Valituksen tekeminen linja-automatkasta
Jos linja-automatkassasi on ollut puutteita tai et ole tyytyväinen saamaasi huolenpitoon tai hyvitykseen, ota ensin yhteyttä linja-autoyhtiöön. Yleensä reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta, joten tee valituksesi mahdollisimman pian.
Valitus lähdön viivästys- ja peruutustilanteissa, kun reitti on vähintään 250 km
Matkustajalla on oikeus matkan perumiseen tai uuteen matkareittiin ja huolenpitoon 250 kilometrin ja sitä pidemmillä reiteillä riippumatta siitä, kuinka pitkän matkan hän reitillä matkustaa. Jos oikeutesi eivät ole toteutuneet tällaisella matkalla, valitus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa linja-automatkan ajankohdasta.
Yrityksen on kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta ilmoitettava, onko se hyväksytty, hylätty vai edelleen käsiteltävänä. Lopullisen vastauksen antamiseen saa kulua enintään kolme kuukautta valituksen vastaanottamisesta.
Jos linja-autoyhtiöllä ei ole valmista lomaketta valituksen tekemiseen, voit käyttää apuna Kilpailu- ja kuluttajaviraston reklamaatioapuria tai valituslomaketta palvelun virheestä.
Reklamaation tekeminen yritykselle
ReklamaatioapuriOta yhteyttä neuvontapalveluihin
Jos valituksesi ei tuota toivomaasi tulosta, voit saada apua kuluttajaneuvonnasta tai Euroopan kuluttajakeskuksesta. Saadaksesi neuvontaa valitse sinulle sopiva vaihtoehto:
-
Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu
Palveluaika normaalisti ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15. Huom! Puhelinpalvelu on kiinni to 21. – pe 22.11. Kuluttajaneuvonnan asiointilomake suljetaan ke 20.11. klo 15 ja avataan ma 25.11. klo 9
HUOM! Puhelinpalvelu on kiinni to 21.–pe 22.11. Asiointilomake suljetaan ke 20.11. klo 15 ja avataan ma 25.11. klo 9
-
Euroopan kuluttajakeskus
Palveluaika ma–to klo 9–12
Euroopan kuluttajakeskus auttaa kuluttajia rajat ylittävän kaupan ongelmissa, pääteemoina matkustaminen ja verkkokauppa.
Vie vaatimuksesi kuluttajariitalautakuntaan, tee ilmoitus viranomaiselle lain rikkomisesta
Jos liikenteenharjoittaja rikkoo oikeuksiasi matkustajana, voit tehdä valituksen asiaa valvovalle viranomaiselle. Jokaisessa EU-maassa on viranomainen, joka valvoo EU-asetuksen mukaisten matkustajan oikeuksien toteutumista.
Jos matkasi tapahtui toisessa EU-maassa, valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui.
Suomessa valvontaviranomaisia ovat Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
-
Suomessa kuluttajan ja liikenteenharjoittajan välisen yksittäisen riita-asian ja rahallisen korvausvaatimuksen käsittelee kuluttajariitalautakunta, joka on puolueeton ja maksuton riidanratkaisuelin. Tutustu kuluttajariitalautakunnan verkkosivuilta, missä tilanteissa sinun kannattaa tehdä valitus sinne.
Huomioi, että ennen kuin viet asiasi kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, sinun on täytynyt ensin reklamoida liikenteenharjoittajalle. Yleensä sinun kannattaa myös ensiksi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. -
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies valvoo Suomessa toimivien yhtiöiden markkinointia, sopimusehtoja ja menettelyjä asiakassuhteissa sekä linja-automatkustajien oikeuksista annetun asetuksen toteutumista kuluttajien yleisen edun kannalta.
Kuluttaja-asiamies ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä kuluttajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti. Käsittelemme suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi tehdyt yhteydenotot. -
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksista annettua asetusta yleisesti liikematkustajien kannalta. Liikematkustajat voivat siis ongelmatilanteissa kääntyä Traficomin puoleen reitiltään yli 250 km pituisten linja-automatkojen peruutus- ja viivästystilanteissa. Traficom valvoo myös vammaisten ja liikuntarajoitteisten matkustajien oikeuksia.
- Liikematkustaja: tee valitus, jos oikeuksiasi linja-automatkan viivästyessä tai peruuntuessa ei kunnioitettu (Traficom) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Vammaisen ja liikuntarajoitteisen henkilön oikeudet linja-automatkalla (Traficom) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
Matkapaketit
Jos kyseessä on matkapakettiin kuuluva tilausbussikuljetus, voit lisäksi vaatia matkanjärjestäjältä hyvitystä matkan virheistä.
Lue lisää
Matkapaketin virheet ja hyvityksetLainsäädäntö
Oikeudet perustuvat EU-asetukseen matkustajan oikeuksista linja-autoliikenteessä. Niitä sovelletaan koko EU:n alueella säännöllisessä liikenteessä matkustajiin, jotka nousevat linja-autoon tai poistuvat linja-autosta jäsenvaltion alueella. Oikeudet eivät ole voimassa Venäjän-liikenteessä.