Digivihreä kaksoissiirtymä on osa kuluttajien arkea – pysyvätkö kaikki mukana?
Termi digivihreä kaksoissiirtymä yhdistää digitalisaation ja vihreän siirtymän tavoitteita ja toimenpiteitä.
Lue lisääKuinka monta ei-sanaa tarvitaan puhelinmyyjän hiljentämiseen?
Myyntipuhelu tulee lopettaa kuluttajan niin halutessa. Kuluttaja-asiamiehen valvontatyössään tekemien havaintojen perusteella näin ei kuitenkaan usein tapahdu.
Lue lisääSähkömarkkinoiden poikkeustila jakoi riskit epäreilusti
Sähkö on välttämättömyyspalvelu. Vuoden 2022–2023 syksyn ja talven tilanne osoitti, että kuluttajien asema sähkömarkkinoiden poikkeustilanteissa on heikko.
Lue lisääECN 20 vuotta – onnistumisia ja ratkaistavissa olevia haasteita
EU:n kilpailuviranomaisten keskinäinen ECN-verkosto täyttää 1.5.2024 20 vuotta. Miltä verkoston nykytila ja tulevaisuus näyttävät?
Lue lisääPiilomainonnan siivoustalkoisiin tarvitaan sekä vaikuttajat, yritykset että alustat
Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti. Kuluttajansuojan näkökulmasta sen haasteena on mainonnan tunnistettavuus.
Lue lisää”Korjaamme virheen, kunhan allekirjoitat salassapitosopimuksen”
Liike-elämästä tuttuja salassapitosopimuksia on nyt tuotu myös kuluttajakauppaan. Tällaisille sopimuksille on vaikea nähdä aitoa tarvetta tai edes oikeutusta.
Lue lisääTilastoja uudistuneesta yrityskauppavalvonnasta
Yrityskauppavalvonnan tilastoista selviää, miten KKV:lle ilmoitettujen yrityskauppojen määrä ja kauppojen käsittelyajat kehittyivät vuonna 2023.
Lue lisääKuntien ja hyvinvointialueiden talousraportointi edellyttää kilpailuneutraliteettisääntelyn omaksumista
Kuntien ja hyvinvointialueiden talousraportoinnin parissa työskentelevien kannattaa viimeistään nyt ottaa haltuun kilpailuneutraliteettisääntelyn perusteet.
Lue lisääLoppu puhelimessa tehdyille hutiostoksille? Vasta kirjallisesti hyväksytty tarjous on sitova
Puhelinmyynnin uudella sääntelyllä on pyritty suojaamaan kuluttajia. On tärkeää, että myös kuluttajat tuntevat omat oikeutensa.
Lue lisääTunnetko verkkomyynnin ja -mainonnan uudistetut pelisäännöt?
Kilpailuvalvonnan asiantuntijamme kertovat verkkokaupankäynnin kilpailusäännöistä, joiden tunteminen on tärkeää tavarantoimittajille ja jälleenmyyjille.
Lue lisää