Vihjeen antaminen ja jatkoyhteydenotto nimettömänä

Viestintäkanava on tarkoitettu tilanteisiin, joissa kartellista tai muusta kilpailunrajoituksesta tietävä henkilö haluaa kertoa lainvastaisena pitämästään menettelystä, mutta ei halua paljastaa henkilöllisyyttään viranomaiselle. Henkilön hallussa olevat tiedot ovat erityisen arkaluonteisia, mutta hän on valmis vastaamaan KKV:n kysymyksiin.  KKV voi esittää viestikanavassa vain lyhyitä kysymyksiä, mutta ei voi neuvoa eikä antaa arvioita menettelystä.

Tässä ohjeessa kerrotaan tarkemmin, miten valmistaudut nimettömän vihjeen lähettämiseen, jatkat yhteydenpitoa nimettömänä sekä miten KKV käsittelee vihjeitä.

Valmistaudu vihjeen lähettämiseen

Täytä ja lähetä vihjelomake

  • Jos olet valmis vastaamaan KKV:n mahdollisiin lisäkysymyksiin tai täydentämään vihjettä myöhemmin, ruksaa Haluan antaa lisätietoja nimettömänä -valinta.

  • Lähetä-painikkeen painamisen jälkeen saat vahvistuksen, että KKV on vastaanottanut vihjeesi.

  • Vastaanottovahvistuksen lisäksi sinulle näytetään linkki viestisivulle nimetöntä jatkoyhteydenpitoa varten ja se on näkyvissä vain kerran. Linkki on pitkä ja hankala turvallisuussyistä.

    Voit tallentaa linkin ja salasanan esimerkiksi kopioimalla ne laitteesi leikepöydälle ja tallentaa ne erilliseen tiedostoon.

    Jos linkin tallennus jostain syystä epäonnistuu tai linkki hukkuu, voit täyttää vihjelomakkeen uudestaan ja mainita siinä aiemmasta viestistäsi.

  • Tyhjennä lopuksi selaimen väliaikaistiedostot ja selaushistoria

Jatkoyhteydenpito

Avaa tallentamasi linkki 1-2 viikon kuluttua ja tarkista, oletko saanut KKV:ltä viestin.

Viestisivulla voit

  • lukea sinulle saapuneet lisäkysymykset
  • lähettää KKV:lle lisätietoja tai vastauksen kysymykseen
  • lähettää lisää asiakirjoja KKV:lle

Huomioithan, että

  • viestisivun linkkiä ja salasanaa on mahdollista käyttää useita kertoja

KKV:llä ei aina ole tarvetta tehdä selventäviä kysymyksiä. Näissä tapauksissa KKV ilmoittaa siitä viestikentässä. Tämän jälkeen voit hävittää linkin ja salasanan.

Vihjeiden käsittely KKV:ssa

Virastolle lähetetyt vihjeet ovat tärkeitä viestejä markkinoiden toiminnasta, ja virasto käynnistää tarvittaessa niiden perusteella tarkemmat tutkimukset.

Jokainen vihje käydään läpi ja tehdään arvio siitä, alkaako virasto selvittää sitä tarkemmin. Jos virastolla on tarvetta selventäviin kysymyksiin, sinulta pyydetään lisätietoja.

Huomaa kuitenkin, ettei tätä kautta annettu vihje johda sellaisenaan asian vireille tuloon virastossa.  Asian vireille saaminen virastossa edellyttää varsinaisen toimenpidepyynnön tekemistä.

Halutessasi voit olla yhteydessä virastoon myös puhelimitse: vaihde 029 505 3000 (pvm/mpm).