Digimarkkinasäädös

EU:n digimarkkinasäädöksen (Digital Markets Act, DMA) tavoitteena on edistää digimarkkinoiden kilpailullisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Säädöksen noudattamista valvoo Euroopan komissio. Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi avustaa komissiota mahdollisissa tutkinnoissa.

Digimarkkinasäädös asettaa portinvartijoina toimiville suurille digitaalisten markkinoiden toimijoille erityisiä velvoitteita ja kieltoja. Euroopan komissio on nimennyt erikseen säädöksen soveltamisalan piiriin kuuluvat portinvartijayritykset ja niiden tarjoamat ydinalustapalvelut.

Esimerkkejä portinvartijayrityksille asetetuista velvoitteista ja kielloista:

  • Portinvartija ei saa esittää omia palvelujaan ja tuotteitaan paremmassa asemassa kuin vastaavia kolmansien osapuolten palveluja ja tuotteita, joita tarjotaan samalla alustalla.
  • Portinvartijan yrityskäyttäjien on saatava markkinoida tuotteitaan ja tehdä sopimuksia asiakkaiden kanssa portinvartijan alustan ulkopuolella.
  • Portinvartija ei saa kilpailla yrityskäyttäjien kanssa hyödyntämällä sellaista dataa, joka on saatu, kun yritys on käyttänyt portinvartijan ydinalustapalvelua.
  • Portinvartija ei saa ydinalustapalvelujensa ulkopuolella seurata loppukäyttäjiä kohdennettua mainontaa varten ilman loppukäyttäjän suostumusta.
  • Portinvartijan on mahdollistettava valmiiksi asennettujen ohjelmistojen ja sovellusten poistaminen sekä vaihtoehtoisten ohjelmistojen ja sovellusten asentaminen.

Lisätietoa velvoitteista ja kielloista komission verkkosivuilla.

Jos katsot, että jonkin portinvartijayrityksen toiminta on digimarkkinasäädöksen velvoitteiden tai kieltojen vastaista, voit ilmoittaa siitä komissiolle tai KKV:lle, joka tarvittaessa välittää tiedot komissiolle.