Lisenssijärjestelmään siirtyminen ei ole hopealuoti
Rahapelaamisen digitalisoitumisen aiheuttamat haasteet näkyvät myös Suomessa.
Lue lisääEnergiaköyhyyden torjuminen turvaa kuluttajien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista
Energiaköyhyyden torjuminen kuuluu myös välttämättömyyspalvelumarkkinalla toimiville yrityksille.
Lue lisääSuorahankinnan ilmoittamisesta on lukuisia hyötyjä
Suorahankintailmoituksesta on monia käytännön hyötyjä hankintayksikölle. Lisäksi se lisää julkisten varojen käytön avoimuutta.
Lue lisääDigivihreä kaksoissiirtymä on osa kuluttajien arkea – pysyvätkö kaikki mukana?
Termi digivihreä kaksoissiirtymä yhdistää digitalisaation ja vihreän siirtymän tavoitteita ja toimenpiteitä.
Lue lisääKuinka monta ei-sanaa tarvitaan puhelinmyyjän hiljentämiseen?
Myyntipuhelu tulee lopettaa kuluttajan niin halutessa. Kuluttaja-asiamiehen valvontatyössään tekemien havaintojen perusteella näin ei kuitenkaan usein tapahdu.
Lue lisääSähkömarkkinoiden poikkeustila jakoi riskit epäreilusti
Sähkö on välttämättömyyspalvelu. Vuoden 2022–2023 syksyn ja talven tilanne osoitti, että kuluttajien asema sähkömarkkinoiden poikkeustilanteissa on heikko.
Lue lisääECN 20 vuotta – onnistumisia ja ratkaistavissa olevia haasteita
EU:n kilpailuviranomaisten keskinäinen ECN-verkosto täyttää 1.5.2024 20 vuotta. Miltä verkoston nykytila ja tulevaisuus näyttävät?
Lue lisääPiilomainonnan siivoustalkoisiin tarvitaan sekä vaikuttajat, yritykset että alustat
Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti. Kuluttajansuojan näkökulmasta sen haasteena on mainonnan tunnistettavuus.
Lue lisää”Korjaamme virheen, kunhan allekirjoitat salassapitosopimuksen”
Liike-elämästä tuttuja salassapitosopimuksia on nyt tuotu myös kuluttajakauppaan. Tällaisille sopimuksille on vaikea nähdä aitoa tarvetta tai edes oikeutusta.
Lue lisääTilastoja uudistuneesta yrityskauppavalvonnasta
Yrityskauppavalvonnan tilastoista selviää, miten KKV:lle ilmoitettujen yrityskauppojen määrä ja kauppojen käsittelyajat kehittyivät vuonna 2023.
Lue lisää