Viranomaiset ovat evakuoineet turisteja pois Rodoksen maastopalojen alueilta. KKV:n kuluttajaneuvontaan on tullut kysymyksiä matkojen peruuttamisesta.
Jos tarvitset henkilökohtaista ohjeistusta, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
KKV seuraa tilannetta ja vastaa ajankohtaisiin kuluttajaneuvonnasta kysyttyihin kysymyksiin.
Tällä sivulla:
Matkan peruutus
-
Sekä matkanjärjestäjä että matkustaja voivat peruuttaa matkan matkakohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä vallitsevien väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi.
Tällaisia olosuhteet ovat esimerkiksi silloin, jos matkaa ei voida sovitulla tavalla toteuttaa kohteen luonnonmullistusten vuoksi tai matkustajan terveyttä vaarantamatta.
Matkustajalla on aina oikeus peruuttaa pakettimatka, mutta yleensä peruuttamisesta joutuu maksamaan peruutusmaksun. Jos matkan joutuu peruuttamaan poikkeuksellisen olosuhteen perusteella, saa pakettimatkan peruutuksen tehdä kuluitta.
Jos matkaa ei kohdemaan tilanteen takia ole mahdollista järjestää, matkanjärjestäjä peruu yleensä matkan itse, jolloin olet aina oikeutettu rahanpalautukseen. Matkaa ei siten yleensä ole tarpeen itse perua. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä ennen matkan alkamista.
Matkojen peruuttamisen arviointi on tapauskohtaista. Arviointiin voi vaikuttaa esimerkiksi se, minkälaisia viranomaisen matkustussuositukset ovat alueelle. Päiväyksellä 23.7.2023 UM:n matkustustiedote ei kehota välttämään matkustamista Rodokselle, poissulkien varsinaiset paloalueet. Rodoksen tilanne voi muuttua nopeasti.
Lue lisää Ulkoministeriön matkustustiedotteesta Kreikkaan 23.7.2023 (um.fi)
Lue lisää matkapaketeista ja matkapakettien peruuttamisesta (kkv.fi) -
Kuluttajan oikeuksista peruuttaa tai siirtää reittimatka ei ole lainsäädäntöä, vaan hyvityksen riittävyyttä arvioidaan sen valossa, mihin kuljetusyrityksen yleiset sopimusehdot ja lippuehdot, näissä poikkeusolosuhteissa omaksumat käytännöt ja kohtuullisuusarviointi antavat aihetta.
Lue lisää lennon peruuntumisesta (kkv.fi)
-
Voit peruuttaa omatoimisesti varaamasi hotellin varmuudella vain, jos hotellin peruutusehdot sallivat sen. Voit neuvotella hotellin kanssa mahdollista hyvityksistä. Jossain tilanteissa peruutusehtojen kohtuullistaminen voi olla mahdollista.
-
Tämän suhteen joudutaan käyttämään harkintaa, mitä tarkoittaa välittömässä läheisyydessä ja kuinka laajasta alueesta puhutaan. Peruuttamisoikeus ei välttämättä ulotu koko saarelle. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeasti.
Vastuullinen matkanjärjestäjä peruu matkan, jos on olemassa riski matkustajien turvallisuuden vaarantumisesta. Ensi sijassa kannattaa odottaa miten matkanjärjestäjä tilanteessa toimii. Myös matka-ajankohdalla on merkitystä. Jos matkan alkuun on vielä aikaa, kannattaa seurata rauhassa tilanteen kehittymistä.
Hyvitykset
-
Matkapalvelussa on virhe silloin, jos ne eivät vastaa sovittua. Virhevastuu syntyy, vaikka virhe johtuisi poikkeuksellisista olosuhteista. Matkanjärjestäjän tulee pyrkiä oikaisemaan virhe kohteessa ja tarvittaessa tai mahdollisuuksien mukaan järjestää vaihtoehtoisia palveluita, joiden pitää olla vähintään samantasoisia.
Rodoksen maastopalojen tilanteessa matkanjärjestäjällä voi olla rajoitetut mahdollisuudet virheen oikaisuun tai korvaavien palveluiden tarjoamiseen.
Kuluttajalla on oikeus hinnanalennukseen, jos esimerkiksi matka-aika lyhentyy sovitusta tai majoitusjärjestelyt eivät vastaa sopimusta. Sen sijaan vahingonkorvaus esimerkiksi ylimääräisistä kuluista jää saamatta, jos virhe on johtunut matkanjärjestäjästä riippumattomista syistä.
-
Jos lentoyhtiö peruu lennon, matkustaja saa valintansa mukaan valita lipun hinnan palautuksen ja uudelleenreitityksen myöhempänä ajankohtana.
Riippuen lennon peruutuksen syystä, voit olla oikeutettu vakio- ja vahingonkorvaukseen. Lentoyhtiön ei tarvitse maksaa korvauksia, jos se pystyy osoittamaan lennon peruuntumisen johtuvan poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. Jos lennon peruuntumisen syynä on maastopalon kaltainen luonnonmullistus, ei lentoyhtiölle yleensä synny korvausvastuuta.
Lue lisää lennon peruuntumisesta (kkv.fi)
-
Lain mukaan matkanjärjestäjän on palautettava rahat takaisin viimeistään 14 päivän kuluessa sopimuksen peruuttamisesta. Jos kyse on omatoimisesti varatun lennon peruutuksesta ja valitset lipun hinnan palautuksen, lentoyhtiön täytyy palauttaa maksamasi hinta seitsemän päivän kuluessa.