Verkkokauppahuijaus

Verkko-ostoksilla kannattaa olla tarkkana, sillä markkinoilla on myös epäluotettavia toimijoita. Poikkeuksellisen edulliset tuotteet ja verkkokaupan puutteelliset yhteystiedot saattavat kieliä huijauksesta. Jos myyjä ei ole sinulle entuudestaan tuttu, selvitä sen luotettavuutta ennen tilausta.

Ole valppaana verkko-ostoksilla

Tyypillisessä verkkokauppahuijauksessa ei tilattua ja maksettua tuotetta saa lainkaan, tai sen sijasta lähetetään väärä tuote. Usein ongelmana on myös, ettei yritys vastaa reklamaatioon tai se on lopettanut toimintansa. Huijauksesta on kyse myös silloin, kun myyjä lähettää sinulle tuotteen, vaikka et ole edes klikannut tilauspainiketta, vaan antanut ainoastaan henkilö- ja osoitetietoja.

Verkko-ostoksilla tärkein asia on luotettava myyjä. Kiinnitä huomiota näihin seikkoihin

  • kertooko yritys selkeästi sivuillaan nimensä, katuosoitteensa ja puhelinnumeronsa sähköpostiosoitteen lisäksi?
  • muista, ettei verkko-osoite kerro sitä, missä maassa yritys sijaitsee
  • etsi tietoa myyjästä syöttämällä yrityksen nimi hakukoneeseen – esimerkiksi keskustelupalstoilta voi löytää tietoa muiden ostokokemuksista
  • verkkokaupan sivuilla olevat arvostelut saattavat olla tekaistuja

Verkko-ostajan muistilista

  • Liian hyvältä kuulostava tarjous saattaa olla huijaus.
  • Suhtaudu varauksella verkkokauppoihin, jotka eivät kerro oma-aloitteisesti kattavia yhteystietoja. Pelkän sähköpostiosoitteen tai yhteydenottolomakkeen ilmoittavan yrityksen kanssa ei kannata käydä kauppaa!
  • Etsi muiden kokemuksia yrityksestä syöttämällä verkkokaupan nimi hakukoneeseen.
  • Älä tee tilausta, jos et ole lukenut toimitusehtoja tai ymmärtänyt niitä. Varmista erityisesti oletko tekemässä kertatilausta vai sitoutumassa kestotilaukseen.
  • Maksa luottokortilla. Voit ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä aina myös luotonantajalta.
  • Ennakkomaksu pankkisiirrolla on riskialtista – pyri välttämään sitä!