Päätän jatkosta
Ostopolun loppuvaiheessa suunnataan takaisin polun alkuun. Viimeisellä polun askeleella kuluttaja päättää tuotteen ja palvelun jatkosta. Kuluttajan keskeinen taito on kyky irtaantua itselleen epäedullisista sopimuksista. Kiertotalouden kannalta on tärkeää osata kierrättää ja hävittää kestävästi.
Päätän jatkosta -askeleella käsitellään ostamisen ja tuotteen/palvelun käytön loppuvaiheeseen liittyviä tilanteita.
Asiakassuhde tai merkki/valmistajauskollisuus punnitaan uudelleen, kun palvelukausi päättyy tai tavaran käyttöikä alkaa olla lopuillaan. Voisiko tuotteen tai palvelun ostaa uudelleen? Kuinka tuote asianmukaisesti kierrätetään tai hävitetään? Miten palvelunkäyttö lopetetaan?
Kuluttajan tavoiteltava osaaminen
- Tunnistaa, milloin on jälkimarkkinoinnin kohteena.
- On tietoinen oikeudestaan tunnistettavaan mainontaan paikkansa pitäviin tietoihin mainonnassa.
- Hallinnoi sopimuksiaan ja ottaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.
- Toimii kriittisesti ja arvioiden tuotteen tai palvelun elinkaaren loppuvaiheessa
Päätän jatkosta -askeleella opetus suunnitellaan
- Auttamaan kuluttajaa tunnistamaan tuotteen tai palvelun jälkimarkkinoinnin ja asiakasuskollisuuden tavoittelun.
- Auttamaan kuluttajaa ymmärtämään sopimuksen irtisanomiseen, purkamiseen ja etämyynnin peruuttamiseen liittyviä velvoitteita.
- Ohjaamaan kuluttajaa arvioimaan asiakkuutensa jatkoa ja palvelun tai tuotteen tuottamaan arvoon suhteessa käytön kuluihin
- Auttamaan kuluttajaa aktiivisesti seuraamaan sopimuskauden kulumista ja sopimuksen päättämistä tarvittaessa.
- Rohkaisemaan kuluttajaa kilpailuttamaan sopimuksiaan
- Rohkaisemaan kuluttajaa arvioimaan huollon tai uuden hankinnan eroja eri näkökulmista
Pohdi ja sovella oppilaan ja opiskelijan taso huomioiden mikä on heidän kykynsä omaksua kuluttajansuojaan liittyvää tietoa. Tieto rakentuu aiemmin opitun päälle, mikä tekee oppimisesta jatkumon. Opetuksen konkretisoinnin apuna voi käyttää seuraavia kysymyksiä ja ilmiöitä. Kysymyksiä ei ole tarkoitus esittää oppilaalle sellaisenaan, vaan opetusta tarkennetaan ja eriytetään siten, että ne sopivat oppijan osaamistasolle.
Varhaiskasvatus | Alakoulun 6–9-vuotiaat |
---|---|
Mitä tarkoittaa se, että tavaroista ja tilatuista palveluista (lasten suoratoistopalvelut tai pelit) huolehditaan? | Miten toimia, kun lelua tai peliä ei enää tarvita? |
Menetelminä ovat lapselle tyypilliset tavat oppia, kuten leikki, keskustelut ja perushoidon tilanteet. Ilmiöt: | Sopivia opetustapoja on tässä ikävaiheessa tutkiminen, leikit, pelit ja keskustelut. Opettajan malli ja ohjaus arjen arjen kulutustilanteissa korostuu. Ilmiöt: |
10–12-vuotiaat | 13–18-vuotiaat |
---|---|
Miten tuotteesta tai palvelusta luovutaan? Kysymyksiä tarkennetaan ja eriytetään siten, että ne sopivat oppijan osaamistasolle. | Miksi tuotteen tai palvelun elinkaaren päättäminen vaatii osaamista? |
Sopivia opetustapoja on tässä ikävaiheessa esim. tutkiminen, harjoittelu, pelit ja keskustelut. Opettajan malli ja opetukseen sisällytetty tietoinen kulutusvalintojen tekemisen harjoittelu- ja keskustelutilanteiden luominen ovat tärkeitä. Ilmiöt: | Sopivia opetustapoja tässä ikävaiheessa ovat erilaiset ongelmaratkaisua sisältävät menetelmät, tutkiminen, roolipelit, simulaatiot ja keskustelut. Opettajan malli ja opetukseen sisällytetty tietoinen kulutusvalintojen tekemisen harjoittelu- ja reflektointilanteiden luominen ovat tärkeitä. Ilmiöt: |
KKV Kampus -oppimisympäristö
Käytä kursseja ja aineistoja osana opetustasi. KKV Kampus on oppimisympäristö, josta löydät kursseja kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille.
KKV Kampus – Tervetuloa oppimaan! Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki