Usei­ta mat­ka­va­raus­si­vus­to­ja omis­ta­va Ot­ra­vo kon­kurs­siin – toi­min­taoh­jeet ku­lut­ta­jil­le

Alan­ko­mai­hin si­joit­tu­nut Ot­ra­vo B.V. on ase­tet­tu kon­kurs­siin 20.12.2022. Yri­tys oli yksi Eu­roo­pan suu­rim­mis­ta mat­ka­pal­ve­lu­ja vä­lit­tä­vis­tä toi­mi­jois­ta. Sen brän­de­jä ovat Tra­vel­ge­nio.com, Trip­mons­ter.com, Tra­vel2­be.com, Vlieg­tic­kets.nl, Vlieg­tic­kets.be, Flygs­to­len.se, Grei­tai.lt, Boo­king­house.ee ja Fly­sies­ta.lv. Len­to­jen li­säk­si si­vus­to­jen kaut­ta pys­tyi va­raa­maan muun muas­sa ma­joi­tus- ja au­ton­vuo­kraus­pal­ve­lu­ja. Ot­ra­von kon­kurs­sin ta­kia Eu­roo­pan ku­lut­ta­ja­kes­kus­ten ver­kos­to (ECC-Net) ei voi enää so­vi­tel­la näi­tä vä­lit­tä­jiä kos­ke­via ku­lut­ta­ja­rii­to­ja.

Otravo on 16.12.2022 julkaissut englanninkielisen tiedotteen, jossa annetaan asiakkaille ohjeita muun muassa varatuista lentolipuista ja niitä koskevista lisäpalveluista.

Olemme täydentäneet näitä ohjeita alla.

Ti­lat­tua pal­ve­lua kos­ke­va va­raus on vah­vis­tet­tu – yh­teys pal­ve­lun­tar­joa­jaan

Jos olet ostanut palvelun, esimerkiksi lentokuljetuksen tai majoituksen, joltakin edellä mainituista välittäjistä ja saanut siitä vahvistuksen, sinun kannattaa tiedustella varmuuden vuoksi suoraan palveluntarjoajalta (esimerkiksi lentoyhtiö tai majoitusliike), mikä varauksen tila on. Varmista myös, että palveluntarjoajalla on ajantasaiset yhteystietosi.

Muutosten tekeminen varaukseen ja maksunpalautus tapahtuvat palveluntarjoajan kautta, sillä matkavaraussivustojen oma asiakaspalvelu ei ole enää toiminnassa.

Ti­lat­tua pal­ve­lua ei ole toi­mi­tet­tu – muis­ta luo­to­nan­ta­ja­vas­tuu

Jos olet maksanut esimerkiksi toimittamatta jääneet lentoliput luotolla, voit kääntyä luotonantajan puoleen. Luotonantaja on myyjän konkurssitilanteessa velvollinen palauttamaan maksun kuluttajalle luotonantajavastuun nojalla.

Jos palvelu on maksettu pankkikortilla, ole yhteydessä omaan pankkiisi. Joidenkin pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia maksunpalautusperiaatteita kuin luotolla maksettaessa noudatetaan myös pankkikorttimaksuissa.

Vaa­ti­muk­sen esit­tä­mi­nen kon­kurs­si­pe­säl­le – va­rau­du pit­kään kä­sit­te­ly­ai­kaan

 Kuluttaja voi esittää maksunpalautusvaatimuksensa Otravon konkurssipesälle Alankomaihin, jos tilattu palvelu jää toimittamatta eikä luotonantajan tai oman pankin puoleen kääntyminen tuota tulosta. On hyvä kuitenkin tiedostaa, että kuluttajan asema konkurssitilanteessa on useimmiten heikko. Myös itse menettelyssä voi kulua jopa useita vuosia.

Pesänhoitajan yhteystiedot ovat seuraavat:

D.J. van Dongen (De Vos & Partners), crediteuren.otravo@devos.nl

Vaatimus konkurssipesälle kannattaa tehdä ensi tilassa. Sähköpostissa voi hyödyntää oheista englanninkielistä mallia, johon tulee täyttää omaa tapausta koskevat tiedot. Mallipohjassa vaadit, että sinulle palautetaan kauppahinta, jos sopimusta ei täytetä. Liitä hakemukseesi asiaankuuluvat liitteet.

Claim in bankruptcy

Dear Mr. van Dongen:

On <päivämäärä>, I booked <tilaamasi palvelu, esimerkiksi lentokuljetus> from <välittäjän nimi, esimerkiksi Travelgenio.com>. The price was <hinta euroissa>. Please find attached a copy of the order confirmation and the receipt.

 Please let me know if the contract can still be fulfilled. If this is not an option, I herewith terminate the agreement. In that event, I request you to refund the purchase sum to my account. My bank details are as follows:

  • Account number: <IBAN-tilinumerosi>
  • Account holder: <tilinhaltijan nimi>
  • The BIC code of my bank: <pankkisi BIC-koodi>.

With kind regards,

<nimi ja allekirjoitus>

Attachments (Liitteet):

  • Order confirmation (Tilausvahvistus)
  • Copy of payment transaction (Kopio maksukuitista)
  • Copy of previous correspondence, if any (Kopio mahdollisesta aiemmasta kirjeenvaihdosta)
  • Other relevant documents (Muita tarpeellisia dokumentteja).