Digitaaliset sisällöt ja digitaaliset palvelut Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Info3Rooli?4Asia ja vastapuoli5Tietoja palvelusta6Ongelma7Mitä vaadit?8Mitä vaadit?9Vaaditko vahingonkorvausta?10Vahingonkorvaus11Kuvaus12Tekijä13Tarkista14Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Digitaalinen sisältö tarkoittaa kaikenlaista digitaalisessa muodossa tuotettua ja toimitettua dataa. Digitaalinen palvelu tarkoittaa palvelua, jonka avulla kuluttaja voi luoda, käyttää tai jakaa digitaalisessa muodossa olevaa dataa. Kuluttaja voi vaatia virheen oikaisemista tai sopimuksen purkua silloinkin, kun digitaalisesta sisällöstä tai palvelusta ei ole maksettu kauppahintaa, vaan digitaalinen sisältö tai palvelu on rahan sijaan hankittu luovuttamalla henkilötietoja, esimerkiksi markkinointia varten. Digitaalisia sisältöjä ja palveluita ovat esimerkiksi tietokoneohjelmat ja sovellukset video- ja äänitiedostot digitaaliset pelit sähköiset kirjat ja muut sähköiset julkaisut pilvipalvelut sosiaalisen median palvelut pikaviestimet kuten WhatsApp tai Facebook Messenger. Jos asiasi koskee muuta asiaa, valitse Reklamaatioapurin poluista sopivin. Jos asiassasi on kyseessä digitaalinen sisältö tai palvelu, mikä näistä vaihtoehdoista kuvaa hankintaasi? Maksullinen digitaalinen sisältö tai palvelu Luovutin henkilötietoja saadakseni palvelun Ei kumpikaan edellä mainittu Jos kyseessä on maksuton palvelu, etkä ole luovuttanut palveluntarjoajalle henkilötietojasi esimerkiksi markkinointia varten, et voi vedota kuluttajansuojalakiin. Lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävät tilanteet, joissa palveluntarjoaja käsittelee henkilötietojasi yksinomaan palvelun tai sisällön toimittamiseksi tai lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi. Reklamoitko yksityishenkilönä vai yrityksen nimissä?* Yksityishenkilönä Yrityksen nimiin Yritysten välinen kauppaValitettavasti Reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen. Mikäli tuote on hankittu yrityksen nimiin tai tuotteen pääasiallinen käyttö liittyy yrityksenne toimintaan, tapaukseen ei sovelleta kuluttajansuojalakia, johon Reklamaatioapurikin perustuu. Yritys ei voi myöskään yritysten välisessä riita-asiassa turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Asia, josta valitatHiddenAsia ja vastapuoliPalvelu Tuotemerkki Valituksen vastapuoliVastapuoli Kirjoita kenttään yritys, laskuttaja, luottoyhtiö, operaattori tai myyjäliike, jolle haluat reklamaation kohdistaa. Näytä tietoja Ostopaikka Tietoja palvelustaHiddenTietoja palvelustaHinta Tilaus tehty PP dot KK dot VVVV Ongelma havaittu PP dot KK dot VVVV Maksutapa Luottoyhtiön ja operaattorin vastuu Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa mm. konkurssin vuoksi tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu.Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi aina myös operaattoriltasi esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa maksu on peritty liittymän laskun yhteydessä. Operaattori ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin operaattorille on maksettu. Näytä tietoja Valitse tilanteeseen sopiva väittämä:Valitse tilanteeseen sopiva väittämä Palvelun toimitus on viivästynyt Toimitus on viivästynyt Jos toisin ei ole sovittu, digitaalinen sisältö tai palvelu on toimitettava kuluttajalle ilman aiheetonta viivytystä sopimuksen tekemisen jälkeen. Sisältö katsotaan toimitetuksi, kun digitaalinen sisältö tai keino sen käyttämiseksi tai lataamiseksi on kuluttajan saatavilla. Näytä tietoja Palvelussa on virhe Miten kuvailisit palvelun virhettä?HiddenPalvelun virheValitse tilanteeseen sopiva väittämä:Valitse tilanteeseen sopiva väittämä: Palvelu ei vastaa perusteltuja odotuksia Palveluntarjoajalla on vastuu siitä, että digitaalinen sisältö tai palvelu vastaa sovittua ja yleisiä vaatimuksia laadultaan, toimivuudeltaan ja yhteensopivuudeltaan. Digitaalisen sisällön ja palvelun ominaisuuksien on vastattava ominaisuuksia, joita saman tyyppisellä digitaalisella sisällöllä tai palvelulla yleensä on ja joita kuluttaja saa normaalisti odottaa. Tässä huomioidaan erityisesti digisisällön luonne ja siitä markkinoinnissa tai muuten ennen kaupantekoa annetut tiedot. Jos toisin ei ole sovittu, digitaalisen sisällön tai palvelun on oltava viimeisimmän sopimuksentekohetkellä saatavilla olevan version mukainen. Palveluntarjoajan on mahdollista poiketa digitaaliselle sisällölle tai palvelulle asetetuista vaatimuksista vain jos kuluttajalle on nimenomaisesti annettu sopimuksen tekoajankohtana tieto poikkeamasta ja kuluttaja on poikkeaman erikseen ja nimenomaisesti tällöin hyväksynyt. Palveluntarjoaja saa tehdä pidemmän ajan kuluessa toimitettaviin digitaalisiin sisältöihin ja palveluihin välttämättömiä muutoksia. Muita muutoksia saa tehdä vain sopimuksessa yksilöidyllä perustellulla syyllä. Muutoksista ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia ja niistä on tiedotettava hyvissä ajoin. Jos muutos heikentää kuluttajan mahdollisuutta käyttää digitaalista sisältöä tai palvelua tai aiheuttaa kuluttajalle lisäkustannuksia, kuluttaja voi vaatia sopimuksen purkamista. Näytä tietoja Palvelu ei vastaa luvattua Palveluntarjoajalla on vastuu siitä, että digitaalinen sisältö tai palvelu vastaa sovittua ja yleisiä vaatimuksia laadultaan, toimivuudeltaan ja yhteensopivuudeltaan. Digitaalisen sisällön tai palvelun ominaisuuksien on vastattava ominaisuuksia, joita saman tyyppisellä digitaalisella sisällöllä tai palvelulla yleensä on ja joita kuluttaja saa normaalisti odottaa. Tässä huomioidaan erityisesti digisisällön luonne ja siitä markkinoinnissa tai muuten ennen kaupantekoa annetut tiedot. Palveluntarjoajan on mahdollista poiketa digitaaliselle sisällölle asetetuista vaatimuksista vain jos kuluttajalle on nimenomaisesti annettu sopimuksen tekoajankohtana tieto poikkeamasta ja kuluttaja on poikkeaman erikseen ja nimenomaisesti tällöin hyväksynyt. Näytä tietoja Tarvittavia päivityksiä ei ole toimitettu Palveluntarjoajan on huolehdittava siitä, että ostajalle tiedotetaan tarpeellisista turva- ja muista päivityksistä. Palveluntarjoajan on toimitettava tarvittavat päivitykset seuraavasti: Jos kyseessä on digitaalisen sisällön tai palvelun kertatoimitus, päivitykset on toimitettava palvelun tai digisisällön tyyppi, tarkoitus sekä sopimuksen olosuhteet ja luonne huomioon ottaen kohtuullisen ajanjakson ajan. Kohtuullinen ajanjakso on lähtökohtaisesti palvelun tai digisisällön oletettavissa oleva kestoikä. Jos kyseessä on digitaalisen sisällön tai palvelun jatkuva toimittaminen pidemmän ajan kuluessa, päivitykset on toimitettava ajanjakson ajan, jonka myyjä on vastuussa palvelun tai digisisällön virheellisyydestä ja joka tapauksessa vähintään sen ajan, kun digitaalista sisältöä tai palvelua on sopimuksen mukaan määrä toimittaa, Ostaja saa vapaasti päättää asentaako hän päivitykset vai ei. Jos ostaja ei asenna päivityksiä, myyjä ei vastaa kyseisen päivityksen puuttumisesta aiheutuvasta virheestä, jos: myyjä on ilmoittanut ostajalle päivityksen saatavuudesta ja siitä, mitä seurauksia päivityksen asentamisen laiminlyönnillä on päivityksen asentamatta jättäminen tai sen virheellinen asennus ei johdu ostajalle annetuista puutteellisista asennusohjeista. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimusMitä vaadit Vaadin sopimuksen mukaista palvelua Virheen oikaisu on tehtävä kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei siitä aiheudu kuluttajalle kustannuksia tai merkittävää haittaa. Elinkeinonharjoittaja ei ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos se on mahdotonta jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Näytä tietoja Vaadin hinnanalennusta Hinnanalennuksen on oltava suuruudeltaan virhettä vastaava. Hinnanalennuksen voi arvioida vertaamalla sopimuksen todellista arvoa siihen arvoon, joka digitaalisella sisällöllä tai palvelulla olisi virheettömänä. Jos kyse on digitaalisesta sisällöstä tai palvelusta, joka toimitetaan pidemmän ajan kuluessa, oikeus hinnanalennukseen koskee ajanjaksoa, jolloin digitaalinen sisältö tai palvelu on ollut virheellinen. Henkilötietoja vastaan toimitettavissa digitaalisissa sisällöissä ja palveluissa hinnanalennus ei tule kyseeseen, mutta kuluttajalla oikeus purkaa sopimus myös vähäisen virheen tilanteessa. Näytä tietoja Vaadin sopimuksen purkamista Sopimuksen purkamista voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. digitaalista sisältöä tai palvelua ei ole toimitettu kuluttaja antamassa lisäajassa. on ilmeistä, että tilattua digitaalista sisältöä tai palvelua ei aiota toimittaa. digitaalista sisältöä tai palvelua ei ole toimitettu sovittuna ajankohtana. Kun sopimus puretaan, palveluntarjoajalla on oikeus estää kuluttajan pääsy digitaaliseen sisältöön tai palveluun, esimerkiksi sulkemalla kuluttajan käyttäjätili. palveluntarjoajan on palautettava kuluttajalle hänen maksamansa mahdolliset ennakkomaksut ja maksut ajalta, jolloin digitaalinen sisältö tai palvelu oli virheellinen. palveluntarjoajan on pidättäydyttävä käyttämästä kuluttajan luovuttamaa tai luomaa digitaalista sisältöä tai palvelua sekä kuluttajan pyynnöstä luovutettava tällainen sisältö kuluttajan käyttöön. Näytä tietoja Vaatimani hinnanalennus Mitä vaadit?HiddenVaatimus toimituksen viivästymisestäMitä vaadit? Vaadin sopimuksen mukaista palvelua Digitaalisen sisällön tai palvelun toimittamisen viivästyessä kuluttajalla on oikeus vaatia elinkeinonharjoittajalta sopimuksen täyttämistä. Elinkeinonharjoittaja ei kuitenkaan ole velvollinen täyttämään sopimusta, jos sille on olemassa este, jota ei voi voittaa tai jos sopimuksen täyttäminen edellyttäisi uhrauksia, jotka ovat kohtuuttomia verrattuna sopimuksen täyttämisen merkitykseen kuluttajalle. Näytä tietoja Vaadin sopimuksen purkamista Sopimuksen purkamista voi vaatia, jos digitaalista sisältöä tai palvelua ei ole toimitettu kuluttaja antamassa lisäajassa. on ilmeistä, että tilattua digitaalista sisältöä tai palvelua ei aiota toimittaa. digitaalista sisältöä tai palvelua ei ole toimitettu sovittuna ajankohtana. Kun sopimus puretaan, palveluntarjoajalla on oikeus estää kuluttajan pääsy digitaaliseen sisältöön tai palveluun, esimerkiksi sulkemalla kuluttajan käyttäjätili. palveluntarjoajan on palautettava kuluttajalle hänen maksamansa mahdolliset ennakkomaksut ja maksut ajalta, jolloin digitaalinen sisältö tai palvelu oli virheellinen. palveluntarjoajan on pidättäydyttävä käyttämästä kuluttajan luovuttamaa tai luomaa digitaalista sisältöä tai palvelua sekä kuluttajan pyynnöstä luovutettava tällainen sisältö kuluttajan käyttöön. Näytä tietoja Haluan, että sopimus täytetään viimeistään PP dot KK dot VVVV Vaaditko vahingonkorvausta virheestä tai viivästyksestä aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista Vahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten matkakulut. Erityistapauksissa korvausta voi vaatia myös yrityksen huolimattomuuden aiheuttamista välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä aiheutuneista kustannuksista.Virhetilanteessa korvausta voi vaatia myös mahdollisista henkilövahingoista.Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista HiddenKuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin: Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.