Rohkaisemme yritystäsi kasvattamaan osaamistaan kuluttajansuoja-asioissa sekä hyödyntämään ohjeitamme ja muuta valmentavaa aineistoamme.
Ajattelemme, että toimivat markkinat ja kannattava liiketoiminta ovat kuluttajien ja yritysten yhteinen etu. Vaikka ensisijainen tavoitteemme on tukea yrityksiä lainsäädännön noudattamisessa, uskomme yritysten hyötyvän kuluttajansuojan periaatteista myös tavoitteidensa saavuttamisessa.
Kuluttajansuojalain soveltaminen käytäntöön on ehdottomasti investointi maineeseen ja asiakastyytyväisyyteen, ja se tukee siten asiakaslähtöisten liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista. Lainmukainen toiminta auttaa myös välttämään riitoja sekä vähentämään niihin liittyviä kustannuksia.
Lisäksi asiakaan luottamuksen ansaitseminen ja asiakaskunnan säilyttäminen on helpompaa, kun yritys pystyy osoittamaan noudattavansa lakia ja huomioivansa kuluttajan oikeudet.
Kokemuksemme mukaan kuluttajansuojalain rikkomukset eivät useinkaan tapahdu tietoisesti, vaan ne johtuvat esimerkiksi tiedon puutteesta tai väärinkäsityksistä. Siksi toivomme yritysten hyödyntävän tuottamaamme materiaalia. Ajattelemme, että on järkevää toimia ennen kuin asiat menevät pieleen, ja tätä viestiä haluamme välittää myös yrityksille.
Yhteistyötä elinkeinoelämän ja kuluttaja-asiamiehen välillä
Kuluttaja-asiamiehen toiminnassa on kauan panostettu yritysten ohjaamiseen ja yhteistyöhön elinkeinoelämän kanssa. Kutsumme toimintatapaa valmentavaksi valvonnaksi. Tavoitteenamme on, että kaupankäynti olisi reilua sekä kuluttajalle että yritykselle.
Valmentavilla toimintatavoilla pyrimme ennaltaehkäisemään ja korjaamaan ongelmia, jotta markkinat toimisivat entistä paremmin.
Olipa kyse siten vakiosopimusehtoja koskevasta neuvottelusta tai kuluttaja-asiamiehen linjauksen laatimisesta, pyrimme ottamaan ohjeissamme huomioon elinkeinoelämän näkemykset ja yritysten tarpeet, esimerkiksi keskustelemalla toimialajärjestöjen kanssa.
Konstit on monet
… mutta niin on myös yrityskenttäkin varsin monipuolinen, joten pyrimme huomioimaan keinojen valinnassa myös eri kohderyhmien tarpeet. Viime vuosien aikana olemme yhteistyössä eri tahojen kanssa kehittäneet valmentavan valvonnan menetelmiä, joista toivomme olevan aidosti hyötyä yrityksille. Meitä ovat olleet kirittämässä muun muassa ammattikorkeakoulut, elinkeinoelämän järjestöt ja yksittäiset yritykset.
Tavoitteenamme on auttaa yrityksiä navigoimaan kuluttajansuojasäännösten kartalla ja ymmärtämään säännösten merkitys liiketoiminnalle.
Kannustamme yrityksiä olemaan oma-aloitteisia ja tutustumaan aktiivisesti tuottamaamme materiaaliin. Kuluttaja-asiamiehen linjaukset ja ohjeistukset sekä muut ohjeet luovat perustan, josta saa toimintamalleja moniin kuluttajakaupan tilanteisiin. Lisäksi KKV Kampus tarjoaa oppimisympäristön, jossa yritysten on mahdollista kouluttaa henkilöstöään työelämän tarpeisiin.
Pysyt ajan tasalla uusista ohjeistamme seuraamalla tiedotteitamme tai uutiskirjeitämme – ja tietysti somekanaviamme.
Ota siis kuluttajansuoja osaksi yrityksesi tulevaisuutta. Palautetta ohjeistamme ja muista valmentavista aineistoistamme voit antaa jokaisen verkkosivumme lopussa olevalla palautetoiminnolla tai yleisellä palautelomakkeella.