Verkkokauppa ei voi luistaa perusvelvoitteistaan sopimusehdoilla – kuluttaja-asiamies puuttui Adlibriksen ehtoihin ja markkinointiin

Kuluttaja-asiamies on puuttunut Adlibris-verkkokaupassa annettuihin kuluttajia harhaanjohtaviin tietoihin ja sopimusehtoihin, joilla heikennettiin kuluttajan lainmukaisia oikeuksia. Adlibris Finland Oy sitoutui kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta muuttamaan verkkokauppansa sopimusehtoja ja markkinointia.

Adlibris varasi verkkokaupan ostoehdoissa oikeuden kaupan peruuttamiseen, jos kuluttajan tilaama tuote oli esimerkiksi loppunut tai sen saatavuudessa oli ongelmia. Myös kuluttajilta saatujen ilmoitusten mukaan Adlibris oli yksipuolisesti ilmoittanut peruvansa tilauksia.

Kuluttaja-asiamies arvioi, että sopimusehdot ja käytäntö, joiden mukaan Adlibriksellä oli ilman laillista syytä oikeus vetäytyä tilaussopimuksista yksipuolisesti, olivat kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla kohtuuttomia.

Verkkokauppiaan huolellisuusvelvollisuuteen kuuluu varmistaa, että verkkosivuilla ja markkinoinnissa esitetyt tuotteiden saatavuustiedot ovat ajantasaiset, eivätkä johda kuluttajia harhaan.

”Kuluttajan on voitava luottaa siihen, että jos tuote on tilattavissa verkkokaupasta, se on saatavilla ja se pystytään toimittamaan hänelle.”

kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Kuluttajalta ei voida veloittaa maksua ennen tilaussopimuksen syntymistä

Adlibriksen ostoehdoissa todettiin tilaussopimuksen syntyvän Adlibriksen vahvistaessa kuluttajan tekemän tilauksen tilausvahvistuksella. Adlibris veloitti maksun kuluttajalta kuitenkin jo verkkokaupan kassalla.

Kuluttaja-asiamies totesi, että mikäli verkkokauppa määrittelee sopimuksen syntyvän tilaushetken sijaan vasta tilausvahvistuksen lähettämishetkellä, tulee tätä tietoa korostaa verkkokaupassa. Tällöin kuluttajalta ei myöskään saa veloittaa maksua tilauksen yhteydessä, vaan vasta sen jälkeen, kun tilaus on hyväksytty.

”Kuluttaja ei saa joutua verkkokaupassa sellaiseen tilanteeseen, että hän joutuu maksamaan tilauksen, vaikka sopimusta ei ole vielä syntynyt.”

kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Verkkokaupan vastuulla on toimittaa markkinoitu tuote markkinoidussa ajassa

Kuluttajien ilmoitusten mukaan verkkokaupassa oli annettu tieto lähetysajasta tai toimitusajankohdasta, mutta maksun jälkeen oli käynyt ilmi, että lähetys tai toimitus tapahtuu vasta myöhemmin. Kuluttaja-asiamies kiinnitti Adlibriksen huomiota siihen, että verkkokauppiaan tulee varmistaa, että verkkokaupassa annetut tiedot lähetysajoista ja toimitusajankohdista pitävät paikkaansa.

Adlibriksen ehdoissa myös todettiin, ettei Adlibris vastaa mahdollisista viivästyksistä tai virheistä tuotteiden tiedoissa. Lisäksi Adlibris varasi ehdoissa itselleen oikeuden valita tavan, jolla se oikaisee mahdolliset virheet.

Kuluttaja-asiamies totesi, että verkkokaupan on ilmoitettava tilausten toimitusajat niin, että se voi ottaa vastuun niiden toteutumisesta. Verkkokauppa on aina vastuussa myös siitä, että sen kuluttajalle toimittama tuote vastaa markkinoitua ja sovittua. Verkkokauppa ei voi sopimusehdoin vapauttaa itseään kuluttajansuojalain mukaisesta viivästyksistä tai virheistä johtuvasta vastuusta tai varata itselleen oikeutta valita, mitä oikaisukeinoa se virhetilanteessa soveltaa.

Peruuttamisoikeuden käyttämistä ei saa vaikeuttaa

Adlibris edellytti, että palautukset lähetetään Postin kautta ja maksetaan Postin palvelupisteessä. Näin asiakkaalla oli käytössä vain yksi mahdollinen postitustapa, joka saattoi olla hänelle kallis ja hankala. Kuluttaja-asiamies katsoi, että palauttamiselle asetetut tiukat edellytykset olivat rajoittaneet kuluttajien mahdollisuutta käyttää etämyyntisopimuksen peruuttamisoikeutta. Adlibris muutti menettelyään antamalla kuluttajille enemmän vaihtoehtoja palautustavan valinnassa.

Adlibris sitoutui muuttamaan ehtojaan ja markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu: Kohtuuttomat verkkokaupan sopimusehdot ja käytännöt sekä markkinoinnin harhaanjohtavuus