Milloin tavarassa on virhe?
Tavarassa on virhe, kun se ei vastaa myyjän kanssa sovittua tai ei täytä tiettyjä laissa lueteltuja vaatimuksia. Virhe tarkoittaa tavaran vikaa, puutetta tai poikkeamaa, josta myyjä vastaa kuluttajansuojalain virhevastuusäännösten perusteella. Myyjän vastuu arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
Tavarassa on virhe esimerkiksi, jos
-
Jos tavara poikkeaa sovitusta tai markkinoinnissa annetuista tiedoista, on siinä virhe.
Tavaran on vastattava luvattua muun muassa
- kuvaukseltaan
- tyypiltään
- määrältään
- laadultaan
- toimivuudeltaan
- yhteensopivuudeltaan
- yhteentoimivuudeltaan
- muilta ominaisuuksiltaan
-
Myyjän virhevastuu ei rajoitu takuuaikaan, vaan kestää tavaran oletettavissa olevan kestoiän.
Tavarassa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jos se kestää lyhyemmän aikaa kuin voi perustellusti odottaa. Ostajalla on oikeus odottaa, että laite kestää normaalikäytössä kestoikänsä ajan ilman kalliita korjauskustannuksia. Esimerkiksi kodinkoneiden ja elektronisten laitteiden odotettavissa oleva kestoikä on useita vuosia.
-
Kuluttajien aiheellisia odotuksia arvioitaessa voi olla merkitystä muun muassa tavaran hinnalla. Korkea hinta luo yleensä erityisiä laatuodotuksia.
-
Tavarassa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jos se ei sovellu:
- tarkoitukseen, johon saman tyyppistä tavaraa yleensä käytetään.
- kuluttajan tarkoittamaan erityiskäyttöön, josta myyjä on ollut tietoinen. Jos myyjä on hyväksynyt erityisen käyttötarkoituksen, myyjä vastaa siitä, että myyty tavara soveltuu ostajan ilmoittamaan tarkoitukseen.
-
Tavaralle pitää antaa käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeet, jos sen käyttäminen vaatii ohjeita. Käyttöohjeiden on oltava sellaisessa muodossa, että niitä voi vaikeuksitta käyttää.
Ohjeet on annettava suomeksi ja ruotsiksi. Käyttöohje pitää antaa myös verkkokaupassa, jos verkkosivut ovat suomenkieliset ja markkinointi on muutenkin selvästi suunnattu suomalaisille.
Lue lisää: Käyttöohjeet
-
Sopimuksessa sovituilla päivityksillä voidaan esimerkiksi parantaa tavaraan sisältyvää digitaalista sisältöä tai palvelua ja tehostaa niiden toimintaa, laajentaa niiden toimintoja ja mukauttaa niitä tekniikan kehitykseen. Ilman erillistä sopimistakin myyjällä on velvollisuus toimittaa tavaran tarpeelliset turva- ja muut päivitykset.
-
Tavarassa on myös virhe, jos se virheellisen asentamisen johdosta poikkeaa sovitusta tai yleisistä vaatimuksista. Virhevastuu edellyttää, että tavaran asentaminen
- sisältyy kauppaa koskevaan sopimukseen ja tavaran on asentanut myyjä tai myyjän alihankkija tai
- on ollut ostajan vastuulla, mutta virheellinen asennus on johtunut puutteista myyjän toimittamissa asennusohjeissa.
-
Digitaalisia elementtejä sisältävän tavaran kaupassa (esimerkiksi tietokone tai älypuhelin) myyjän on huolehdittava siitä, että ostajalle tiedotetaan tarpeellisista tietoturva- ja muista päivityksistä.
Myyjän tulee toimittaa tarvittavat päivitykset:
- jos kyse on digitaalisen sisällön tai palvelun kertatoimituksesta, pitää päivityksiä toimittaa kohtuullisen ajan. Kohtuullinen ajanjakso on lähtökohtaisesti tavaran oletettavissa oleva kestoikä.
- jos kyse on digitaalisen sisällön tai palvelun jatkuvasta toimittamisesta, tarvittavia päivityksiä on toimitettava niin pitkään kuin myyjä on vastuussa tavaran virheellisyydestä ja joka tapauksessa vähintään sen ajan, jona digitaalista sisältöä tai palvelua on sopimuksen mukaan määrä toimittaa.
Ostaja saa vapaasti päättää asentaako hän päivitykset vai ei. Jos ostaja ei asenna päivityksiä, myyjä ei vastaa kyseisen päivityksen puuttumisesta aiheutuvasta virheestä, jos:
- myyjä on ilmoittanut ostajalle päivityksen saatavuudesta ja siitä, mitä seurauksia päivityksen asentamisen laiminlyönnillä on eikä
- päivityksen asentamatta jättäminen tai sen virheellinen asennus johdu ostajalle annetuista puutteellisista asennusohjeista. Myyjän lakisääteinen velvollisuus toimittaa tarvittavat päivitykset koskee 1.1.2022 alkaen solmittuja sopimuksia. Aikaisemminkin solmittujen sopimusten osalta kuluttaja voi kuitenkin edellyttää, että laitteen toiminnan kannalta tarpeellisia päivityksiä on riittävän pitkän ajan saatavilla.
Lue lisää: Digitaaliset sisällöt ja palvelut
Poikkeukset myyjän virhevastuuseen
Tavaroihin voi tulla käyttöikänsä aikana vikoja tai puutteita, joista myyjä ei ole vastuussa.
Myyjä ei ole vastuussa vioista, jotka ovat aiheutuneet
- tavaran tai sen osan tavanomaisesta kulumisesta.
- tavaran vääränlaisesta käsittelystä.
- käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönnistä.
- tavaran luovutuksen jälkeen sattuneesta tapaturmasta.
Myyjä ei myöskään ole vastuussa seuraavissa tilanteissa:
-
Kuluttajalle on kaupantekohetkellä nimenomaisesti annettu tietoa siitä, että tavara poikkeaa tietyiltä erityispiirteiltään yleisistä vaatimuksista, ja kuluttaja on hyväksynyt poikkeamat erikseen ja nimenomaisesti.
Tavaraa ei voi myydä sellaisena kuin se on -ehdoin tai vastaavin yleisin varaumin, vaan myyjän tulee yksilöidä, miltä osin tavara poikkeaa lain yleisistä vaatimuksista.
Jos olet ostanut käytetyn tavaran ennen 1.1.2022, voidaan sen virheellisyyden arviointiin soveltaa tuolloin laissa ollutta säännöstä ”sellaisena kuin on” -ehdosta. Säännöksen nojalla tavara on virheellinen, jos se esimerkiksi on huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.
-
Kuluttajan tavaran valmistamiseksi toimittamissa tarveaineissa on ollut vika tai puute, eikä myyjä ole tiennyt eikä myyjän ole pitänyt tietää tarveaineiden virheellisyydestä.
-
Myyjän on vastuusta vapautuakseen osoitettava että:
- myyjä ei ollut eikä myyjän voida kohtuudella olettaa olleen selvillä kyseisistä tiedoista.
- tiedot oli oikaistu sopimuksen tekemiseen mennessä samalla tai siihen verrattavissa olevalla tavalla kuin ne oli esitetty.
- tiedot eivät ole voineet vaikuttaa kauppaan.
Selvitä virheen hyvitysvaihtoehdot
Ohjeet auttavat löytämään ratkaisun ja sopimaan asian vastapuolesi kanssa.
Kuka vastaa virheestä?
Virheen hyvitys ja reklamaation tekeminen
Vahingonkorvaus tavaran virheestä
Virheen toteaminen ja vian etsinnän kulut
Käytetyn tavaran kauppa
Lainsäädäntö
Yrityksille
Ohjeet auttavat kuluttajansuojan periaatteiden huomioimisessa ja kuluttajaoikeudellisten kysymysten ratkaisemisessa.
Asiakaspalvelun ja reklamaatioiden hoitaminen