Lennon hinta ja varaaminen
Mitä lennon hintaan pitää sisältyä, miten hinta tulee ilmoittaa ja saako hinta muuttua kesken varauksen? Mitä jos tekee näppäilyvirheen lentoa varatessa? Miksi luottokortilla maksaminen kannattaa? Onko matkustajalla oikeus saada rahoja takaisin, jos hän peruu itse lennon? Tutustu ohjeisiin ennen lennon varaamista.
Lennon hinta varausprosessissa
Lennon kokonaishinta pitää kertoa heti varausprosessin alussa. Sen tulee sisältää lentohinnan lisäksi pakolliset verot ja maksut, jotka peritään kaikilta matkustajilta.
Hintaa ilmoittaessa pakollisten maksujen osuus kokonaishinnasta pitää myös kertoa ja eritellä. Aidosti valinnaiset erilliset maksut – kuten matkatavaroihin, vakuutuksiin, valittuihin lisäpalveluihin jne. liittyvät maksut – pitää lisäksi ilmoittaa kokonaishinnan yhteydessä selkeästi ja helposti havaittavalla tavalla.
Erillismaksuja ei saa merkitä valmiiksi oletusvalinnoiksi, eikä hintaan saa varausprosessin aikana pikkuhiljaa lisätä maksuja, joita et ole itse aktiivisesti valinnut.
Tarkkana varausta tehdessä
Kiinnitä varausvaiheessa huomiota hinnan muodostumiseen, lipputyyppiin ja lipun ehtoihin. Lipputyypistä yleensä riippuu se, minkä verran palveluita lentoosi sisältyy ja saatko halutessasi siirtää lentoasi tai perua sen omatoimisesti.
Tarkista, paljonko joudut maksamaan erikseen esimerkiksi valitsemastasi istuinpaikasta tai matkatavaroista. Loppuhinta voi poiketa edullisesta lähtöhinnasta, jos esimerkiksi matkatavaroita on paljon tai haluatte seurueena varmistaa viereiset paikat.
Kuljetusehtoihin tai lippuehtoihin saattaa sisältyä vaatimus käyttää lennot tietyssä järjestyksessä, esimerkiksi että useammasta jatkolennosta koostuvaa lentoa ei voi käyttää vain yhden lennon osalta, tai että paluulipun käytössä on rajoituksia, jos ei ole ensin käyttänyt menolippua.
Hinta saattaa muuttua kesken varausprosessin
Lentoyhtiöt soveltavat tyypillisesti hintoja, jotka vaihtelevat nopeastikin muun muassa kysynnän, ajankohdan, paikkojen ja paikkatyyppien perusteella. Siksi on mahdollista, että lentohinta saattaa muuttua jopa kesken varausprosessin ennen kuin varauksesi on tehty ja vahvistettu, eikä lentoa enää saa alkuperäiseen hintaan.
Jos matkustajia houkutellaan tarjouslennoilla, niitä on kuitenkin varattava kampanjan laajuuteen nähden riittävä määrä.
Varausvirheet ja muutoskulut
Muutosten tekeminen jälkikäteen on mahdollista vain ostamasi lipun ehtojen sallimissa rajoissa. Tällöinkin joudut yleensä maksamaan muutoskuluja, jotka voivat olla huomattavan suuret lipun hintaan nähden. Matkapaketteihin sisältyvät muutosmahdollisuudet ovat paljon laajemmat kuin lennoissa. Matkapaketin voi yleensä halutessaan siirtää toiselle henkilölle, toisin kuin pelkät lennot.
Ole huolellinen ja tarkista nimien, päivämäärien ja muiden tietojen oikeellisuus varausta tehdessäsi ja varausvahvistuksen saatuasi. Jos huomaat varauksessasi virheitä, ole heti yhteydessä lentoyhtiöön tai lennon välittäjään. Monet lentoyhtiöt sallivat ilmiselvien virheiden, kuten nimenkirjoitusvirheiden, oikaisemisen kuluitta ensimmäisen vuorokauden tai parin kuluttua varauksesta. Matkatoimistot perivät muutoksista yleensä palkkion.
Lue myös
Matkapaketin muuttaminenVarauksen aikana tullut virheilmoitus
Jos kesken varauksen tulee virheilmoitus, ota siitä kuvakaappaus esimerkiksi ruuduntallennuksena tai puhelimen kameralla. Tarkista, lähtikö maksu ja saitko varausvahvistuksen. Epäselvissä tilanteissa ota yhteys lentoyhtiöön tai lentojen välittäjään ennen uusien lentojen varaamista. On mahdollista, että varaus on virheilmoituksesta huolimatta onnistunut.
Varausjärjestelmän ylläpitäjällä on vastuu järjestelmän toimivuudesta ja mahdollisista virheistä. Lennot välittänyt matkatoimisto ei vastaa itse lennoista, mutta kylläkin siitä, että itse toiminut välitystehtävässään huolellisesti ja saamiensa tietojen ja ohjeiden mukaan.
Luottokortilla maksaminen kannattaa
Pelkille lennoille ei ole erikseen turvaa konkurssitilanteessa, toisin kuin matkapaketeille. Luottokortilla maksaminen tuo kuitenkin lisäturvaa.
Jos sinulla on oikeus saada rahasi takaisin myyjältä tai palveluntarjoajalta, voit vaatia rahojen palautusta halutessasi suoraan luottokortin myöntäneeltä pankilta.
Lue myös
Luotonantajan vastuuLennon omatoiminen peruminen
Etämyynnin peruutusoikeus ei koske lentolippujen ostamista. Peruutusoikeus määräytyy lentoyhtiön kuljetusehtojen mukaisesti. Huomioi, että peruutuskäytännöt vaihtelevat lentoyhtiöittäin ja lipputyypeittäin. Riippuen ostamasta lipputyypistäsi, voit olla oikeutettu hyvitykseen. Yleensä mitä kalliimmasta lipusta on kyse, sitä paremmat ovat peruutusehdot.
Vaikket pääsisi lennolle sairastumisen tai muun vastaavan pakottavan syyn takia, riippuu oikeutesi takaisinmaksuun lentoyhtiön kuljetusehdoista. Ottamalla kattavan peruutusturvan sisältävän matkavakuutuksen voit varautua yllättäviin tilanteisiin.
Lentoyhtiöllä voi olla velvollisuus palauttaa käyttämättä jääneen lentolipun hintaan sisältyneet verot, lentoasemamaksut ja muut vastaavat maksut, jotka se kerää matkustajilta kolmannen tahon puolesta tälle edelleen tilitettäviksi. Lentoyhtiö saa kuitenkin veloittaa palautuksesta kuljetusehtojen mukaisen kohtuullisen käsittelymaksun.
Jos ostit lentojen lisäksi muita matkapalveluita
Ostitko samalla kertaa yhteishintaan samaa matkaa varten lennot ja muita matkapalveluita, kuten majoituksen, autonvuokran, tai muun matkan kokonaisarvoon nähden merkittävän palvelun? Tällöin olet oikeutettu matkapakettilainsäädännön tuomaan lisäsuojaan.