Olen kuluttaja
Ostopolun ensimmäisellä askeleella opitaan arjenhallinnassa tarvittavia metataitoja. Opetuksessa tuetaan tunnetaitojen oppimista ja kannustetaan tarkastelemaan kognitiivisten vinoumien vaikutuksia kuluttamiseen. Oppijaa ohjataan tunnistamaan oma rooli kuluttajana sekä havainnoidaan omaa toimintaa ohjaavia tekijöitä.
Ostopolun ensimmäisellä askeleella pohditaan kuluttajan roolia ja toimintaympäristöä. Samalla kehitetään kykyä hahmottaa kuluttamisessa vaikuttavia tunteita, arvoja ja asenteita. Oppijaa autetaan voimaantumaan oikeutensa ja vastuunsa tuntevaksi ja kuluttajaksi.
Kuluttajan tavoiteltava osaaminen
- Tunnistaa kuluttajan ja kansalaisen roolien vaikutuksia kuluttajanoikeuksien näkökulmasta tehdessään ostoksia.
- Hahmottaa kuluttamiseen vaikuttavia tunteitaan, arvojaan ja asenteitaan.
- On tietoinen kuluttajan rationaalisuuden rajoitteista ja niiden merkityksestä omaan kuluttajakäyttäytymiseensä.
- Hahmottaa tuotteiden ja palveluiden sekä niiden yhdistelmien kuluttamiseen liittyviä periaatteita.
Olen kuluttaja -askeleella opetus suunnitellaan
- Motivoimaan kuluttajaa vastuulliseen päätöksentekoon.
- Motivoimaan kuluttajaa tunnistamaan ja arvioimaan omaa toimintaansa
Pohdi ja sovella oppilaan ja opiskelijan taso huomioiden mikä on heidän kykynsä omaksua kuluttajansuojaan liittyvää tietoa. Tieto rakentuu aiemmin opitun päälle, mikä tekee oppimisesta jatkumon. Opetuksen konkretisoinnin apuna voi käyttää seuraavia kysymyksiä ja ilmiöitä. Kysymyksiä ei ole tarkoitus esittää oppilaalle sellaisenaan, vaan opetusta tarkennetaan ja eriytetään siten, että ne sopivat oppijan osaamistasolle.
Varhaiskasvatus | Alakoulun 6–9-vuotiaat |
---|---|
Mitä ostaminen tarkoittaa? | Mitä kaikkea voi kuluttaa? |
Menetelminä ovat lapselle tyypilliset tavat oppia, kuten leikki, keskustelut ja perushoidon tilanteet. Ilmiöt: | Sopivia opetustapoja on tässä ikävaiheessa tutkiminen, leikit, pelit ja keskustelut. Opettajan malli ja ohjaus arjen kulutustilanteissa korostuu. Ilmiöt: |
10–12-vuotiaat | 13–18-vuotiaat |
---|---|
Miten kulutamme ja ostamme? | Miksi kulutamme? |
Sopivia opetustapoja on tässä ikävaiheessa esim. tutkiminen, harjoittelu, pelit ja keskustelut. Opettajan malli ja opetukseen sisällytetty tietoinen kulutusvalintojen tekemisen harjoittelu- ja keskustelutilanteiden luominen ovat tärkeitä. Ilmiöt: | Ilmiöt: |
KKV Kampus -oppimisympäristö
Käytä kursseja ja aineistoja osana opetustasi. KKV Kampus on oppimisympäristö, josta löydät kursseja kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille.
KKV Kampus – Tervetuloa oppimaan! Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki