Laivamatka Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Palvelu3Osa matkapakettia?4Täydennä tiedot5Mistä reklamoit?6Mitä vaadit?7Matkapaketista reklamoiminen8Matkapaketin virheet9Täydennä tiedot10Mitä vaadit?11Vaaditko vahingonkorvausta12Vaaditut vahingonkorvaukset13Vaaditut vahingonkorvaukset14Kuvaus15Täytä tiedot16Tarkista17Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Asia, josta valitatHiddenAsia ja vastapuoliAsia Tuotemerkki Valituksen vastapuoliVastapuoli Ostopaikka Onko laivamatkasi osa matkapakettia?Onko laivamatkasi osa matkapakettia?* Ei Laivamatka Reklamaatioapurissa mainitut laivamatkustajan oikeudet perustuvat EU-lainsäädäntöön Matkustajien oikeudet vesiliikenteessä. Näitä oikeuksia sovelletaan, kunkyse on julkaistun aikataulun mukaisesta matkustajaliikenteestä (esim. Tukholman, Tallinnan, Saksan jne. laivamatkat). lähdet EU:ssa sijaitsevasta satamasta minkä tahansa yhtiön laivallasaavut EU:ssa sijaitsevaan satamaan Euroopan Unioniin sijoittautuneen tai sinne/sieltä matkustajaliikennettä tarjoavan yhtiön laivallaOikeuksia ei sovelleta:risteilyillä, joissa aluksella yövytään enintään 2 yötä. aluksilla, joissa voi olla enintään 12 matkustajaaaluksilla, joissa on enintään 3 hengen miehistöaluksilla, jotka ajavat yhteen suuntaan alle 500 metrin matkanuseimmilla historiallisilla aluksillaretkillä tai kiertoajeluilla Näytä tietoja Kyllä Matkapaketti Kyseessä on matkapaketti, jos olet samaa matkaa tai lomaa varten ostanut yhteishintaan vähintään kaksi erityyppistä matkapalvelua. Jos laivamatkan päätarkoituksena on lähinnä virkistäytyminen ja lomanvietto aluksella, on kyseessä kahden itsenäisen matkapalvelun (kuljetus + majoitus) sisältämä matkapaketti. Esimerkiksi yöpymisen sisältävät risteilyt ovat monesti matkapaketteja.Jos laivamatkan tarkoitus on kuljettaa matkustaja paikasta toiseen ja yöpyminen aluksella on tarpeellinen osa matkaa, kyseessä ei ole matkapaketti (esimerkiksi yhdensuuntainen laivamatka Helsingistä Tukholmaan). Matkanjärjestäjän on kerrottava matkustajalle, jos kyseessä on matkapaketti. Näytä tietoja Täydennä asiaan liittyvät tiedotTäytä kohdat tarvittavin osin.HiddenLaivamatkan tiedotMatkan kohde Lähtöpaikka Tilausnumero tai muu asiakasnumero Lipun hinta € Matka alkanut PP dot KK dot VVVV Matka päättynyt PP dot KK dot VVVV Maksutapa Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu. Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut. Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi aina myös operaattoriltasi esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa maksu on peritty liittymän laskun yhteydessä. Operaattori ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin operaattorille on maksettu. Näytä tietoja Kyseessä on kausilippu Kyseessä on kausilippu Mitä asiaa reklamaatiosi koskee?HiddenReklamaation aiheMitä asiaa reklamaatiosi koskee? Lähdön peruuntuminen Lähdön viivästyminen Laivan saapuminen myöhässä Palvelun virhe Vaaditko hinnanalennusta?* Kyllä Hinnanalennus Jos matka ei vastaa luvattua, voit vaatia laivayhtiöltä hinnanalennusta. Hinnanalennuksen on vastattava suuruudeltaan virheen merkitystä. Näytä tietoja En HiddenHinnanalennusvaatimus laivamatkan virheestäHinnanalennuksen määrä € Mitä vaadit?HiddenVaatimus (laivamatka)Mitä vaadit : lähdön peruuntuminen*Valitse yksi tai useampi vaihtoehto Vaadin lipun hinnan palautusta Vaadin lipun hinnan palautusta Lähdön peruuntuessa tai myöhästyessä yli 90 minuuttia voit valita jomman kumman seuraavista vaihtoehdoista: 1) Matkan peruminen ja lipun hinnan palautus sekä tarvittaessa maksuton paluumatka ensimmäiseen lähtöpaikkaan. Hinnan palautusta voit vaatia kultakin peruuntuvalta matkan osalta sekä jo tehdyltä matkalta, jos siitä ei ole alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä. 2) Uudelleenreititys lopulliseen määräpaikkaan vastaavin ehdoin mahdollisimman pian ja lisämaksutta. Huom! Vaatimusta ei voi esittää risteilyistä, joihin sisältyy yli 2 yöpymistä aluksella. Tällöin voit vedota matkaa koskeviin sopimusehtoihin. Näytä tietoja Vaadin maksutonta paluumatkaa Vaadin maksutonta paluumatkaa Jos laivan lähtö on peruuntunut tai myöhästynyt yli 90 minuuttia ja olet valinnut lipun hinnan palautuksen, voit vaatia myös maksutonta ja mahdollisimman pikaista paluumatkaa matkalipussa mainittuun lähtöpaikkaan. Laivayhtiö voi suostumuksellasi korvata hinnan matkakuponkeina tai palveluina. Näytä tietoja Vaadin uudelleenreititystä Vaadin uudelleenreititystä Lähdön peruuntuessa tai myöhästyessä yli 90 minuuttia voit valita jomman kumman seuraavista vaihtoehdoista: 1) Matkan peruminen ja lipun hinnan palautus sekä tarvittaessa maksuton paluumatka ensimmäiseen lähtöpaikkaan. Hinnan palautusta voit vaatia kultakin peruuntuvalta matkan osalta sekä jo tehdyltä matkalta, jos siitä ei ole alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä. 2) Uudelleenreititys lopulliseen määräpaikkaan vastaavin ehdoin mahdollisimman pian ja lisämaksutta. Huom! Vaatimusta ei voi esittää risteilyistä, joihin sisältyy yli 2 yöpymistä aluksella. Tällöin voit vedota matkaa koskeviin sopimusehtoihin. Näytä tietoja Vaadin hinnanalennusta palvelun virheestä Vaadin hinnanalennusta Jos matka ei vastaa luvattua, voit vaatia laivayhtiöltä hinnanalennusta. Hinnanalennuksen on vastattava suuruudeltaan virheen merkitystä. Näytä tietoja Mitä vaadit : laivan saapuminen myöhässä* Vaadin 25 % lipun hinnasta Vaadin 25 % lipun hinnasta Voit vaatia 25 prosenttia lipun hinnasta, kun laiva myöhästyy vähintään:• 1 tunnin, jos matkan aikataulun mukainen kesto on enintään 4 tuntia• 2 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 4 tuntia mutta enintään 8 tuntia• 3 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 8 tuntia mutta enintään 24 tuntia• 6 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 24 tuntiaMeno-paluulipuissa viivästys jompaankumpaan suuntaan oikeuttaa 25–50 % korvaukseen puolesta lipun hinnastaNäyttö- tai kausilipun haltijat voivat vaatia toistuvista viivästyksistä korvausta käyttämänsä liikennöitsijän korvausjärjestelmän mukaisesti. Näytä tietoja Vaadin 50 % lipun hinnasta Vaadin 50 % lipun hinnasta Voit vaatia 50 prosenttia lipun hinnasta, kun laiva viivästyy vähintään:• 2 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on enintään 4 tuntia• 4 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 4 tuntia mutta enintään 8 tuntia• 6 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 8 tuntia mutta enintään 24 tuntia• 12 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 24 tuntiaMeno-paluulipuissa viivästys jompaankumpaan suuntaan oikeuttaa 25–50 % korvaukseen puolesta lipun hinnastaNäyttö- tai kausilipun haltijat voivat vaatia toistuvista viivästyksistä korvausta käyttämänsä liikennöitsijän korvausjärjestelmän mukaisesti Näytä tietoja Vaadin hinnanalennusta palvelun virheestä Vaadin hinnanalennusta Jos matka ei vastaa luvattua, voit vaatia laivayhtiöltä hinnanalennusta. Hinnanalennuksen on vastattava suuruudeltaan virheen merkitystä. Näytä tietoja Hinnanalennuksen määrä € Matkapaketista reklamoiminenMatkanjärjestäjä on vastuussa koko matkapaketista, esimerkiksi matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta. Vastuuta ei voi siirtää alihankkijoille, kuten kuljetusyhtiölle tai majoitusliikkeelle. Matkalla: Reklamoi mahdollisimman pian matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle matkalla havaitsemistasi puutteista. Jos teet vasta matkan jälkeen reklamaation puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, oikeutta hinnanalennukseen tai muuhun hyvitykseen ei yleensä ole. Matkan jälkeen: Jos virhettä ei korjattu tai virhe ei ollut korjattavissa, voit tehdä reklamaation matkanjärjestäjälle matkan jälkeen. Painamalla "Seuraava"-painiketta voit jatkaa reklamaation tekemistä matkapaketista.Matkatoimiston konkurssi: Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta löydä toimintaohjeet matkatoimiston konkurssissa. Matkapaketin virheetMielestäni matkapaketissa on matkanjärjestäjän vastuulle kuuluva virhe, koska*Valitse yksi tai useampi vaihtoehto Matka ei vastannut sovittua Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Olennaisia tietoja ei ole kerrottu ennen matkaa Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos matkanjärjestäjä on ennen matkaa antanut matkustajalle puutteelliset ennakkotiedot ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon. Voit lukea lisää ennakkotiedoista Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Matkanjärjestäjän avustamisvelvollisuus on laiminlyöty Jos matkustaja matkan aikana joutuu vaikeuksiin (esim. sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi), matkanjärjestäjän on ilman aiheetonta viivytystä annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle muun muassatietoja terveyspalveluistapaikallisviranomaisista ja konsulipalveluistajärjestettävä matkustajalle mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen, esim. sähköposti, puhelin.autettava matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjämuuta asianmukaista apua.Matkanjärjestäjä voi periä kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa vastata enintään avun antamisesta aiheutuneita todellisia kustannuksia.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Tietoja valituksen kohteestaHiddenTietoja matkapaketistaVirheellinen palvelu Hinta Matka tilattu PP dot KK dot VVVV Matkakohde Matkustustapa Matkan lähtöpäivä PP dot KK dot VVVV Matkan paluupäivä PP dot KK dot VVVV Virhe havaittu PP dot KK dot VVVV Maksutapa Luottoyhtiöltä voi hakea hyvitystä, jos palvelun tarjoaja ei suostu korjaamaan virhettä Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin palveluntarjoajan lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita palvelua tai palvelussa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu. Näytä tietoja Reklamaatio tehty ensimmäisen kerran jo matkan aikana Reklamaatio tehty ensimmäisen kerran jo matkan aikana Jos et ole matkakohteessa ilmoittanut matkanjärjestäjän edustajalle virheestä, joka olisi voitu matkakohteessa oikaista, menetät yleensä oikeutesi vaatia hinnanalennusta. Näytä tietoja Mitä vaaditHiddenVaatimus matkapaketin virheestäMitä vaadit : matkapaketti Vaadin virheen korjaamista Vaadin virheen korjaamista Matkanjärjestäjän on oikaistava matkapalvelussa oleva virhe siten, että matkustajalle ei aiheudu kustannuksia tai olennaista haittaa. Esimerkiksi, jos matkustaja siirretään majoituksen puutteiden takia kalliimpaan hotelliin, matkustajan ei tarvitse korvata hinnaneroa tai kuljetusta toiseen hotelliin.Matkanjärjestäjän on yleensä korjattava virhe välittömästi. Jos välitön korjaus ei ole tarpeen, virhe on korjattava matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa. Jos virheen korjaaminen on mahdotonta tai aiheuttaa matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia, matkanjärjestäjällä on oikeus kieltäytyä virheen korjaamisesta.Jos matkanjärjestäjä kieltäytyy korjaamasta virhettä, matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen. Matkustaja voi myös korjata virheen itse ja vaatia korjauksesta aiheutuneista kohtuullisista kustannuksia.Jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida suorittaa sovitusti tai matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitusti, matkanjärjestäjän on tarjottava matkan jatkamiseen soveltuvia vaihtoehtoisia järjestelyitä.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Vaadin hinnanalennusta Vaadin hinnanalennusta Hinnanalennus voi tulla kyseeseen erimerkiksi silloin, jos virhettä ei ole korjattu matkanjärjestäjän kustannuksella tai virhe ei ole korjattavissa.Matkustajalla on oikeus asianmukaiseen hinnanalennukseen ajalta, jolloin matkanjärjestäjän suorituksessa on ollut virhe. Hinnanalennuksen tulee olla asianmukainen. Hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on matkapaketin kokonaishinta, ei virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun hinta. Oikeutta hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos matkanjärjestäjä osoittaa virheen johtuneen matkustajasta.virhe on merkitykseltään vähäinen suhteessa koko sopimukseen.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Vaadin sopimuksen purkamista Vaadin sopimuksen purkamista Matkustajan peruutusoikeus ennen matkaaMatkustajalla on oikeus peruuttaa matkapakettisopimus milloin tahansa ennen matkan alkamista. Matkustajan ei tarvitse ilmoittaa matkanjärjestäjälle peruuttamisen syytä.Matkanjärjestäjä saa yleensä periä matkustajalta asianmukaisen ja perustellun peruutusmaksun, jos matkustaja peruuttaa matkapakettisopimuksen. Poikkeuksia ovat matkan peruuttamisen johtaneet poikkeukselliset olosuhteet (esim. matkakohteessa tai sen läheisyydessä sotatoimet, terrorismi, luonnonmullistus tai lakko) tai matkanjärjestäjän suorituksessa oletettavasti oleva merkittävä virhe.Jos sopimuksen jälkeen matkan hintaa on korotettu yli 8 % matkapaketin kokonaishinnasta, matkustajalla on oikeus ilman peruutusmaksua peruuttaa sopimus.Jos matkanjärjestäjä muuttaa merkittävästi jotain matkan pääominaisuuksista, matkustajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilman peruutusmaksua matkanjärjestäjän antamassa määräajassa.Sopimuksen purku matkan aikanaJos virhe vaikuttaa merkittävästi matkapaketin toteuttamiseen eikä matkanjärjestäjä korjaa sitä matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa, matkustajalla on oikeus purkaa sopimus.Jos matkustaja purkaa sopimuksen, hänellä on hinnanalennuksen ja vahingonkorvauksen lisäksi oikeus matkapakettisopimusta vastaavaan paluukuljetukseen.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Hinnanalennuksen määrä Vaaditko vahingonkorvausta virheestä tai viivästyksestä aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista Laivayhtiö vastaa matkan aikana sattuneesta tai matkan aiheuttamasta vahingosta, jos laivayhtiö tai joku sen vastuulla toimiva on virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttanut kyseisen vahingon. Esimerkiksihenkilövahingostaviivästymisen matkustajalle aiheuttamasta vahingostamatkatavaravahingosta, jos matkatavara häviää tai vahingoittuuVahingonkorvausta voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten esimerkiksi viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä junalipusta, ei mielipahasta ja harmista. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys.Pahasta mielestä tai henkisestä kärsimyksestä ei voi saada vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditko korvausta vahingon aiheuttamista kustannuksista?Vaaditko korvausta: matkapaketti Kyllä Vahingonkorvaus Matkustajalla on oikeus saada matkanjärjestäjältä asianmukainen korvaus vahingoista, jotka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on aiheuttanut.Vahingonkorvauksen saadakseen matkustajan on pystyttävä osoittamaan, että matkanjärjestäjän suorituksessa on ollut virhe sekä virheestä aiheutunut vahinko ja vahingon määrä. Matkustajan on myös pyrittävä estämään vahingon syntymistä ja rajoittamaan sen määrää.Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset ja hyödyttömiksi käyneet menot.kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys tai yöpymisen järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset kulut.loma- tai matkanautinnon menettäminen. Korvauksen saaminen lomanautinnon menettämisestä edellyttää kuitenkin matkapalvelujen suorittamisessa ilmennyttä merkittävää ongelmaa.matkatavaroiden katoamisesta tai viivästymisestä aiheutuneet kulut, jos katoamisesta tai viivästymisestä on viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.Matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa virheen johtuvan:matkustajasta.väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista (esim. sota, terrorismi, vakavan taudin esiintyminen matkakohteessa, luonnonkatastrofit, lakot).kolmansista osapuolista, joilla ei ole yhteyttä matkapalvelujen tarjoamiseen, eikä virhe olisi kohtuullisesti ollut ennakoitavissa tai estettävissä. Näytä tietoja Ei Vaaditut vahingonkorvauksetHuolenpidon puuttumisesta aiheutuneet kustannukset € Matkustajalla ei ole oikeutta korvauksiin huolenpidon puuttumisesta, jos peruutuksesta tai viivästyksestä on ilmoitettu ennen lipun ostamista tai tilanne on matkustajan itse aiheuttama. Jos lähtö satamasta peruuntuu tai viivästyy enemmän kuin 90 minuuttia, laivayhtiön on tarjottava matkustajille huolenpitoa. Jos lentoyhtiö laiminlyö velvollisuutensa, matkustaja voi vaatia korvaamaan: aterioista ja virvokkeista aiheutuneet kohtuulliset kulut suhteessa odotusaikaan tai viivästykseen. ylimääräisen majoituksen sekä terminaalin ja majoituspaikan välinen kuljetus, jos majoitus on välttämätöntä yhdeksi tai useammaksi yöksi. Laivayhtiö voi rajoittaa majoituskustannukset maissa 80 euroon yöltä ja enintään kolmeen yöhön matkustajaa kohti. Oikeutta majoitukseen ja kuljetukseen ei ole, jos laivayhtiö osoittaa peruutuksen tai viivästyksen johtuvan aluksen turvallisuuden vaarantavista sääolosuhteista kuten voimakkaasta tuulesta, kovasta merenkäynnistä tai tulvista. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Näytä tietoja Matkakulut € Vahingonkorvausta voi vaatia taloudellisista menetyksistä, joita viivästyminen tai peruuntuminen aiheutti. Vahingonkorvausta voi vaatia esimerkiksi jatkoyhteyden menetyksestä syntyneistä ylimääräisiä matkakustannuksia. Vahinko on osoitettava kuitilla tai muulla luotettavalla tavalla. Näytä tietoja Puhelinkulut € Muut kulut € YhteensäTäydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat. Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat. Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista Vaaditut vahingonkorvauksetPuhelinkulut Vaatekulut Majoituskulut Matkakulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Lisätiedot HiddenKuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin: Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.