Toimintaohjeet huijauksissa

Jos olet joutunut tai epäilet joutuneesi huijatuksi, ryhdy selvittämään asiaa viivyttelemättä. Joissain tapauksissa voit saada menettämäsi rahat takaisin. Tarvittaessa voit kysyä neuvoja myös kuluttajaneuvonnasta. Huijatuksi tulemista ei tarvitse hävetä.

Toimi näin, jos sinua on huijattu

    • Reklamoi veloituksen tehnyttä yritystä kirjallisesti ja vaadi palautusta.
    • Ota yhteys pankkiin ja ilmoita, että veloitukset on tehty ilman suostumustasi. Pankilla on velvollisuus hyvittää veloituksen rahamäärä sinulle.
    • Reklamoi veloituksen tehnyttä yritystä kirjallisesti ja vaadi palautusta.
    • Ota yhteys luotonantajaan ja ilmoita, että veloitukset ovat perusteettomia. Luotonantajalla on velvollisuus hyvittää veloituksen rahamäärä sinulle.
    • reklamoi veloituksen tehnyttä yritystä kirjallisesti ja vaadi palautusta.
    • ota yhteys operaattoriisi ja ilmoita, että veloitukset ovat perusteettomia. Operaattori on yhtä lailla vastuussa veloituksen oikeellisuudesta kuin yritys.
    • Reklamoi veloituksen tehnyttä yritystä kirjallisesti ja vaadi palautusta.
    • Jos olet maksanut ostoksen pankkikortilla, ota yhteys pankkiin. Pankilta voi vaati palautusta, jos se on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.
    • Jos olet maksanut ostokset luottokortilla, ota yhteys luotonantajaan. Luotonantajan tulee palauttaa veloitettu summa.
    • Reklamoi laskun lähettänyttä yritystä ja vaadi laskun mitätöimistä.
    • Reklamoi laskun lähettänyttä yritystä ja vaadi laskun mitätöimistä.

Ilmoita huijauksesta

  • Sinulla on oikeus ilmoittaa laittomista sisällöistä, tuotteista tai palveluista säilytyspalvelun tarjoajalle eli esimerkiksi verkkoalustan tarjoajalle. Palveluntarjoajan on tarjottava helposti käytettävä menettely ilmoitusten vastaanottamiselle. Lisätietoja löydät Traficomin sivuilta Verkkoalustan käyttäjän oikeudet ja velvollisuudet