Mitä digitaalisten tuotteiden ostajan on hyvä tietää? Miten kuluttajansuojaan vaikuttaa se, ostatko tuotteen yksityishenkilöltä vai yritykseltä? Kuluttajaneuvonnan somekanavissa on helmikuun ajan käsitelty digitaalista kaupankäyntiä sekä kuluttajan oikeuksia digituotteiden ja -palveluiden ostajana sekä käyttäjänä.
Vertailusivustot ovat kaupallista sisältöä
Vertailusivustot auttavat vertailemaan ja löytämään itselle sopivimman tuotteen. Vertailusivustot ja joskus myös vertaisarviot ovat kaupallista sisältöä, mikä kannattaa pitää mielessä niitä lukiessa. Lisäksi on hyvä muistaa, etteivät kaikki kaupat ja palvelut ole niissä välttämättä esillä.
Kenen kanssa käyt kauppaa netissä?
Netin alustoilla ja kauppapaikoissa olisi hyvä selvittää ennen ostamista kenen kanssa tekee kauppoja. Onko sopimuskumppanina toinen yksityishenkilö, ostaako joltakin yrittäjältä vai toimiiko yritys välittäjänä? Kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa ei sovelleta kuluttajansuojaa. Kun myyjänä tai välittäjänä on yritys, sopimuksiin sovelletaan kuluttajansuojalainsäädäntöä. Alustan käyttöehdoista kannattaa selvittää, miten alustan ylläpitäjä näkee roolinsa.
Vastuukysymyksistä on kerrottava selkeästi ja ymmärrettävästi
Kun ostat digitaalisia älytuotteita, selvitä myyjältä ainakin kenellä on vastuu tietoturvasta ja palvelun päivityksistä sekä selvitä, miten, milloin ja millä hinnalla sopimus on mahdollista irtisanoa ja palvelu tai tuote vaihtaa toiseen. Katso muistilista älylaitteen hankintaan.
Data on arvokasta
Älylaitteissa, joissain palveluissa ja ilmaisilta vaikuttavissa sovelluksissa voidaan rahan sijasta pyytää käyttäjien tietoja. Valmistaja saattaa kerätä näitä tietoja esimerkiksi markkinointitarkoituksiin tai tuotekehitystä varten. Tarkista käyttöehdoista, annatko laitevalmistajalle tai palveluntarjoajalle luvan kerätä sinusta tietoja. Laitteen tai palvelun ehdoissa pitää mainita, jos yritys kerää käyttäjän dataa omiin tarkoituksiinsa tai myy sitä kolmansille osapuolille.
Kannattaakin miettiä, kenelle ja mihin käyttöön haluaa luovuttaa henkilökohtaisia tietojaan. Myös omien tietojen käytön markkinointiin voi halutessaan kieltää. Epäselvistä käyttöehdoista voi tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle, tietosuoja-asioista voi ilmoittaa tietosuojavaltuutetulle.
Ongelmatilanteissa käänny myyjän puoleen
Ostaessasi digituotteita, teet samalla sopimuksen, joka sisältää laitteita, palveluja ja digitaalisia sisältöjä. Jos ostamasi tuote tai palvelu ei toimi kuten piti, käänny myyjän puoleen. Yrityksen asiakaspalvelua on oltava saatavilla tehtyyn kauppaan ja sopimukseen liittyvissä asioissa perushintaisesta numerosta. Jos asia ei selviä myyjän kanssa, voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.