Ostaminen ja tilaaminen merkitsevät aina sopimuksen tekemistä. Sopimusta ei voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei esimerkiksi voi noin vain peruuttaa, vaikka tulisikin katumapäälle. Siksi sopimusehdot kannattaa ennen kaupantekoa tai tilaamista lukea rauhassa ja varmistaa, mihin sitoutuu. Sopimusten lisäksi kuluttajaneuvonnan somekanavissa on elokuussa kerrottu myös muista tilanteista, joihin lapset ja nuoret arjessaan kuluttajina törmäävät.
Ole tarkkana mihin verkossa sitoudut
Tutustu nettipelien sopimusehtoihin ennen tilausta. Jos luottokortiltasi veloitetaan ylimääräisiä maksuja, esimerkiksi veloitetaan liikaa, ota ensin yhteyttä laskuttajaan. Voit vaatia hyvitystä myös luottokorttiyhtiöltä, jonka velvollisuus on oikaista virheelliset veloitukset.
Lue mallikuvauksen sopimus ennen allekirjoittamista
Nuoria houkutellaan valokuvamalleiksi ilmaisilla tai edullisilla koekuvauksilla. Ennen kuvaussopimuksen allekirjoittamista kannattaa varmistua, mihin sitoutuu ja millaisia kustannuksia esimerkiksi peruutustilanteesta voi aiheutua.
Esiintyjä peruutti – konserttilipun hinnan voi saada takaisin tietyissä tilanteessa
Festarin tai konsertin peruuntuessa sinulla on oikeus vaatia lipun hintaa takaisin järjestäjältä. Jos olet tehnyt ostoksen luottokortilla, voit vaatia rahoja takaisin myös luottokorttiyhtiöltä. Jos festareilta sen sijaan peruuntuu vain yksi tai muutama esiintyjä, hyvitystä ei välttämättä saa. Asiaan vaikuttaa silloin se, muuttuiko ohjelmisto oleellisesti ja miten näkyvästi kyseistä artistia oli markkinoitu etukäteen.
Kuluttajaneuvonta antaa kuluttajille ja yrityksille tietoa kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista. Kuluttajaoikeusneuvojalta saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.