ECN-verkostolta yhteinen kannanotto määräävän markkina-aseman väärinkäytön arvioinnista

Euroopan komissio on uudistamassa määräävän markkina-aseman väärinkäytön arviointia täsmentäviä suuntaviivoja. EU:n kilpailuviranomaisten verkosto ECN julkaisi yhteisen lausuman komission suuntaviivaluonnoksesta.

Komissio julkaisi 1.8.2024 suuntaviivaluonnoksen, joka koskee niitä määräävän markkina-aseman väärinkäyttömuotoja, joilla voi olla markkinoita sulkeva vaikutus. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on osallistunut suuntaviivaluonnoksen valmisteluun EU:n kilpailuviranomaisten verkoston (ECN) kautta. ECN-verkosto julkaisi 2.9.2024 yhteisen lausuman komission aloitteeseen.

ECN toteaa lausumassaan, että se pitää komission aloitetta suuntaviivoiksi myönteisenä ja että suuntaviivaluonnos on tärkeä askel kohti toimivaa, vaikutuksiin perustuvaa lähestymistapaa Euroopan Unionin toiminnasta annetun sopimuksen (SEUT) 102 artiklan soveltamisessa.

Määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä koskevan SEUT-sopimuksen 102 artiklan täytäntöönpano on keskeisessä asemassa sen varmistamisessa, että kilpailu toimii tehokkaasti, että yrityksillä on tasapuoliset kilpailuedellytykset ja että kuluttajat hyötyvät kilpailusta. Suuntaviivat perustuvat unionin tuomioistuinten ja komission ratkaisukäytäntöön ja niillä pyritään lisäämään kilpailusääntöjen soveltamisen ennakoitavuutta.

Määräävässä markkina-asemassa olevilla yrityksillä on erityinen velvollisuus toimia markkinoilla niin, ettei toimiva kilpailu häiriinny. Suuntaviivojen yleisten arviointiperiaatteiden mukaisesti määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä on menettely, joka poikkeaa tavanomaisesta ansioihin perustavasta kilpailusta ja joka voi olla omiaan aiheuttamaan tosiasiallisten tai potentiaalisten kilpailijoiden poissuljentaa. Luonnos sisältää arviointikehikon erilaisten väärinkäyttömuotojen arviointiin ja siinä tarkastellaan:

  1. menettelyitä, joiden arviointiin on oikeuskäytännössä vakiintunut kriteeristö (yksinoikeussopimukset, sitominen ja niputtaminen, toimituksista kieltäytyminen, saalistushinnoittelu ja hintaruuvi) ja
  2. menettelyitä, joihin ei ole erityistä oikeudellista testiä, mutta joiden osalta unionin tuomioistuimet ovat antaneet ohjeita siitä, miten yleisiä arviointiperiaatteita on niissä sovellettava (tietyt alennuskäytännöt, oman toiminnan suosiminen ja pääsyrajoitukset).

Vaikka menettelytapa todettaisiin väärinkäytöksi, määräävässä asemassa oleva yritys voi välttyä seuraamuksilta, jos se pystyy osoittamaan, että sen menettely on objektiivisesti perusteltu tai että sen tuottamat tehokkuushyödyt kompensoivat tai ylittävät siitä aiheutuvat kielteiset vaikutukset.

Suuntaviivaluonnosta on mahdollista kommentoida 31.10.2024 asti. Lopulliset suuntaviivat on tarkoitus antaa vuoden 2025 loppuun mennessä.