Vinkit sopimuksen tekijälle

Kun ostat yritykseltä tavaran tai palvelun, kyseessä on sopimuksen solmiminen. Tutustu, mitä sinun kannattaa ottaa huomioon sopimusta tehdessäsi.

Kun ostat yritykseltä tavaran tai palvelun, kyse on sopimuksen tekemisestä. Sopimus syntyy esimerkiksi niin, että maksat tuotteen kaupan kassalla tai hyväksyt yrityksen antaman tarjouksen.

Sopimus sitoo kumpaakin osapuolta eli myyjää ja ostajaa. Molempien on noudatettava sopimusehtoja, eikä kumpikaan osapuoli voi yleensä ilman erityistä syytä yksipuolisesti muuttaa sopimusta.

Kauppasopimus on useimmiten sitova, vaikka sitä ei olisi tehty kirjallisesti. Suullista sopimusta voi olla vaikea todentaa riitatilanteessa, joten varsinkin isommista hankinnoista ja palveluista kannattaa aina sopia kirjallisesti.

Vinkkejä sopimuksen tekijälle

  • Tutustu ensiksi rauhassa tuotteeseen tai palveluun, jota olet ostamassa.
  • Perehdy keskeisiin sopimusehtoihin viimeistään sopimusta solmiessasi. Tarkista sopimuksen kesto. Kyseessä voi olla kertaluontoinen, määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sopimus.
    Lue lisää sopimuksen kestosta
  • Selvitä, voitko tarvittaessa irtisanoa sopimuksen ja millä ehdoilla irtisanominen tapahtuu.
    Lue sopimuksen irtisanomisesta
  • Ota selvää, millä ehdoin yritys voi muuttaa sopimusehtoja.
    Lue sopimusehtojen muuttamisesta
  • Muista, että yleensä sopimus sitoo sinua ja myyjää, vaikka sopimus olisikin tehty suullisesti.
  • Isoista asioista kannattaa sopia kirjallisesti. Lue rauhassa sopimusehdot läpi ennen kuin allekirjoitat sopimuksen. Tarvittaessa voit harkita sopimuksen solmimista päivän tai pari.

Mitä sopimusehdot sisältävät?

Sinulla on oltava mahdollisuus tutustua keskeisiin ja ostopäätökseen vaikuttaviin ehtoihin jo tuotteen markkinoinnissa tai viimeistään sopimusta tehdessäsi. Ei siis riitä, että kaupanteon yhteydessä vain viitataan sopimusehtoihin.

Sopimuksen keskeisin sisältö on oltava ehdoissa selkeästi kirjattuna. Ehtoihin kirjataan muun muassa:

  • kaupan kohde
  • hinta
  • sopimuksen kesto: kertasopimus, määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva
  • toimitusaika ja maksuehdot
  • sopimusrikkomusten seuraamukset
  • sopimusehtojen muuttaminen
  • sopimuksen irtisanominen ja purkaminen.

Entä jos sopimusehdot ovat epäselvät?

Sopimuksissa on oltava kaikki kuluttajalle olennaiset asiat selkeästi kerrottuna. Jos sopimusehdoista tulee kiistaa, myyjän laatimia epäselviä ja tulkinnanvaraisia vakiosopimusehtoja tulkitaan kuluttajan eduksi.

Valituksen tekeminen sopimuksen virheistä

  • Jos sopimus ei vastannut sitä, mitä piti, tee ensiksi reklamaatio yritykselle. Halutessasi voit käyttää apunasi reklamaatioapuria tai mallilomakkeita.

    Reklamaation tekeminen yritykselle 

  • Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

    Kuluttajaneuvonnan yhteydenottolomake

    (norm. 24 h) HUOM! Suljettu to 5.12. klo 15 - maanantaina 9.12. klo 9.

    Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

    Palveluaika normaalisti ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15. Huom! Puhelinpalvelu on kiinni to 21. – pe 22.11. Kuluttajaneuvonnan asiointilomake suljetaan ke 20.11. klo 15 ja avataan ma 25.11. klo 9

    HUOM! Puhelinpalvelu on kiinni to 21.–pe 22.11. Asiointilomake suljetaan ke 20.11. klo 15 ja avataan ma 25.11. klo 9