Matkustusluokan muuttuminen
Voit vaatia korvausta, jos lentoyhtiö siirtää sinut alempaan matkustusluokkaan kuin lippusi oikeuttaisi.
Jos joudut matkustamaan alemmassa matkustusluokassa kuin hankkimasi lentolippu oikeuttaisi, lentoyhtiön pitää maksaa takaisin osa lentolipun hinnasta.
Lentoyhtiön on seitsemän päivän kuluessa maksettava takaisin
- 30 prosenttia lipun hinnasta, jos lento on alle 1 500 km pitkä
- 50 prosenttia lipun hinnasta, jos lento on EU:n sisäinen ja yli 1 500 km pitkä (poikkeuksena EU:n jäsenmaiden Euroopan ulkopuoliset alueet, kuten Kanariansaaret ja Ranskan Polynesia) tai lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on 1 500–3 500 km pitkä
- 75 prosenttia lipun hinnasta, jos lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on yli 3 500 km pitkä tai kohde on esimerkiksi Kanariansaaret tai Ranskan Polynesia.
Jos lentoyhtiö sijoittaa sinut korkeampaan matkustusluokkaan kuin lentolippusi oikeuttaisi, se ei voi vaatia siitä lisämaksua.
Jos lentoyhtiö kieltäytyy vaatimuksistasi
Jos lentosi ei vastannut sovittua, voit tehdä valituksen lentoyhtiölle. Valitus kannattaa tehdä mahdollisimman pian. Jos valitus lentoyhtiölle ei tuota tulosta, voit tehdä valituksen viranomaiselle.
Lue myös
Valituksen tekeminen lennostaOikeuksien voimassaolo
Näitä oikeuksia sovelletaan kaikkiin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta lähteviin koti- ja ulkomaan reitti- ja tilauslentoihin. EU:n ulkopuolelta saapuvien lentojen osalta näitä oikeuksia sovelletaan vain EU:n lentoyhtiöihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjasta, Sveitsistä ja Islannista lähteviin ja näihin maihin saapuviin lentoihin.