Lasten mobiilipeliostot
Mobiilipelejä koskevat samat säännöt kuin muitakin lasten tekemiä ostoksia. Lasta ei saa houkutella tekemään ostoja lapsille suunnatuilla verkkosivuilla tai heitä kiinnostavissa peleissä. Ongelmatilanteissa ota yhteyttä veloitukset tehneeseen yritykseen.
Alaikäiset voivat tehdä ilman huoltajan suostumusta vain heille tavanomaisia ja vähämerkityksellisiä ostoksia. Tämä koskee myös verkossa, kuten kännykällä tai pelikonsolilla, tehtäviä ostoksia. Lasta ei saa houkutella tekemään ostoja lapsille suunnatuilla verkkosivuilla tai heitä kiinnostavissa peleissä.
Ongelmatilanteissa ota yhteyttä veloitukset tehneeseen yritykseen
Operaattoreilla, luotonantajilla ja pelejä ja muita palveluita tarjoavilla yrityksillä on yhteisvastuu ongelmatilanteiden selvittämisessä. Jos kyse on ostoista, joita lapsi ei voi tehdä itsenäisesti ja joihin et ole antanut suostumustasi, eivät ostokset ole sitovia eikä niitä saa laskuttaa.
Ostosten sitovuuteen vaikuttaa se, voidaanko lapsen tekemiä ostoksia pitää ikään nähden tavanomaisina ja merkitykseltään vähäisinä. Jos monet pienet ostot muodostavat kokonaisuuden, kuten pelien sisäisissä ostoissa yleensä on, niiden arvoa on tarkasteltava yhteissummana.
Ostaessa mobiilipelin luottokorttitietosi yleensä tallentuvat laitteelle ja voivat olla lapsesi käytettävissä pelin sisäisissä ostoissa. Yrityksen kanssa tehdyn sopimuksen mukaan vanhempi vastaa mobiililaitteen tai luottokortin käytöstä aiheutuneista kuluista. Et välttämättä saa täyttä hyvitystä tapahtuneesta, jos mukana on omaa huolimattomuuttasi.
Toimi näin, jos sinulta on veloitettu ilman lupaa
- Ota yhteyttä veloitukset tehneeseen yritykseen ja tee kirjallinen reklamaatio mahdollisten riitatilanteiden selvittämisen helpottamiseksi.
- Kerro, jos et ole valtuuttanut ostoja tai ollut niistä tietoinen ja laskun on tehnyt alaikäinen.
- Katso tarvittaessa ohjeet reklamointiin KKV:n sivuilta ja hyödynnä reklamaatioapuria.
Voit valittaa asiasta myös
- luottokorttiyhtiölle, jos maksu on veloitettu luottokortilta.
- operaattorille, jos maksu on veloitettu liittymälaskun yhteydessä.
Kysy tarvittaessa neuvoa
- kuluttajaneuvonnasta, josta saa tietoa oikeuksistasi ja apua riitatilanteiden sovitteluun.
- Euroopan kuluttajakeskukselta, joka auttaa rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksissä, kun tuote on ostettu tai tilattu muusta EU-maasta, Norjasta, Islannista tai Iso-Britanniasta.
Lue lisää
Reklamaation tekeminen yritykselleEhkäise luvattomia mobiilipeliostoksia
Ehkäise luvattomia mobiilipeliostoksia yhteisillä pelisäännöillä:
- Tutustu lapselle hankkimasi pelin sopimusehtoihin ja ominaisuuksiin. Tarkista, mitä tapahtuu, jos yrität tehdä pelinsisäisiä ostoja.
- Kerro lapselle pelien maksullisista ominaisuuksista ja siitä, mikä on perheessänne sallittua.
- Muistuta lasta myös siitä, mitkä ovat henkilökohtaisia tietoja ja miten niitä suojataan verkossa.
Voit välttää ei-toivottuja ostoja myös erilaisten asetusten ja palveluiden avulla:
- Voit estää luottokortin tai liittymän käytön laite- tai liittymäkohtaisten asetusten avulla, esimerkiksi asettamalla ostojen valtuuttamiseen salasanan tai hankkimalla operaattorin tarjoaman palvelueston.
- Markkinoilla on myös erilaisia prepaid-kortteja ja -liittymiä, joiden avulla lapsesi voi tehdä peliostoja vain ennalta rajoitettuun summaan asti.