Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
Toisella Ostopolun askeleella etsitään tietoa ja kohdataan mainontaa. Tämä vaihe sisältää kaiken verkkoselailun aina tiedonhankinnasta vapaa-ajan käyttöön. Tärkeitä taitoja ovat tiedonhankinta, mainonnan tunnistettavuus, vertailusivustot ja omien tietojen hallinta.
Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa -askeleella saadaan käsitystä mitä tapahtuu ennen varsinaista kauppaa – mitä kaupallista viestintää nuoret kohtaavat, kuinka tuotteen tai palvelun tietoja haetaan ja verrataan sekä miten meihin vaikutetaan.
Oppijaa autetaan ymmärtämään hänen oikeudellinen asemansa erilaisten myyntikanavien käyttäjänä sekä harjoitellaan mainonnanlukutaitoa.
Tavoiteltava osaaminen kuluttajana
- Selaa, hakee ja suodattaa tuotteita ja palveluita koskevaa tietoa lähdekriittisesti ja tietoturvallisesti
- Tunnistaa kaupallisen vaikuttajan keinoineen mediasta ja arvioi omaa toimintaansa mediassa
- On tietoinen oikeudestaan tunnistettavaan mainontaan paikkansa pitäviin tietoihin mainonnassa.
Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa -askeleella opetus suunnitellaan
- Motivoimaan kuluttajaa kriittiseen tuotteita ja palveluita koskevan tiedon selaamiseen, hakemiseen ja suodattamiseen.
- Motivoimaan kuluttajaa tunnistamaan kaupallista vaikuttamista ja arvioimaan omaa toimintaansa.
- Motivoimaan kuluttajaa tietoiseen ja kriittiseen toimintaan ja vaikuttamiseen kaupallisessa mediassa.
Pohdi ja sovella oppilaan ja opiskelijan taso huomioiden mikä on heidän kykynsä omaksua kuluttajansuojaan liittyvää tietoa. Tieto rakentuu aiemmin opitun päälle, mikä tekee oppimisesta jatkumon. Opetuksen konkretisoinnin apuna voi käyttää seuraavia kysymyksiä ja ilmiöitä. Kysymyksiä ei ole tarkoitus esittää oppilaalle sellaisenaan, vaan opetusta tarkennetaan ja eriytetään siten, että ne sopivat oppijan osaamistasolle.
Varhaiskasvatus | Alakoulun 6–9-vuotiaat |
---|---|
Mistä saa tietoa ostettavista asioista? | Mitä on tieto? |
Menetelminä ovat lapselle tyypilliset tavat oppia, kuten leikki, keskustelut ja perushoidon tilanteet. Ilmiöt: | Sopivia opetustapoja on tässä ikävaiheessa tutkiminen, leikit, pelit ja keskustelut. Opettajan malli ja ohjaus arjen kulutustilanteissa korostuu. Ilmiöt: |
10–12-vuotiaat | 13–18-vuotiaat |
---|---|
Miten mainonta ohjaa kuluttamistamme? | Miksi kuluttajan tulee tunnistaa mainonnassa käytettäviä keinoja? |
Sopivia opetustapoja on tässä ikävaiheessa esim. tutkiminen, harjoittelu, pelit ja keskustelut. Opettajan malli ja opetukseen sisällytetty tietoinen kulutusvalintojen tekemisen harjoittelu- ja keskustelutilanteiden luominen ovat tärkeitä. Ilmiöt: | Sopivia opetustapoja tässä ikävaiheessa ovat erilaiset ongelmaratkaisua sisältävät menetelmät, tutkiminen, roolipelit, simulaatiot ja keskustelut. Opettajan malli ja opetukseen sisällytetty tietoinen kulutusvalintojen tekemisen harjoittelu- ja reflektointilanteiden luominen ovat tärkeitä. Ilmiöt: |
KKV Kampus -oppimisympäristö
Käytä kursseja ja aineistoja osana opetustasi. KKV Kampus on oppimisympäristö, josta löydät kursseja kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille.
KKV Kampus – Tervetuloa oppimaan! Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki