Taksimatka Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Tuote3Taksimatkustajan matkustustapa4Kelan tai kunnan korvaama matka5Liikematkustaja6Taksimatkan virheet7Taksimatkan tiedot8Vaatimus taksimatkan virheestä9Vahingonkorvausvaatimus10Vaaditut vahingonkorvaukset11Kuvaus12Täytä tiedot13Tarkista14Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Asia, josta valitatHiddenAsia ja vastapuoliAsia Valituksen vastapuoliVastapuoli Ostopaikka Mikä vaihtoehdoista kuvaa rooliasi taksimatkalla?Mikä vaihtoehdoista kuvaa rooliasi taksimatkalla?* Kuluttaja (itse maksettu) Kelan tai kunnan korvaama matka Liikematkustaja (yrityksen maksama) Kelan tai kunnan korvaama matkaJos olet matkustanut taksilla Kelan tai kunnan korvaaman matkan, voit olla matkan puutteisiin liittyen yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan (esim. välityskeskukseen, josta olet matkan tilannut tai taksiautoilijaan), tai palvelun järjestävään kuntaan tai Kelaan. Huomaathan, että esimerkiksi Kelan antamasta korvauspäätöksestä valitetaan päätöksessä olevien muutoksenhakuohjeiden mukaisesti.> Kela LiikematkustajaJos olet liikematkustaja, eli joku muu kuin sinä itse (työnantaja, yritys, jne.) on maksanut matkasi, ole ensisijaisesti yhteydessä taksitoimijaan, jonka kanssa olet asioinut. Yritysten väliset sopimussuhteet, jollaiseksi esimerkiksi yrityksen tai työnantajan maksama taksimatka katsotaan, tulee ensisijaisesti selvittää yritysten välillä.Toimijaan kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman pian ja yksilöidä, mitä valitus koskee sekä mahdolliset korvauksiin liittyvät vaatimukset. Kuluttajaviranomaiset eivät käsittele elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja. Mikäli ette pääse asiassa yhteisymmärrykseen, riidan voi saattaa toimivaltaisen tuomioistuimen ratkaistavaksi. Voit tehdä valituksen toiselle yritykselle Reklamaatio-apurilla painamalla SEURAAVA-napista. Matkan virheetValitse yksi tai useampi tilanteeseen sopiva väittämäHiddenTaksimatkan virheetValitse yksi tai useampi tilanteeseen sopiva väittämäMielestäni palvelussa on virhe, koska* Matkan hinta ja maksaminen Palvelun saatavuus Toimintarajoitteiset matkustajat Palvelua ei suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti Matkan hintaan ja maksamiseen liittyvät valinnat Hinta ei vastannut sovittua (ylihinta) Hinnoittelu oli epäselvä Reitinvalinta nosti hintaa Maksutapa oli rajoitettu käteismaksuun Maksutapa oli rajoitettu korttimaksuun Maksutapa oli muutoin rajoitettu Lisäpalvelusta pyydetty hinta oli kohtuuton Palvelun saatavuuteen liittyvät valinnat Taksi ei tullut sovittuun aikaan paikalle Taksi ei tullut lainkaan paikalle Taksia ei ollut saatavilla Invataksia tai esteetöntä taksia ei ollut saatavilla Halutun tyyppistä taksia ei ollut saatavilla Toimintarajoitteset matkustajat -valinnat Saatavilla olevista palveluista ei ollut tietoa Auton varustelu poikkesi sovitusta Kuljettaja ei osannut avustaa erityistarpeissa Lisäpalvelusta pyydetty hinta oli kohtuuton Autoon pääsy tai autosta poistuminen oli turvatonta tai vaikeaa Autossa matkustaminen oli turvatonta tai epämukavaa Palvelun laatu -valinnat Luvanhaltijan ja kuljettajan tiedot eivät olleet näkyvillä Kuljettajan käytös ei ollut asiallista Kuljettajan ajotapa ei ollut turvallinen Kuljettajan paikallistuntemuksessa oli puutteita Kuljettajan kunnossa oli puutteita Palvelu ei muutoin vastannut sitä mitä luvattiin Täydennä asiaan liittyvät tiedotHiddenTaksimatkan tiedotMatkan kohde Tilausnumero tai muu asiakasnumero kuitissa Matkan hinta Taksin tilaamisessa käytetty palvelu Matka alkanut Päivämäärä ja kellonaikaLähtöpaikka Maksutapa Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi luottoyhtiöltä. Esimerkiksi tilanteissa, jossa yritystä ei voi tavoittaa tai palvelussa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu.Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut. Näytä tietoja Olen liikematkustaja Olen liikematkustaja Jos olet liikematkustaja, eli joku muu kuin sinä itse (työnantaja, yritys, jne.) on maksanut matkasi, ole ensisijaisesti yhteydessä taksitoimijaan, jonka kanssa olet asioinut. Yritysten väliset sopimussuhteet, jollaiseksi esimerkiksi yrityksen tai työnantajan maksama taksimatka katsotaan, tulee ensisijaisesti selvittää yritysten välillä.Toimijaan kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman pian ja yksilöidä, mitä valitus koskee sekä mahdolliset korvauksiin liittyvät vaatimukset. Kuluttajaviranomaiset eivät käsittele elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja. Mikäli ette pääse asiassa yhteisymmärrykseen, riidan voi saattaa toimivaltaisen tuomioistuimen ratkaistavaksi. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimus taksimatkan virheestäMitä vaadit?* Vaadin hinnanalennusta Hinnanalennus Taksipalvelun virheen vuoksi kuluttaja voi yleensä vaatia hinnanalennusta, koska ensisijaisista hyvityskeinoista virheen oikaiseminen tai suorituksen uusiminen eivät välttämättä tule kyseeseen taksipalvelun kohdalla. Hinnanalennuksen on vastattava virheen merkitystä.Hinnanalennusta ei voi muuttaa lahjakortiksi, jos kuluttaja ei tähän suostu.Jos virhe on olennainen eikä sitä voi korvata hinnanalennuksella, viimeinen hyvityskeino on purkaa sopimus. Näytä tietoja Vaadin sopimuksen purkamista Sopimuksen purkaminen Sopimuksen purku tulee yleensä kyseeseen siinä tapauksessa, että virhe tai viivästys on olennainen. Matkustaja voi purkaa sopimuksen ennen matkaa tai matkan jälkeen.Ennen matkaa: Jos on painavia syitä olettaa, että palveluksessa tulee olemaan olennainen virhe, tilaaja saa purkaa sopimuksen siltä osin kuin palvelu on vielä suorittamatta.Jos on painavia syitä olettaa palvelun viivästyvän olennaisesti, sopimuksen voi purkaa heti, eikä matkustajalla ole velvollisuutta maksaa mitään palvelusta.Matkan jälkeen: Matkustaja voi purkaa sopimuksen matkan jälkeen, jos muuta seuraamusta ei voida pitää hänen kannaltaan kohtuullisena. Näytä tietoja Vaadin sopimuksen purkua ja vahingonkorvausta Sopimuksen purku ja vahingonkorvaus Sopimuksen purku tulee yleensä kyseeseen siinä tapauksessa, että virhe tai viivästys on olennainen.Ennen matkaa:Jos on painavia syitä olettaa, että palveluksessa tulee olemaan olennainen virhe, tilaaja saa purkaa sopimuksen siltä osin kuin palvelu on vielä suorittamatta.Jos on painavia syitä olettaa palvelun viivästyvän olennaisesti, sopimuksen voi purkaa heti, eikä matkustajalla ole velvollisuutta maksaa mitään palvelusta.Matkan jälkeen:Matkustaja voi purkaa sopimuksen matkan jälkeen, jos muuta seuraamusta ei voida pitää hänen kannaltaan kohtuullisena.VahingonkorvausVahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista. Vahingonkorvausta voi vaatia välittömistä ja välillisistä vahingoista.Välittömiä vahinkoja ovat muun muassa virheen selvittämisestä aiheutuvat kohtuulliset kulut, esimerkiksi puhelinkulut.Välillisiä vahinkoja ovat palvelun suorittamatta jättämisestä aiheutuneet kustannukset, kuten toisen sopimuksen velvoitteisiin liittyvät kulut (esim. jatkoyhteyden menetyksestä aiheutuneet kulut) tai korvaus tulon menetyksestä. Välillisen vahingon korvaaminen edellyttää yrityksen huolimattomuuden aiheuttamaa vahinkoa.Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys.Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja HiddenHinnanalennus taksimatkan virheestäHinnanalennuksen määrä Vaaditko vahingonkorvausta virheestä tai viivästyksestä aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista Vahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista.Vahingonkorvausta voi vaatia välittömistä ja välillisistä vahingoista.Välittömiä vahinkoja ovat muun muassa virheen selvittämisestä aiheutuvat kohtuulliset kulut, esimerkiksi puhelinkulut.Välillisiä vahinkoja ovat palvelun suorittamatta jättämisestä aiheutuneet kustannukset, kuten toisen sopimuksen velvoitteisiin liittyvät kulut (esim. jatkoyhteyden menetyksestä aiheutuneet kulut) tai korvaus tulon menetyksestä. Välillisen vahingon korvaaminen edellyttää yrityksen huolimattomuuden aiheuttamaa vahinkoa.Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys.Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista HiddenKuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin: Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.