Näin tunnistat ja vältät huijauksen
Yleensä huijaukset on suunniteltu ja toteutettu niin huolellisesti, että huijauksen kohteeksi voi joutua kuka tahansa. Tämän vuoksi kaikkiin yllättäviin, vähänkään epäilyttäviin yhteydenottoihin ja tarjouksiin kannattaa suhtautua kriittisesti.
Mistä voi tunnistaa kuluttajahuijauksen?
Vaikka uusia huijausmuotoja syntyykin jatkuvasti, säilyvät huijauksissa tietyt tunnusmerkit.
Tyypillisessä huijauksessa yhteydenotto tai tarjous
- kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta
- on voimassa vain hyvin lyhyen aikaa ja siihen pitää vastata heti
- on kohdistettu vain sinulle tai pienelle valikoidulle ryhmälle
- saattaa sisältää kirjoitusvirheitä tai huonoa suomen kieltä
Miten voi välttää huijatuksi tulemisen?
Olennaista on osata erottaa huijaus asiallisesta kaupankäynnistä. Harkitse yllättävää myyjän yhteydenottoa tai houkuttelevaa tarjousta rauhassa. Tutustu asiaan ilman kiirettä, keskustele siitä läheistesi tai viranomaisen kanssa.
Pohdi myös seuraavia asioita:
- kuka on tarjouksen takana, kenen kanssa olen tekemisissä?
- mihin olen sitoutumassa?
- mitä riskejä minulle voi aiheutua siitä, että hyväksyn tarjouksen?
- mistä minulta vaaditaan maksua,
- onko saamani lasku tekaistu?