Sopimuksen kesto

Ennen sopimuksen solmimista kannattaa selvittää sopimuksen kesto. Sopimus voi olla joko kertasopimus tai pitkäkestoinen sopimus. Toistaiseksi voimassa olevat ja määräaikaiset sopimukset ovat pitkäkestoisia sopimuksia.

Kertasopimus

Kertasopimuksissa osapuolet täyttävät velvoitteensa yhdellä kertaa. Kertasopimuksia ovat esimerkiksi ruokakauppaostos, autokauppa ja asuntokauppa.

Pitkäkestoiset sopimukset

Toistaiseksi voimassa oleva sopimus jatkuu, kunnes se irtisanotaan. Se päättyy sopimuksessa määritellyn irtisanomisajan kuluttua. Tyypillisiä toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia ovat muun muassa sähkö-, jätehuolto- ja kaukolämpösopimukset sekä lehtien kestotilaussopimukset.

Määräaikainen sopimus päättyy tietyn määräajan, esimerkiksi 12 kuukauden, kuluttua. Määräaikaista sopimusta ei voi yleensä irtisanoa.

Määräaikaisten sopimusten ketjuttaminen on kiellettyä eli määräajan umpeuduttua sopimus ei saa jatkua automaattisesti uutena määräaikaisena sopimuksena. Sallittuja ovat sen sijaan sellaiset määräaikaiset sopimukset, jotka muuttuvat määräajan jälkeen toistaiseksi voimassa oleviksi ja ovat irtisanottavissa normaalilla irtisanomisajalla. Jos yritys tarjoaa kuluttajalle tällaista sopimusmallia, kuluttajalle täytyy kertoa etukäteen selkeästi, että sopimus jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä.

Tyypillisiä määräaikaisia sopimuksia ovat esimerkiksi kuntosali-, maksu-tv- sekä laajakaista- ja puhelinliittymäsopimukset.

Lue sopimuksen irtisanomisesta 

Toimi näin, jos sopimusehdot ovat mielestäsi kohtuuttomat 

  • Jos sopimusehto on mielestäsi kohtuuton, neuvottele ensiksi yrityksen kanssa ehdon kohtuullistamisesta. Kohtuuton sopimusehto voi koskea esimerkiksi hintaa, sopimuksen kestoa, toimitusaikaa, maksua, laskutusta, virheiden seuraamuksia tai sopimuksen irtisanomista.

    Jos viivyttelet ongelman ilmoittamisessa, voit menettää oikeutesi vaatimuksen esittämiseen.

    Usein ongelma ratkeaa, kun ilmoitat palveluntarjoajalle mahdollisimman nopeasti asiasta.

    Jos yritys ei reagoi toivomallasi tavalla, tee yritykselle kirjallinen reklamaatio, jossa kuvailet tarkasti ongelman ja ilmoitat vaatimuksesi.

    Perustele, miksi sopimusehto on mielestäsi kohtuuton. Esitä näyttöä näkemyksesi tueksi, jos se on mahdollista. Esimerkiksi asiakirjat, sähköpostikirjeenvaihto tai muut todisteet voivat auttaa asiaa.

    Voit hyödyntää reklamaation laatimisessa Reklamaatioapuria. Reklamaatioapuri antaa myös tietoa oikeuksistasi ja auttaa arvioimaan, mitä voisit omassa tapauksessasi vaatia.

    Reklamaatioapuri – reklamaation tekeminen yritykselle

  • Jos vastapuoli ilmaisee halunsa asian selvittämiseen, yrittäkää löytää neuvottelemalla kumpaakin tyydyttävä ratkaisu.

    Harkitse tarkkaan, onko vastapuolen ehdotus hyväksyttävissä. Usein tilanteissa ei ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Sopiminen on usein pitkittynyttä riitaa parempi ja taloudellisempi ratkaisu.

  • Jos reklamaatio ja neuvottelut eivät johda sovintoratkaisuun, voit kysyä ohjeita kuluttajaneuvonnasta.

    Asiasi käsittely edellyttää yleensä tietoa vastapuolen näkemyksestä.

    Asiointi kuluttajaneuvonnassa 

Yrityksille