Kuluttajan avustaminen oikeudessa
Vaikka kuluttaja-asiamies ei yleensä käsittele yksittäisiä riita-asioita, kuluttaja-asiamies voi avustaa kuluttajaa oikeudessa asioissa, joilla on ennakkopäätösarvoa tai jotka ovat muuten tärkeitä kuluttajien yleisen edun kannalta.
Kuluttaja-asiamies voi harkintansa mukaan avustaa kuluttajaa yksittäisen riita-asian hoitamisessa, jos sen ratkaisemisella on lain soveltamisen ja kuluttajien yleisen edun kannalta tärkeä merkitys tai jos yritys ei noudata kuluttajariitalautakunnan suosituksia.
Jos kuluttaja-asiamies päättää avustaa yksittäistä kuluttajaa tuomioistuimessa, kuluttaja-asiamies kantaa kuluriskin.
Yksittäisten avustusjuttujen lisäksi kuluttaja-asiamies voi auttaa kuluttajia sekä ryhmävalituksen että ryhmäkanteen avulla.
Ryhmävalitus
Mikä on ryhmävalitus ja millaisiin asioihin se sopii?
Ryhmävalituksella kuluttaja-asiamiehen on mahdollista saada kuluttajariitalautakunnassa periaateratkaisu tapauksessa, jossa useilla kuluttajilla on samantyyppinen vaatimus tiettyä elinkeinonharjoittajaa kohtaan, ja asia voidaan ratkaista yhdellä päätöksellä.
Ryhmävalitus sopii esimerkiksi tapauksiin, joissa useat kuluttajat ovat ostaneet tietyltä yritykseltä
- tuotteen, jossa on sama suunnittelu- tai valmistusvirhe
- palvelun, joka ei sisällöltään vastaa sovittua.
Ryhmävalitusta voidaan käyttää myös silloin, kun yritys on tehnyt useiden kuluttajien kanssa sopimuksen, jossa on kohtuuton ehto.
-
Ryhmävalitus käsitellään kuluttajariitalautakunnassa, ja sen laittaa vireille kuluttaja-asiamies. Hakemuksen tekemiseen ei tarvita kuluttajan pyyntöä, vaan kuluttaja-asiamies voi toimia oma-aloitteisesti. Hakemuksessa kuluttaja-asiamies määrittelee kuluttajaryhmän, jota hakemus koskee. Kuluttajariitalautakunta päättää siitä, katsooko se asian käsittelemisen ryhmävalituksena tarkoituksenmukaiseksi.
Jos kuluttajariitalautakunta antaa asiassa suosituksen, kuluttaja-asiamies voi avustaa ryhmän jäseniä suosituksen toteuttamisessa. Jollei yritys noudata annettua suositusta, kuluttaja-asiamiehellä on mahdollisuus viedä asia ryhmäkanteena tuomioistuimen käsiteltäväksi, jos ryhmäkanteen edellytykset asiassa täyttyvät. Lue alta ryhmäkanteen edellytyksistä.
Ryhmäkanne
Mikä on ryhmäkanne ja kuka sen voi nostaa?
Ryhmäkanteella tarkoitetaan ryhmäkannelaissa tarkoitettua menettelyä, jossa tietyn kuluttajaryhmän vaatimusta samaa elinkeinonharjoittajaa vastaan käsitellään yhtenä kokonaisuutena tuomioistuimessa. Oikeuskäsittelyllä haetaan ratkaisua, joka hyödyttää kaikkia ryhmän jäseniksi liittyneitä kuluttajia.
Vain kuluttaja-asiamies voi nostaa ryhmäkanteen ja toimia ryhmän edustajana.
Ryhmäkanne toimii ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä keinona. Se on tarkoitettu viimesijaiseksi vaihtoehdoksi silloin, kun asiaa ei ole onnistuttu ratkaisemaan kuluttaja-asiamiehen ja yrityksen välisellä neuvottelulla.
Kuluttaja-asiamies kantaa ryhmäkanteen kuluriskin, jos kanne hävitään.
-
Ryhmäkanteen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asioissa. Se on mahdollinen esimerkiksi tavaran virhettä tai sopimusehtojen tulkintaa koskevissa riidoissa. Myös sijoitustuotteiden ja vakuutusten, esimerkiksi eläkevakuutusten, säästöhenkivakuutusten ja rahasto-osuuksien sekä muiden vastaavien sijoitustuotteiden myyntiä ja markkinointia koskevat riidat soveltuvat ryhmäkanteeksi. Osakeanteja ja julkisia ostotarjouksia koskevat kuluttajariidat eivät kuitenkaan sovellu ryhmäkanteen kohteeksi.
-
Ryhmäkanteen käyttöä rajaavat ryhmäkannelaissa olevat kriteerit, joiden perusteella arvioidaan, voiko asiaa käsitellä ryhmäkanteena.
Asian käsittely ryhmäkanteena edellyttää, että usealla henkilöllä on samaa vastaajaa koskeva vaatimus, joka perustuu samoihin tai samankaltaisiin seikkoihin. Lisäksi asian käsittelyn ryhmäkanteena tulee olla tarkoituksenmukaista ja ryhmän tulee olla riittävän täsmällisesti määritelty.
Ryhmäkanteeseen osallistuminen edellyttää ilmoittautumista ryhmän jäseneksi.