Kuluttaja-asiamies pyytää lausuntoja päivitetystä linjauksesta Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa.
Kuluttaja-asiamiehen tavoitteena on linjauksella auttaa vaikuttajia ja vaikuttajamarkkinointia tilaavia yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla ja hyödyntämään kuluttajansuojan periaatteita liiketoiminnan suunnittelussa.
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa -linjauksessa kuluttaja-asiamies opastaa vaikuttajia ja vaikuttajamarkkinointia hyödyntäviä yrityksiä erityisesti siinä, kuinka kuluttajansuojalain edellyttämän mainonnan tunnistettavuuden voi varmistaa sosiaalisen median julkaisuissa. Kuluttaja-asiamies on linjauksen mainosmerkintöjä koskevissa suosituksissa pyrkinyt siihen, että ne antaisivat yksinkertaisen ja selkeän toimintamallin.
Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yritysten ja vaikuttajien välistä kaupallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on yrityksen tuotteiden myynnin edistäminen tai brändin tunnettuuden kasvattaminen.
Lausunnot pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
- Lausuntopyyntö kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa (Lausuntopalvelu).
- Kommentoitava linjaus Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa (2024)
- Vastausaika: Kirjalliset lausunnot tulee toimittaa viimeistään 11.11.2024.
Tausta
Kuluttaja-asiamiehen linjausten tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten sisällöstä ja erityisesti käytäntöön soveltamisesta.
Linjauksessa on huomioitu uusi lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö sekä markkinoinnin valvonnassa tehdyt havainnot. Linjauksessa on huomioitu muun muassa
- EU:n digipalvelusäädöksen (DSA) vaikutus alustojen vastuuseen mainonnan tunnistettavuudesta
- Euroopan unionin tuomioistuimen uusi ratkaisukäytäntö, joka on tuonut tarpeen arvioida kuluttaja-asiamiehen aikaisempia linjauksia
- alan havaittu kehitys liittyen esimerkiksi uusiin merkinnöissä käytettyihin ilmauksiin ja markkinoinnin tapoihin.
Kuluttaja-asiamies on myös ottanut huomioon sidosryhmien toivomukset tarkennuksista ja lisäyksistä. Linjaukseen on lisätty muun muassa ohjeita ns. rajatapaustilanteisiin, joissa vaikuttajille tai vaikuttajamarkkinointia hyödyntävälle yritykselle ei ole ollut välttämättä selvää, pidetäänkö julkaisua markkinointina.