Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen: Selvitä uudella apurilla kuluttajan oikeus kaupan perumiseen

Myyjille tarkoitetulla peruuttamisoikeusapurilla voi selvittää nopeasti, onko kuluttajalla oikeus peruuttaa tavaran kauppa ja millä ehdoilla.

Työkalu on laadittu avuksi tavaran kaupan käytännön tilanteisiin. Apurilla saa nopeasti vastauksen epäselvissä tilanteissa esimerkiksi siihen,

  • onko kuluttajalla oikeutta peruuttaa tehty kauppa.
  • onko peruuttamisoikeus voimassa.
  • onko kuluttajalla vastuuta tavaran arvon alenemisesta.

Apurin sisältö perustuu kuluttajansuojalakiin. Kaupat voivat aina tarjota kuluttajalle lain vaatimuksia parempia ehtoja kaupan perumiselle.

Peruuttamisoikeusapuri soveltuu hyvin myös koulutusmateriaaliksi niin yrityksissä kuin oppilaitoksissakin. Tällä hetkellä apuri kattaa vain tavaran kaupan peruutusoikeuden, mutta sovellusta on tarkoitus kehittää koskemaan myös palveluita.

Käytä Kuluttajansuoja-apuria reklamaatioiden selvittämisessä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on aiemmin julkaissut myyjille takuuapurin, jolla voi selvittää, onko myyjä vastuussa tavaran virheestä ja miten virheen voi hyvittää. Takuuapuri opastaa myyjää esimerkiksi arvioimaan, mikä on oikea tapa hyvittää kuluttajan ilmoittama vika.

Lisätietoa kuluttajasuhteiden hoitamiseen

Peruuttamisoikeusapuri

Tee testi!

Testaa, tunnetko verkko-ostosten peruuttamisoikeuden perussäännöt 

Perusasiat haltuun Kilpailu- ja kuluttajaviraton verkkosivuilta

Kaupan peruuttaminen verkkokaupassa, posti- ja puhelinmyynnissä (etämyynti)
Kaupan peruminen kotimyynnissä

Ota asiat haltuun syvällisemmin kuluttaja-asiamiehen linjauksista

Verkkokauppa ja muu etämyynti (2014)

Neuvontaa yrityksille

Neuvontaa yrityksille kuluttajaoikeudellisissa asioissa

Kaikki vinkkimme hyvään kuluttajasuhteeseen