Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on mukana 8.–14.2.2021 järjestettävällä Mediataitoviikolla. Viikon aikana KKV haluaa nostaa esiin medialukutaidon merkitystä. Sen turvin kuluttaja voi tunnistaa mainonnan ja ymmärtää, että kyse on kaupallisesta vaikuttamisesta.
Erityisesti lapset altistuvat kaupalliselle mainonnalle digitaalisessa mediassa jo varhaisessa iässä. Mitä nuoremmasta lapsesta on kysymys, sitä suurempi vaikutus myös sosiaalisen median vaikuttajilla on lasten rahankäyttöön. Yksityisyys ja kaupallisuus ovat 7-vuotiaalle liian vaikeita asioita hallittavaksi yksin. Selkeät säännöt ja tutustuminen palveluihin aikuisen kanssa auttavat alkuun.
Kasvattajille suunnatun mediakasvatuksen teemaviikon tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen.
KKV:n materiaalit Mediataitoviikolla:
- Lapset altistuvat kaupalliselle mainonnalle digitaalisessa mediassa, Helena Tuorilan artikkeli Mediataito-lehti
- Ostajan askeleet -opetuspaketti ja Kulman tärpit perusopetuksen opettajille.