TeliaSonera’s fixed-term contracts are marketed without informing the consumer of what their total cost will be.
TeliaSonera Finland Oyj has been marketing mobile phone and broadband contracts, TV channel packages and the entertainment service required to watch the channels through, among others, Internet advertising and outdoor advertisements at bus stops.
Consumers are offered a fixed-term contract for a term which varies between six months and two years, depending on the service and offer chosen.
In the ads, the length of the contract and the price for one monthly payment are shown in an attention-attracting way. TeliaSonera does not, however, mention the total price for the services, i.e. the total cost for the consumer for the whole duration of the contract, in the same advertisement or in a way which attracts an equal amount of attention.
Marketing of this kind is illegal. Under the Consumer Protection Act, the total price must always be mentioned when marketing a specific consumer product. In addition, the marketing must contain enough unambiguous information to help the consumer compare products and make a purchase decision. This requirement is not met if the total price is hidden in the background of the advertisement or behind a link.
The Consumer Ombudsman has repeatedly urged TeliaSonera to correct these faults. Since TeliaSonera has not changed its marketing, the Consumer Ombudsman has imposed a marketing ban reinforced by a conditional fine of 100 000 euros on the company.
TeliaSonera marknadsförde tidsbundna avtal utan att informera konsumenten om vad avtalet i slutändan kommer kosta honom eller henne.
TeliaSonera Finland Oyj har på bland annat internet och reklampelare vid busshållplatser marknadsfört telefon- och bredbansabonnemang, kanalpaket och en underhållningstjänst som behövs för att titta på kanalerna.
Konsumenterna har erbjudits ett tidsbundet avtal för sex månader till två år beroende på tjänst och erbjudande.
I reklamen har TeliaSonera på ett iögonfallande sätt angett hur länge avtalet varar och priset för en månadsavgift. Däremot har man inte i samma veva eller på samma iögonfallande sätt angett det totala priset på tjänsterna dvs. vad konsumenten i slutändan kommer att betala för tjänsten under hela den tid avtalet är i kraft.
Denna typ av markandsföring strider mot lagen. Enligt konsumentskyddslagen ska en specificerad konsumtionsnyttighets totalpris alltid framgå av marknadsföringen. Därtill ska marknadsföringen innehålla tillräckligt tydlig information om produkten som stöd för jämförelse och köpbeslut. Detta krav uppfylls inte om totalpriset har tonats ner eller gömts bakom en länk.
Konsumentombudsmannen har flera gånger uppmanat TeliaSonera att åtgärda felen med hur priset på tjänsterna anges. Eftersom TeliaSonera inte har ändrat sin marknadsföring har konsumentombudsmannen förbjudit bolagets marknadsföring vid vite av 100 000 euro.
TeliaSonera markkinoi palveluidensa määräaikaisia sopimuksia ilman, että kertoo, mitä sopimus tulee kuluttajalle kaiken kaikkiaan maksamaan.
TeliaSonera Finland Oyj on mainostanut puhelin- ja laajakaistaliittymiä, kanavapaketteja ja niiden katseluun tarvittavaa viihdepalvelua muun muassa internetissä ja bussipysäkkien ulkomainoksissa.
Kuluttajille on tarjottu palveluista määräaikaista sopimusta, jonka pituus vaihtelee palvelusta ja tarjouksesta riippuen kuudesta kuukaudesta kahteen vuoteen.
TeliaSonera on ilmoittanut mainoksissa huomiota herättävällä tavalla sopimuksen keston ja yhden kuukausierän hinnan. Sen sijaan se ei ole kertonut samassa yhteydessä eikä samalla huomioarvolla palveluiden kokonaishintaa eli sitä, mitä palvelu tulee kuluttajalle kaiken kaikkiaan maksamaan koko sopimuksen ajalta.
Tällainen markkinointi on lainvastaista. Kuluttajansuojalain mukaan yksilöidyn kulutushyödykkeen markkinoinnissa on aina kerrottava sen kokonaishinta. Lisäksi markkinoinnissa on annettava kuluttajalle tuotteesta riittävästi selkeää tietoa vertailun ja ostopäätösten tueksi. Tämä vaatimus ei toteudu, jos kokonaishinta on häivytetty mainoksen taka-alalle tai piilotettu linkin taakse.
Kuluttaja-asiamies on kehottanut TeliaSoneraa korjaamaan hinnan ilmoittamista koskevat virheet useaan otteeseen. Koska TeliaSonera ei ole muuttanut markkinointiaan, kuluttaja-asiamies on määrännyt yhtiölle kiellon, jota on noudatettava 100 000 euron sakon uhalla.