Lennot Kuuntele Kuuntele 1Aloita2Tuote3Asiakaspalvelu ja reklamaatio4Lennon tiedot5Reklamaation syy6Mitä vaadit?7Mitä vaadit?8Mitä vaadit?9Mitä vaadit?10Vaaditko vahingonkorvausta11Vaaditut vahingonkorvaukset12Kuvaus13Täytä tiedot14Tarkista15Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Asia, josta valitatHiddenAsia ja vastapuoliAsia Tuotemerkki Valituksen vastapuoliVastapuoli Ostopaikka Lentomatkasta valittaminenJos lentoyhtiöllä on suomenkielinen asiakaspalvelu, ja asiasi koskee lennon viivästymistä, peruuntumista, lennolle pääsyn epäämistä tai alempaan matkustusluokkaan sijoittamista, jatka painamalla "Seuraava". Näitä oikeuksia sovelletaan EU:n alueelta lähteviin koti- ja ulkomaanlentoihin sekä EU:n ulkopuolelta saapuviin EU:n lentoyhtiöiden lentoihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjaan, Sveitsiin ja Islantiin sekä niiden lentoyhtiöihin.Muun kuin suomenkielinen asiakaspalveluJos joudut tekemään valituksen englanniksi, voit hyödyntää Reklamaatioapurin englanninkielistä versioita, joka löytyy sovelluksen vasemmasta yläreunasta.MatkatavaratJos asiasi koskee hävinnyttä, viivästynyttä tai vahingoittunutta matkatavaraa, katso valitusohjeet verkkosivuiltamme.Vammaisten ja liikuntarajoitteisten oikeudetJos asiasi koskee vammaisten tai liikuntarajoitteisten oikeuksia, lue ohjeet verkkosivuiltamme. Lennon tiedotTäytä kohdat tarvittavin osin.Lennon numero Matkalipun numero Varaustunnus (PNR) Lähtölentoasema Saapumislentoasema Jatkolentoasema(tarvittaessa) Lennon päivämäärä Aikataulun mukainen lähtöaika Tosiasiallinen lähtöaika Aikataulun mukainen saapumisaika Tosiallinen saapumisaika Lentoasema(t), jo(i)lla ongelma(t) ilmeni(vät) Mitä asiaa valituksesi koskee?Mitä asiaa valituksesti koskee? Lennolle pääsyn epääminen Lennolle pääsyn epääminen Voit hyödyntää apuria, kun teet korvaushakemusta lentoyhtiölle.Jos olet edelleen odottamassa lennon lähtöä, lue oikeudestasi huolenpitoon lentokentällä sekä korvauksista ja uudelleenreitityksestä verkkosivuiltamme. Näytä tietoja Lennon viivästyminen Lennon viivästyminen Voit hyödyntää apuria, kun teet korvaushakemusta lentoyhtiölle.Jos olet edelleen odottamassa lennon lähtöä, lue oikeudestasi huolenpitoon lentokentällä sekä korvauksista ja uudelleenreitityksestä verkkosivuiltamme. Näytä tietoja Lennon peruuntuminen Lennon peruuntuminen Voit hyödyntää apuria, kun teet korvaushakemusta lentoyhtiölle.Jos olet edelleen odottamassa lennon lähtöä, lue oikeudestasi huolenpitoon lentokentällä sekä korvauksista ja uudelleenreitityksestä verkkosivuiltamme. Näytä tietoja Alempaan matkustusluokkaan sijoittaminen Alempaan matkustusluokkaan sijoittaminen Jos joudut matkustamaan alemmassa matkustusluokassa kuin hankkimasi lentolippu oikeuttaisi, lentoyhtiön pitää maksaa takaisin osa lentolipun hinnasta.Lentoyhtiön on seitsemän päivän kuluessa maksettava takaisin:30 % lipun hinnasta, jos lento on alle 1 500 km pitkä.50 % lipun hinnasta, jos lento on EU:n sisäinen ja yli 1 500 km pitkä (poikkeuksena EU:n jäsenmaiden Euroopan ulkopuoliset alueet kuten Kanariansaaret ja Ranskan Polynesia) tai lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on 1 500–3 500 km pitkä.75 % lipun hinnasta, jos lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on yli 3 500 km pitkä tai kohde on esimerkiksi Kanariansaaret tai Ranskan Polynesia. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimus lennolle pääsyn epäämisestäMitä vaadit: lennolle pääsyn epääminen Vaadin vakiokorvausta Vakiokorvaus Jos sinulta evättiin pääsy lennolle vastoin tahtoasi, olet oikeutettu vakiokorvaukseen. Vakiokorvaus määräytyy lennon pituuden ja mahdollisesta uudelleenreitityksestä aiheutuneen viivästyksen mukaan:Lennon pituus alle 1500 km, viivästys lopullisessa määränpäässä 0-2 h: 125 €Lennon pituus alle 1 500 km, viivästys lopullisessa määränpäässä yli 2 h: 250 €EU:n sisäinen lento lennon pituus yli 1500 km, viivästys lopullisessa määränpäässä 0-3 h: 200 €lennon pituus yli 1500 km, viivästys lopullisessa määränpäässä yli 3 h: 400 € EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500–3500 km, viivästys lopullisessa määränpäässä 0-3 h: 200 €1500–3500 km, viivästys lopullisessa määränpäässä yli 3 h: 400 €EU:n ulkopuolelle suuntaava tai ulkopuolelta palaava lento yli 3500 km, viivästys lopullisessa määränpäässä 0–4 h: 300 €yli 3500 km, viivästys lopullisessa määränpäässä yli 4 h: 600 €Hyväksyttäviä syitä lennolle pääsyn epäämiseen ja korvauksetta jättämiseen ovat esim.lentoyhtiön antamien ohjeiden noudattamatta jättäminenpassin tai matkustusasiakirjojen puuttuminenmyöhästyminen lähtöselvityksestä. Jos syynä on lentomatkan ensimmäisen etapin myöhästyminen, korvauksesta on neuvoteltava myöhästymisen aiheuttaneen lentoyhtiön kanssalippu ei ole voimassa maksun viivästymisen takia tai varausta ei ole vahvistettu ajoissamatkustajan muodostama uhka muiden terveydelle tai turvallisuudelle (esim. päihtymys, lintuinfluenssa, uhkaava käytös, terrorismikytkökset) Näytä tietoja Vaadin lipun hinnan palauttamista Lipun hinnan palauttaminen Jos olet käyttänyt oikeuttasi perua lento viivästyksen vuoksi, sinulla on oikeus saada lipun hinta takaisin. Samalla luovut oikeudestasi huolenpitoon.Lentoyhtiön on maksettava lentolipun hinta 7 päivän kuluessa. Lentoyhtiön on palautettava lipun hinta kultakin matkan osalta sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkasuunnitelman kannalta hyötyä. Matkustajalla on oikeus saada myös ilmainen paluulento lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan. Näytä tietoja Vaaditko vakiokorvausta?HiddenVaatimus lennon viivästymisestäVaaditko vakiokorvausta: lennon viivästyminen Vaadin vakiokorvausta Vaadin vakiokorvausta Jos lentosi saapui lentolipussa mainittuun lopulliseen määränpäähän yli 3 tuntia myöhässä, voit vaatia lentoyhtiöltä vakiokorvausta. Korvaussumma riippuu lennon pituudesta ja viivästyksestä:Lennon pituus enintään 1 500 km, viivästys määränpäässä yli 3 h: 250 euroaEU:n sisäinen lento yli 1500 km, viivästys määränpäässä yli 3 h: 400 euroaEU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500 km, viivästys määränpäässä yli 3 h: 400 euroa Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva),lennon pituus yli 3500 km, viivästys määränpäässä 3–4 h: 300 euroalennon pituus yli 3500 km, viivästys määränpäässä yli 4 h: 600 euroaOikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen.Tekninen vika on harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. Odottamattomiakaan teknisiä vikoja, jotka johtuvat osien ennenaikaisesta toimimattomuudesta, ei voi pitää poikkeuksellisina. Voidakseen evätä vakiokorvauksen matkustajalta, lentoyhtiön täytyisi kyetä osoittamaan, että kyseessä oli lentoturvallisuuteen vaikuttava tekninen vika, joka johtui sabotaasista, terroriteosta tai useampaa samaan kalustoon kuuluvaa lentokonetta koskevasta piilevästä valmistusvirheestä, josta valmistaja tai lentoturvallisuusviranomainen on ilmoittanut. Näytä tietoja En vaadi vakiokorvausta Mitä vaadit?HiddenVaatimus lennon peruuntumisestaMitä vaadit: lennon peruuntuminen Vaadin vakiokorvausta Vaadin vakiokorvausta Jos lentosi peruuntui, olet oikeutettu vakiokorvaukseen. Korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja mahdollisen uudelleenreitityksestä aiheutuneen viivästyksen mukaan:Lennon pituus alle 1500 km, viivästys määränpäässä 0-2 h: 125 €Lennon pituus alle 1 500 km, viivästys määränpäässä yli 2 h: 250 €EU:n sisäinen lento yli 1500 km, viivästys määränpäässä 0-3 h: 200 €EU:n sisäinen lento yli 1500 km, viivästys määränpäässä yli 3 h: 400 €EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500 km, viivästys määränpäässä 0-3 h: 200 €EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500–3500 km, viivästys määränpäässä yli 3 h: 400 €EU:n ulkopuolelle suuntaava tai ulkopuolelta palaava lento yli 3500 km, viivästys määränpäässä 0–4 h: 300 €EU:n ulkopuolelle suuntaava tai ulkopuolelta palaava lento yli 3500 km, viivästys määränpäässä yli 4 h: 600 €Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista tai peruuntumisesta on ilmoitettu ajoissa.Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen.Tekninen vika on harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. Odottamattomiakaan teknisiä vikoja, jotka johtuvat osien ennenaikaisesta toimimattomuudesta, ei voi pitää poikkeuksellisina. Voidakseen evätä vakiokorvauksen matkustajalta, lentoyhtiön täytyisi kyetä osoittamaan, että kyseessä oli lentoturvallisuuteen vaikuttava tekninen vika, joka johtui sabotaasista, terroriteosta tai useampaa samaan kalustoon kuuluvaa lentokonetta koskevasta piilevästä valmistusvirheestä, josta valmistaja tai lentoturvallisuusviranomainen on ilmoittanut.Peruutuksesta on ilmoitettu matkustajalle ajoissa, jos se on tehty vähintään 2 viikkoa ennen lähtöaikaa.vähintään 7 päivää ja enintään 2 viikkoa ennen lähtöaikaa ja tarjottu vaihtoehtoista kuljetusta, jonka lähtöaika olisi korkeintaan 2 tuntia aikaisempi ja saapumisaika määräpaikkaan alle 4 tuntia alkuperäistä myöhempi.alle 7 päivää ennen lähtöaikaa ja tarjottu vaihtoehtoista kuljetusta, jonka lähtöaika olisi korkeintaan tuntia aikaisempi ja saapumisaika määräpaikkaan alle 2 tuntia alkuperäistä myöhempi. Näytä tietoja Vaadin vakiokorvauksen lisäksi lipun hinnan palauttamista Vaadin vakiokorvauksen lisäksi lipun hinnan palauttamista Jos olet käyttänyt oikeuttasi perua lento, sinulla on oikeus saada lipun hinta takaisin. Lentoyhtiön on maksettava lentolipun hinta 7 päivän kuluessa.Lentoyhtiön on palautettava lipun hinta kultakin matkan osalta sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkasuunnitelman kannalta hyötyä. Matkustajalla on oikeus saada myös ilmainen paluulento lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimus matkustusluokan muuttamisestamitä vaadit: alempaan matkustusluokkaan sijoittaminen Vaadin 30 % lipun hinnasta Vaatimus alempaan matkustusluokkaan sijoittamisesta Jos joudut matkustamaan alemmassa matkustusluokassa kuin hankkimasi lentolippu oikeuttaisi, lentoyhtiön pitää maksaa takaisin osa lentolipun hinnasta.Lentoyhtiön on seitsemän päivän kuluessa maksettava takaisin:30 % lipun hinnasta, jos lento on alle 1 500 km pitkä.50 % lipun hinnasta, jos lento on EU:n sisäinen ja yli 1 500 km pitkä (poikkeuksena EU:n jäsenmaiden Euroopan ulkopuoliset alueet kuten Kanariansaaret ja Ranskan Polynesia) tai lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on 1 500–3 500 km pitkä.75 % lipun hinnasta, jos lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on yli 3 500 km pitkä tai kohde on esimerkiksi Kanariansaaret tai Ranskan Polynesia. Näytä tietoja Vaadin 50 % lipun hinnasta Vaatimus alempaan matkustusluokkaan sijoittamisesta Jos joudut matkustamaan alemmassa matkustusluokassa kuin hankkimasi lentolippu oikeuttaisi, lentoyhtiön pitää maksaa takaisin osa lentolipun hinnasta.Lentoyhtiön on seitsemän päivän kuluessa maksettava takaisin:30 % lipun hinnasta, jos lento on alle 1 500 km pitkä.50 % lipun hinnasta, jos lento on EU:n sisäinen ja yli 1 500 km pitkä (poikkeuksena EU:n jäsenmaiden Euroopan ulkopuoliset alueet kuten Kanariansaaret ja Ranskan Polynesia) tai lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on 1 500–3 500 km pitkä.75 % lipun hinnasta, jos lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on yli 3 500 km pitkä tai kohde on esimerkiksi Kanariansaaret tai Ranskan Polynesia. Näytä tietoja Vaadin 75 % lipun hinnasta Vaatimus alempaan matkustusluokkaan sijoittamisesta Jos joudut matkustamaan alemmassa matkustusluokassa kuin hankkimasi lentolippu oikeuttaisi, lentoyhtiön pitää maksaa takaisin osa lentolipun hinnasta.Lentoyhtiön on seitsemän päivän kuluessa maksettava takaisin:30 % lipun hinnasta, jos lento on alle 1 500 km pitkä.50 % lipun hinnasta, jos lento on EU:n sisäinen ja yli 1 500 km pitkä (poikkeuksena EU:n jäsenmaiden Euroopan ulkopuoliset alueet kuten Kanariansaaret ja Ranskan Polynesia) tai lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on 1 500–3 500 km pitkä.75 % lipun hinnasta, jos lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on yli 3 500 km pitkä tai kohde on esimerkiksi Kanariansaaret tai Ranskan Polynesia. Näytä tietoja Vaaditko korvausta vahingon aiheuttamista kustannuksista?Vaaditko korvausta? Vaadin Vahingonkorvauksen vaatiminen Jos viivästyksestä, peruuntumisesta tai lennolle pääsyn epäämisestä aiheutuu vahinkoa, voit vaatia vahingonkorvausta. Vahingonkorvausta voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten esimerkiksi viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä junalipusta, ei mielipahasta ja harmista. Varaudu osoittamaan vahinkosi esimerkiksi tosittein. Korvausten yläraja on noin 4150 erityisnosto-oikeutta, eli n. 4635 €. Vahingonkorvaus voidaan vähentää mahdollisesti maksetusta vakiokorvauksesta.Lentoyhtiö ei ole vastuussa vahingosta, jos se pystyy näyttämään toteen ryhtyneensä vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita siltä voi kohtuudella edellyttää. Vahingonkorvausta ei yleensä saa esimerkiksi sääolosuhteiden, turvallisuusriskien tai lennonjohtajien lakon aiheuttamien viivästysten takia. Lentoyhtiön täytyy kuitenkin pystyä osoittamaan viivästyksen syy ja perustelemaan oma toimintansa tilanteessa. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetHiddenVahingonkorvausvaatimusHuolenpidon puuttumisesta aiheutuneet kustannukset Huolenpidon puuttumisesta aiheutuneet kustannukset Jos lento viivästyy 2-4 tuntia, kuluttajalla on oikeus lentoyhtiön tarjoamaan huolenpitoon. Jos lentoyhtiö laiminlyö velvollisuutensa, matkustaja voi vaatia korvaamaan:aterioista ja virvokkeista aiheutuneet kohtuulliset kulut. kahden maksuttoman puhelun, faxin tai sähköpostiviestin antamatta jättämisestä aiheutuneet kulut. ylimääräisen hotellimajoituksen, jos yöpyminen on välttämätöntä.kuljetuksen lentoaseman ja hotellin välillä, jos yöpyminen on välttämätöntä.Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Näytä tietoja Matkakulut Matkakulut Vahingonkorvausta voi vaatia toteennäytettävistä taloudellisista menetyksistä, joita viivästyminen, peruuntuminen tai lennolle pääsyn epääminen on aiheuttanut. Vahingonkorvausta voi vaatia esimerkiksi jatkoyhteyden menetyksestä syntyneistä ylimääräisiä matkakustannuksia.Vahinko on osoitettava kuitilla tai muulla luotettavalla tavalla. Näytä tietoja Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista HiddenKuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin: Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.