Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta ei neuvo pelkästään kuluttajia. Myös kuluttajien kanssa kauppaa tekevät yritykset voivat kysyä kuluttajaneuvonnasta neuvoa kuluttajariitojen ratkaisemiseksi. Kuluttajaneuvonta kertoo kuluttajakaupan pelisäännöistä tilanteissa, joissa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys.
Kuluttajaoikeusneuvojilta yritykset saavat muun muassa ohjeistusta tavaran ja palvelun virheen hyvitysvaihtoehdoista sekä neuvoja markkinointia ja sopimusehtoja koskevien lakien soveltamiseen.
Yritykset voivat kysyä neuvoa muun muassa tilanteisiin, joissa
- kuluttajan vaatimus tuntuu kohtuuttomalta ja kuluttajansuojalain periaatteiden vastaiselta.
- yrityksen ja kuluttajan riita koskee uudentyyppistä asiaa, johon kuluttajansuojan periaatteista ei löydy selkeää tulkintaa.
- yritys on epätietoinen siitä, ovatko sen sopimusehdot tai markkinointi kuluttajansuojalain mukaisia.
Kuluttajaneuvonnassa riitatilanteita sovitellaan vain kuluttajan aloitteesta, joten kuluttajaoikeusneuvojat eivät voi yrityksen pyynnöstä ottaa yhteyttä kuluttajaan.
Kuluttajaneuvonta ei käsittele
- elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja. Näihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä.
- yksityishenkilöiden välisen kaupankäynnin riitoja. Poikkeuksia ovat asuntokauppa- ja vuokrariidat.
- taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja.
- arvopaperi- ja osakekauppoja.
- valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita.
Lisätietoa kuluttajasuhteiden hoitamiseen
Perusasiat haltuun Kilpailu- ja kuluttajaviraton verkkosivulta
Ota asiat haltuun syvällisemmin kuluttaja-asiamiehen linjauksista ja ratkaisuista
- Kuluttaja-asiamiehen linjaukset – Toimiala- ja aihekohtaista ohjeistusta lain säännösten käytäntöön soveltamisesta.
- Päätökset kuluttaja-asioissa
Kaikki vinkkimme hyvään kuluttajasuhteeseen
Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Käytä takuuapuria reklamaatioiden selvittämisessä 12.9.2019