se on loppumassa pian.
  • Pakotettu pelillistäminen: kuluttajien on pyöräytettävä onnenpyörää päästäkseen ostoksille, samalla kun olennainen tieto pelin palkinnoista on piilotettu käyttöehtoihin.
  • Puuttuvat ja harhaanjohtavat tiedot: kuluttajille ei anneta oikeaa tietoa heidän laillisista oikeuksistaan palauttaa tavaroita ja saada hyvityksiä. Kuluttajille ei kerrota etukäteen, että tilaus on mahdollinen vasta kun sen hinta ylittää tietyn vähimmäisarvon.
  • Väärennetyt arvostelut: alustalla ei kerrota, miten siellä julkaistujen arvostelujen aitous on varmistettu. Osan arvosteluista epäillään olevan epäaitoja.
  • Piilotetut yhteystiedot: kuluttajille ei tarjota helppoa yhteydenottotapaa kysymysten esittämiseen tai valitusten tekemiseen.

Suomesta kuluttaja-asiamies on mukana verkoston tutkinnassa, jota vetävät Belgian, Saksan ja Irlannin kuluttajaviranomaiset yhdessä komission kanssa. Temulla on kuukausi aikaa kertoa, miten se aikoo korjata havaitut ongelmat.

“Suurilla alustoilla on palvelupolkujensa suunnittelussa merkittävä vastuu. Temu on harhaanjohtavien menettelyiden lisäksi pelillistänyt ostamisen tavalla, joka addiktoi ja houkuttelee kuluttajia ostamaan jatkuvasti lisää. Kuluttajilla pitää olla vapaus tehdä valintoja ilman, että päätöksentekoa manipuloidaan kyseenalaisin keinoin.”

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Rinnakkaisessa tutkinnassa selvitetään rikkomuksia tuoreen digipalveluasetuksen nojalla

Lokakuun lopulla käynnistyneessä komission tutkinnassa selvitetään, rikkooko Temu EU:n digipalveluasetusta esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Laittomien tuotteiden myynti
  • Palvelun riippuvuutta aiheuttava suunnittelu
  • Tuotteiden suosittelujärjestelmä eli algoritmin toiminta
  • Tutkijoiden pääsy julkisesti saatavilla oleviin tietoihin

Lisätietoa:

Komission tiedote 8.11.2024 tutkinnasta kuluttajaoikeuden nojalla
Komission tiedote 31.10.2024 tutkinnasta DSA:n nojalla
Tietoa verkkokaupankäynnistä
Tietoa pimeistä käytännöistä (dark patterns)
Blogikirjoitus 6.9.2024: Millaista on kuluttajansuoja tekoälyn aikakaudella?
Tietoa Digipalveluasetuksesta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivuilla