Matkanjärjestäjän avustamisvelvollisuus
Jos sairastut, joudut onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsit muuta vahinkoa lomamatkasi aikana, matkanjärjestäjän on autettava sinua. Matkanjärjestäjällä on avustamisvelvollisuus.
Matkustajan oikeus avun saamiseen
Matkanjärjestäjän on ilman aiheetonta viivästystä autettava vaikeuksiin joutunutta matkustajaa.
Matkanjärjestäjän tulee muun muassa
- antaa tietoa terveyspalveluista, paikallisviranomaisista ja konsulipalveluista
- järjestää matkustajalle mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen, kuten sähköpostiin tai puhelimeen
- auttaa matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä, joiden kustannuksista matkustaja kuitenkin itse vastaa (esimerkiksi hotellin ja/tai uuden kuljetuksen varaaminen)
- tarjota muuta asianmukaista apua.
Matkanjärjestäjä voi periä kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa vastata enintään annetun avun todellisia kustannuksia.
Matkustajalla on oikeus hyvitykseen, jos matkanjärjestäjä laiminlyö avustamisvelvollisuutensa.
Lue myös
Matkapaketin virheet ja hyvitykset