Toi­mi­vam­mat mark­ki­nat ja tie­toi­sem­mat ku­lut­ta­jat

KKV-blogissa pohditaan markkinoiden toimivuutta kansantalouden ja kuluttajien näkökulmasta. Kirjoittajina ovat KKV:n asiantuntijat ja kuluttaja-asiamies. 

Digivihreä kaksoissiirtymä on osa kuluttajien arkea – pysyvätkö kaikki mukana?

Termi digivihreä kaksoissiirtymä yhdistää digitalisaation ja vihreän siirtymän tavoitteita ja toimenpiteitä.

Lue lisää

Kuinka monta ei-sanaa tarvitaan puhelinmyyjän hiljentämiseen?

Myyntipuhelu tulee lopettaa kuluttajan niin halutessa. Kuluttaja-asiamiehen valvontatyössään tekemien havaintojen perusteella näin ei kuitenkaan usein tapahdu.

Lue lisää

Sähkömarkkinoiden poikkeustila jakoi riskit epäreilusti

Sähkö on välttämättömyyspalvelu. Vuoden 2022–2023 syksyn ja talven tilanne osoitti, että kuluttajien asema sähkömarkkinoiden poikkeustilanteissa on heikko.

Lue lisää

ECN 20 vuotta – onnistumisia ja ratkaistavissa olevia haasteita

EU:n kilpailuviranomaisten keskinäinen ECN-verkosto täyttää 1.5.2024 20 vuotta. Miltä verkoston nykytila ja tulevaisuus näyttävät?

Lue lisää

Piilomainonnan siivoustalkoisiin tarvitaan sekä vaikuttajat, yritykset että alustat

Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti. Kuluttajansuojan näkökulmasta sen haasteena on mainonnan tunnistettavuus.

Lue lisää

”Korjaamme virheen, kunhan allekirjoitat salassapitosopimuksen”

Liike-elämästä tuttuja salassapitosopimuksia on nyt tuotu myös kuluttajakauppaan. Tällaisille sopimuksille on vaikea nähdä aitoa tarvetta tai edes oikeutusta.

Lue lisää

Tilastoja uudistuneesta yrityskauppavalvonnasta

Yrityskauppavalvonnan tilastoista selviää, miten KKV:lle ilmoitettujen yrityskauppojen määrä ja kauppojen käsittelyajat kehittyivät vuonna 2023.

Lue lisää

Kuntien ja hyvinvointialueiden talousraportointi edellyttää kilpailuneutraliteettisääntelyn omaksumista

Kuntien ja hyvinvointialueiden talousraportoinnin parissa työskentelevien kannattaa viimeistään nyt ottaa haltuun kilpailuneutraliteettisääntelyn perusteet.

Lue lisää

Loppu puhelimessa tehdyille hutiostoksille? Vasta kirjallisesti hyväksytty tarjous on sitova

Puhelinmyynnin uudella sääntelyllä on pyritty suojaamaan kuluttajia. On tärkeää, että myös kuluttajat tuntevat omat oikeutensa.

Lue lisää

Tunnetko verkkomyynnin ja -mainonnan uudistetut pelisäännöt?

Kilpailuvalvonnan asiantuntijamme kertovat verkkokaupankäynnin kilpailusäännöistä, joiden tunteminen on tärkeää tavarantoimittajille ja jälleenmyyjille.

Lue lisää