Verkko-ostoksilla ei kannata olla liian luottavainen, sillä netissä toimii myös epärehellisiä verkkokauppiaita. Pettymysten välttämiseksi tarkista verkkokaupan myyjän tiedot ja maksa luottokortilla aina, kun mahdollista. Kuluttajaneuvonta jakaa maaliskuussa osana kansainvälisen kuluttajaviranomaisten ICPEN-verkoston Fraud prevention month-kampanjakuukautta tietoa ja ohjeita kuluttajahuijauksista verkkokaupassa.
Selvitä verkkokaupan luotettavuutta ennen kuin teet ostoksen
Ennen kuin maksat ostoksesi, verkkokaupasta kannattaa tarkistaa ainakin seuraavat asiat:
- Kertooko yritys yhteystietonsa? Minne ja miten olen yhteydessä, jos tilauksessa ilmenee ongelmia? Vältä sivustoja, joilla ei kerrota yrityksen yhteystietoja, sivuilla on kirjoitusvirheitä tai heikkolaatuista käännöstä.
- Mitä yritys kertoo etämyynnin peruuttamisoikeudesta? Kerrotaanko sivuilla, että sinulla on lähtökohtaisesti 14 päivää aikaa perua tilaus sen tekemisestä tai tavaroiden vastaanottamisesta.
- Onko sivustolla käyttäjien arvosteluja? Jos on, vaikuttavatko useat arviot saman henkilön kirjoittamilta? Ovatko arviot täysin kritiikittömiä yritystä ja sen tuotteita kohtaan? Vertailun vuoksi, voit hakea arvioita yrityksestä muilta vertailusivustoilta.
- Maksuympäristön turvallisuudesta kertoo esimerkiksi suljettu lukko tai ehjä avain selainsivusi yläreunassa. Varmista, että maksutietoja antaessasi verkkosivun osoite alkaa salauksesta kertovalla https:// -tekstillä. Pelkkä http:// tarkoittaa salaamatonta yhteyttä.
Toimi näin, jos epäilet tulleesi huijatuksi verkkokaupassa
Jos et saa ostostasi eikä verkkokauppa reagoi tiedusteluihisi, voit vaatia luottokortilla maksetusta ostoksesta rahat takaisin luottoyhtiöltäsi. Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksetuista ostoksista voi mahdollisesti vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut. Voit käyttää reklamaation laatimisessa apuna reklamaatioapuria.
Verkkokauppaan liittyvien ongelmien selvittelyssä auttaa kuluttajaneuvonta. Euroopasta tilattaessa neuvontaa antaa Euroopan kuluttajakeskus Suomessa.
Rahojen saaminen takaisin EU:n ulkopuoliselta verkkokaupalta voi olla vaikeaa, ellet ole maksanut ostosta luottokortilla. Kuluttajaviranomaiset eivät myöskään voi auttaa samaan tapaan kuin jos olisit asioinut EU-alueen verkkokaupassa.