Usein kysyttyä koronasta: matkustaminen ja liikenne

Päivitetty 19.8.2021

Koronatilanne herättää useita kysymyksiä ja huolta kuluttajissa. KKV seuraa tilannetta tiiviisti ja vastaa nyt ajankohtaisiin matkustamiseen ja julkiseen liikenteeseen liittyviin kysymyksiin, joita kuluttajat ovat esittäneet kuluttajaneuvontaan.

Seuraa yrityksen ohjeistusta. Jos asiasi on kiireetön, niin kannattaa odotella rauhassa. Monia asioita voi selvittää jälkikäteenkin.

Jos tarvitset henkilökohtaista ohjeistusta, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Jos olet varannut lentoja, matkapaketteja, majoituksia tai tapahtumalippuja yrityksiltä, joiden kotipaikka on Suomen sijaan toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa, saat komission englanninkieliseltä sivulta tietoa tämänhetkisestä tilanteesta kuluttajan oikeuksien kannalta. Sivulle on koottu Euroopan kuluttajakeskusten vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin koronatilanteessa. Voit olla yhteydessä myös Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteeseen lisäneuvojen saamiseksi.

Komissio avasi 15.6.2020 interaktiivisen Re-open EU -verkkopalvelun, jolla tuetaan matkustamisen ja matkailun turvallista uudelleenkäynnistämistä Euroopassa.

Matkustaminen ulkomailla

Matkapaketit

Lennot

Laivamatkat

Omatoimisesti varattu majoitus

Rokote- ja koronatestitodistukset ja kasvomaskit ulkomaanmatkoilla

Matkustaminen kotimaassa

Julkinen liikenne

Maksaminen