Operaattorin vaihtaminen ja numeronsiirto
Voit aina säilyttää olemassa olevan puhelinnumerosi, vaikka vaihtaisit puhelinliittymäsi toiselle operaattorille. Voit vaihtaa operaattoria, vaikka liittymäsi olisi määräaikainen, mutta joudut maksamaan vanhan liittymäsi maksut sopimuskauden loppuun asti.
Tarkista onko puhelinliittymäsi määräaikainen
Jos sinulla on nykyisen operaattorisi kanssa voimassa määräaikainen puhelinliittymäsopimus, sinun on yleensä maksettava siihen liittyvät maksut sopimuskauden loppuun saakka.
Ennen operaattorin vaihtamista sinun kannattaa tarkistaa
- Onko sinulla määräaikainen puhelinliittymä?
- Milloin määräaikaisuutesi päättyy?
- Mitä ja kuinka suuria maksuja siihen liittyy?
Kun olet selvillä näistä kysymyksistä, voit arvioida milloin liittymän vaihtoon on järkevää ryhtyä.
Voit tarkistaa liittymätyyppisi esimerkiksi tilausvahvistuksesta, sopimustiivistelmästä tai liittymäsi hallinnointipalvelusta esimerkiksi operaattorin verkkosivuilla tai mobiilisovelluksessa.
Voit saada vanhalta operaattoriltasi uuden liittymätarjouksen
Kun olet päättänyt vaihtaa operaattoria ja tehnyt liittymäsopimuksen uuden operaattorin kanssa, uusi operaattori irtisanoo puolestasi vanhan liittymän ja numerosi siirtyy uudelle operaattorille. Numeronsiirtoprosessiin kuluu yleensä joitakin vuorokausia. Jos haluat itse vaikuttaa numeron siirtymisen ajankohtaan, se useimmiten onnistuu.
Numeronsiirtoprosessin aikana voit saada nykyiseltä operaattoriltasi uuden liittymätarjouksen (nk. win back -tarjouksen), johon tarttumalla pysyisit nykyisen operaattorisi asiakkaana. Jos pidät nykyisen operaattorisi tarjousta parempana kuin uuden operaattorin tarjousta, voit halutessasi tarttua siihen ja numeronsiirtoprosessi peruuntuu. Uudella operaattorilla on oikeus laskuttaa sinua puhelinliittymästä vasta sen jälkeen, kun numero on siirtynyt ja vain, jos numeronsiirto toteutuu.