Matkapaketti Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Tuote3Matkapaketti4Matkapaketista reklamoiminen5Matkapaketin virheet6Palvelun virheet7Tietoja matkapaketista8Tietoja palvelusta9Vaatimus virheestä10Vahingonkorvaus11Vahingonkorvausvaatimus12Kuvaus13Täytä tiedot14Tarkista15Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Asia, josta valitatHiddenTuote ja vastapuoliAsia Tuotemerkki Valituksen vastapuoliVastapuoli Ostopaikka Jos matkasi on matkapaketti, tee reklamaatio valitsemalla ”Matkapaketti”.Jos kyseessä oli yhdistettyyn matkajärjestelyyn liittyvä matkailupalvelu, matkailupalvelun myynyt yritys on vastuussa ongelman selvittämisestä. Hyödynnä reklamaation tekemisessä soveltuvin osin polkua ”Palvelun virhe.Matkapaketti / Palvelun virhe* Matkapaketti Palvelun virhe Matkapaketista reklamoiminenMatkanjärjestäjä on vastuussa koko matkapaketista, esimerkiksi matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta. Vastuuta ei voi siirtää alihankkijoille, kuten kuljetusyhtiölle tai majoitusliikkeelle. Matkalla: Reklamoi mahdollisimman pian matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle matkalla havaitsemistasi puutteista. Jos teet vasta matkan jälkeen reklamaation puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, oikeutta hinnanalennukseen tai muuhun hyvitykseen ei yleensä ole. Matkan jälkeen: Jos virhettä ei korjattu tai virhe ei ollut korjattavissa, voit tehdä reklamaation matkanjärjestäjälle matkan jälkeen. Painamalla "Seuraava"-painiketta voit jatkaa reklamaation tekemistä matkapaketista. Lentojen viivästyminen ja peruuntuminen: HUOM! Jos lentosi viivästyi, peruuntui tai lennolle pääsysi evättiin, olet oikeutettu huolenpitoon ja EY-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseen samalla tavalla kuin omatoimisesti varatuilla reittilennoilla. Tällöin vaatimus on esitettävä lennon suorittaneelle lentoyhtiölle, joten käytä tällöin Reklamaatioapurin polkua Lennot (aukeaa uudessa välilehdessä). Voit vaatia myös matkanjärjestäjältä hinnanalennusta viivästyksestä tai muista matkapaketin puutteista valitsemalla tämän laatikon alalaidasta "seuraava". Samasta asiasta ei voi kuitenkaan saada korvausta kahteen kertaan. Matkatoimiston konkurssi: Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta löydä toimintaohjeet matkatoimiston konkurssissa. Matkapaketin virheetMielestäni matkapaketissa on matkanjärjestäjän vastuulle kuuluva virhe, koska*Valitse yksi tai useampi tilanteeseen sopiva väittämä Matka ei vastannut sovittua Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Näytä tietoja Olennaisia tietoja ei ole kerrottu ennen matkaa Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos matkanjärjestäjä on ennen matkaa antanut matkustajalle puutteelliset ennakkotiedot ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon. Voit lukea lisää ennakkotiedoista Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Matkanjärjestäjän avustamisvelvollisuus on laiminlyöty Jos matkustaja matkan aikana joutuu vaikeuksiin (esim. sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi), matkanjärjestäjän on ilman aiheetonta viivytystä annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle muun muassatietoja terveyspalveluistapaikallisviranomaisista ja konsulipalveluistajärjestettävä matkustajalle mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen, esim. sähköposti, puhelin.autettava matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjämuuta asianmukaista apua.Matkanjärjestäjä voi periä kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa vastata enintään avun antamisesta aiheutuneita todellisia kustannuksia.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Mielestäni palvelussa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, koskaHiddenPalvelun virheetMielestäni palvelussa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, koska* Palvelua ei suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti Palvelua ei suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti Palvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, jos työtä ei ole tehty ammattitaitoisesti ja huolellisesti.Ammattitaitoon kuuluu esimerkiksi se, että yrityskykenee paikallistamaan vian ja sen perusteella tarjoamaan sopivan palvelun vian korjaamiseksi. osaa valita tarkoituksenmukaisen työtavan ja osaa päättää, kannattaako korjata viallinen osa vai vaihtaa se uuteen. Huolellisuuteen kuuluu esimerkiksi se, että yritysosaa kysyä tilaajalta työn kannalta merkityksellisistä asioista etukäteen.varmistaa työn onnistumisen. Yrityksen pitää riitatilanteessa pystyä todistamaan, että palvelus on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Näytä tietoja Palvelu ei vastaa sitä mitä luvattiin Palvelu ei vastaa sitä mitä luvattiin Palvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, josse ei sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastaa sitä, mitä on sovittu.työ ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen tilaajan päätöksentekoon. Näytä tietoja Palvelun lopputulos ei vastaa perusteltuja odotuksia Palvelun lopputulos ei vastaa perusteltuja odotuksiaPalvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, jostyössä käytetyt materiaalit eivät vastaa kestävyydeltään tavanomaista hyvää laatua. Jos työssä on käytetty kuluttajan hankkimaa materiaalia, yrityksen on osattava arvioida myös sen käyttökelpoisuus.työn lopputulos ei ole tavanomaista hyvää tasoa. Näytä tietoja Palvelu ei vastaa lain, asetuksen tai viranomaisten asettamia vaatimuksia Työ ei vastaa lain, asetuksen tai viranomaisten asettamia vaatimuksia Palvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, jos työ ei vastaa lain, asetuksen tai viranomaisten asettamia vaatimuksia, kuten sähkö- ja paloturvallisuusmääräyksiä. Näytä tietoja Hinta ei vastaa sovittua Hinta ei vastaa sovittua Hinnan pitää vastata sovittua. Yrityksen on pystyttävä perustelemaan väitteensä, jos syntyy erimielisyyttä siitä, mitä hintaa sopimuksessa mainitulla hinnalla on tarkoitettu.HINNASTA EI SOVITTUJos hinnasta ei ole sovittu, palvelusta on maksettava yrityksen pyytämä hinta. Hinta ei kuitenkaan voi olla kohtuuton. Hinnan kohtuullisuutta arvioitaessa huomioidaan muun muassa työn sisältö ja laajuus, taloudellisesti tarkoituksenmukainen suoritustapa sekä sopimusajankohdan käypä hinta tai hinnan laskemistapa.KIINTEÄ HINTAJos on sovittu työn tekemisestä kiinteällä hinnalla, summa pysyy samana, vaikka esimerkiksi työhön käytetty aika tai tarvikekustannukset muuttuisivat. Yritys ei voi siis laskuttaa sovittua kiinteää hintaa enempää. SUUNTAA-ANTAVA HINTATIETOJos on annettu suuntaa-antava hintatieto, joka ylittyy merkittävästi, yrityksen pitää ilmoittaa viipymättä asiasta työn tilaajalle ja tarvittaessa myös keskeyttää työ.HINTA-ARVIOYrityksen on hinta-arviota antaessaan ilmoitettava asiakkaalle selkeästi, koskeeko hinta-arvio vain työn osuutta, materiaaleja tai varaosia. Jos näin ei ole tehty, hinta-arvio tarkoittaa palvelun kokonaishintaa. Yrityksen pitää pysyä hinta-arviossa, mutta perustelluista syistä sen voi ylittää enintään 15 prosentilla. ENIMMÄISHINTAEnimmäishinta on työn hinnan yläraja. Yritys ei saa laskuttaa sovittua enimmäishintaa enempää, vaikka työstä aiheutuisi suuremmat kustannukset.LISÄTYÖTUrakoitsija ei saa yleensä tehdä lisätöitä ja laskuttaa niistä kysymättä niihin tilaajan lupaa.Jos tilaaja ole tavoitettavissa kohtuullisessa ajassa, lisätyöt saa suorittaa silloin, jos niistä perittävät kustannukset ovat euromäärältään vähäiset suhteessa sovitun palveluksen hintaan tai siitä annettuun hinta-arvioon. Lisätöiden kustannukset eivät saa johtaa mahdollisesti sovitun enimmäishinnan ylittymiseen.Mikäli kuluttaja on tilannut alun perin sovitun työn lisäksi lisätöitä, yritys saa laskuttaa niistä erikseen. Epäselvissä tai kiistanalaisissa tilanteissa yrityksellä on näyttövelvollisuus siitä, että lisätöitä on tilattu. Näytä tietoja Tietoja valituksen kohteestaHiddenTietoja matkapaketistaVirheellinen palvelu Hinta Matka tilattu PP dot KK dot VVVV Matkakohde Matkustustapa Matkan lähtöpäivä PP dot KK dot VVVV Matkan paluupäivä PP dot KK dot VVVV Virhe havaittu PP dot KK dot VVVV Maksutapa Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin palveluntarjoajan lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita palvelua tai palvelussa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu. Näytä tietoja Reklamaatio tehty ensimmäisen kerran jo matkan aikana Reklamaatio tehty ensimmäisen kerran jo matkan aikana Jos et ole matkakohteessa ilmoittanut matkanjärjestäjän edustajalle virheestä, joka olisi voitu matkakohteessa oikaista, menetät yleensä oikeutesi vaatia hinnanalennusta. Näytä tietoja Tietoja valituksen kohteestaHiddenTietoja palvelustaPalvelun hinta Palvelu tilattu PP dot KK dot VVVV Palvelun sovittu valmistumisajankohta PP dot KK dot VVVV Palvelun takuuTakuu voimassaTakuu ei ole voimassaTakuuta ei ollutVirhe havaittu PP dot KK dot VVVV Sopimuksen muotoKirjallinen sopimusSuullinen sopimusMaksutapa Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu. Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut. Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi aina myös operaattoriltasi esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa maksu on peritty liittymän laskun yhteydessä. Operaattori ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin operaattorille on maksettu. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimus matkapaketin virheestäMitä vaadit: matkapaketti Vaadin virheen korjaamista Vaadin virheen korjaamista Matkanjärjestäjän on oikaistava matkapalvelussa oleva virhe siten, että matkustajalle ei aiheudu kustannuksia tai olennaista haittaa. Esimerkiksi, jos matkustaja siirretään majoituksen puutteiden takia kalliimpaan hotelliin, matkustajan ei tarvitse korvata hinnaneroa tai kuljetusta toiseen hotelliin.Matkanjärjestäjän on yleensä korjattava virhe välittömästi. Jos välitön korjaus ei ole tarpeen, virhe on korjattava matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa. Jos virheen korjaaminen on mahdotonta tai aiheuttaa matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia, matkanjärjestäjällä on oikeus kieltäytyä virheen korjaamisesta.Jos matkanjärjestäjä kieltäytyy korjaamasta virhettä, matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen. Matkustaja voi myös korjata virheen itse ja vaatia korjauksesta aiheutuneista kohtuullisista kustannuksia.Jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida suorittaa sovitusti tai matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitusti, matkanjärjestäjän on tarjottava matkan jatkamiseen soveltuvia vaihtoehtoisia järjestelyitä.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Vaadin hinnanalennusta Vaadin hinnanalennusta Hinnanalennus voi tulla kyseeseen erimerkiksi silloin, jos virhettä ei ole korjattu matkanjärjestäjän kustannuksella tai virhe ei ole korjattavissa.Matkustajalla on oikeus asianmukaiseen hinnanalennukseen ajalta, jolloin matkanjärjestäjän suorituksessa on ollut virhe. Hinnanalennuksen tulee olla asianmukainen. Hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on matkapaketin kokonaishinta, ei virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun hinta. Oikeutta hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos matkanjärjestäjä osoittaa virheen johtuneen matkustajasta.virhe on merkitykseltään vähäinen suhteessa koko sopimukseen.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Vaadin sopimuksen purkamista Vaadin sopimuksen purkamistaMatkustajan peruutusoikeus ennen matkaaMatkustajalla on oikeus peruuttaa matkapakettisopimus milloin tahansa ennen matkan alkamista. Matkustajan ei tarvitse ilmoittaa matkanjärjestäjälle peruuttamisen syytä.Matkanjärjestäjä saa yleensä periä matkustajalta asianmukaisen ja perustellun peruutusmaksun, jos matkustaja peruuttaa matkapakettisopimuksen. Poikkeuksia ovat matkan peruuttamisen johtaneet poikkeukselliset olosuhteet (esim. matkakohteessa tai sen läheisyydessä sotatoimet, terrorismi, luonnonmullistus tai lakko) tai matkanjärjestäjän suorituksessa oletettavasti oleva merkittävä virhe.Jos sopimuksen jälkeen matkan hintaa on korotettu yli 8 % matkapaketin kokonaishinnasta, matkustajalla on oikeus ilman peruutusmaksua peruuttaa sopimus.Jos matkanjärjestäjä muuttaa merkittävästi jotain matkan pääominaisuuksista, matkustajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilman peruutusmaksua matkanjärjestäjän antamassa määräajassa.Sopimuksen purku matkan aikanaJos virhe vaikuttaa merkittävästi matkapaketin toteuttamiseen eikä matkanjärjestäjä korjaa sitä matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa, matkustajalla on oikeus purkaa sopimus.Jos matkustaja purkaa sopimuksen, hänellä on hinnanalennuksen ja vahingonkorvauksen lisäksi oikeus matkapakettisopimusta vastaavaan paluukuljetukseen.Voit lukea lisää aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Näytä tietoja Hinnanalennuksen määrä HiddenVaatimus palvelun virheestäMitä vaadit: palvelun virhe Vaadin virheen korjaamista Vaadin virheen korjaamista Virheen ensisijainen oikaisukeino on korjaus tai virheellisen työn uusiminen. Virheen korjauksesta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia, esimerkiksi rahti- tai varaosakuluja. Yrityksellä on oikeus korjata virhe, jos sen pystyy tekemään kohtuullisessa ajassa. Jos yritys ei pysty reklamaation jälkeen tekemään korjausta riittävän nopeasti, virheen voi korjauttaa toisella yrityksellä ja laskuttaa siitä. Näin voi tehdä esimerkiksi silloin kunkuluttajalla on perusteltu syy epäillä, että yritys ei pysty korjausta tekemään.virheen korjaamista ei voi lykätä.palvelun tarjoaja ei ole tavoitettavissa.Yrityksellä on oikeus kieltäytyä korjaamisesta ja hyvittää virhe hinnanalennuksella, jos virheen oikaisusta aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa, esimerkiksi kun kyseessä on luonteeltaan vähäinen virhe, mutta sen korjauskulut arvioidaan huomattaviksi. Näytä tietoja Vaadin hinnanalennusta palvelun virheestä Vaadin hinnanalennusta, jos virheen korjaus tai työn uusiminen ei onnistu Jos korjaus tai palvelun uusiminen ei onnistu tai yritys ei oikaise virhettä kohtuullisessa ajassa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta.Hinnanalennus voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, kunvirhe kuluttajalle kokonaisuuden kannalta vähäinen, esimerkiksi pintavika tai kosmeettinen vauriovirheen korjaaminen aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia palvelun arvoon ja virheen merkitykseen nähden. Hinnanalennuksen on vastattava suuruudeltaan virheen merkitystä. Hinnanalennus voi vastata esimerkiksi korjauskuluja tai palvelun arvon alenemista yleiseen hintatasoon verrattuna. Hinnanalennusta ei voi muuttaa lahjakortiksi, jos kuluttaja ei tähän suostu. Jos virhettä ei voi korvata hinnanalennuksella, kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Näytä tietoja Vaadin kaupan purkamista, jos korjaus ei onnistu Hinnanalennuksen määrä Vaaditko vahingonkorvausta virheestä tai viivästyksestä aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vahingonkorvaus Matkustajalla on oikeus saada matkanjärjestäjältä asianmukainen korvaus vahingoista, jotka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on aiheuttanut.Vahingonkorvauksen saadakseen matkustajan on pystyttävä osoittamaan, että matkanjärjestäjän suorituksessa on ollut virhe sekä virheestä aiheutunut vahinko ja vahingon määrä. Matkustajan on myös pyrittävä estämään vahingon syntymistä ja rajoittamaan sen määrää.Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset ja hyödyttömiksi käyneet menot.kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys tai yöpymisen järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset kulut.loma- tai matkanautinnon menettäminen. Korvauksen saaminen lomanautinnon menettämisestä edellyttää kuitenkin matkapalvelujen suorittamisessa ilmennyttä merkittävää ongelmaa.matkatavaroiden katoamisesta tai viivästymisestä aiheutuneet kulut, jos katoamisesta tai viivästymisestä on viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.Matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa virheen johtuvan:matkustajasta.väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista (esim. sota, terrorismi, vakavan taudin esiintyminen matkakohteessa, luonnonkatastrofit, lakot).kolmansista osapuolista, joilla ei ole yhteyttä matkapalvelujen tarjoamiseen, eikä virhe olisi kohtuullisesti ollut ennakoitavissa tai estettävissä. Näytä tietoja En vaadi Vaaditko vahingonkorvausta: palvelun virhe Vaadin Vaadin vahingonkorvausta Vahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten matkakulut. Jos yritys ei oikaise virhettä, voi virheen muualla korjauttamisesta tai työn uudelleen teettämisestä aiheutuneista kustannuksista vaatia korvausta. Erityistapauksissa korvausta voi vaatia myös yrityksen huolimattomuuden aiheuttamista välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä aiheutuneista kustannuksista.Jos vakiokorvauksesta mainitaan kauppaa koskevissa sopimusehdoissa, voit sopimusehdoissa mainituissa tilanteissa vaatia yritystä maksamaan sovitun vakiokorvauksen. Jos palvelun virheestä kuluttajalle aiheutuneet kulut ylittävät sopimusehdoissa sovitun vakiokorvauksen, voit vaatia korvausta todellisten kulujen mukaan.Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Vaatekulut Majoituskulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista HiddenKuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin: Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.