Milloin tavarassa on virhe?

Tavarassa on virhe, kun se ei vastaa myyjän kanssa sovittua tai ei täytä tiettyjä laissa lueteltuja vaatimuksia. Virhe tarkoittaa tavaran vikaa, puutetta tai poikkeamaa, josta myyjä vastaa kuluttajansuojalain virhevastuusäännösten perusteella. Myyjän vastuu arvioidaan aina tapauskohtaisesti.

Tavarassa on virhe esimerkiksi, jos

Poikkeukset myyjän virhevastuuseen

Tavaroihin voi tulla käyttöikänsä aikana vikoja tai puutteita, joista myyjä ei ole vastuussa.

Myyjä ei ole vastuussa vioista, jotka ovat aiheutuneet

  • tavaran tai sen osan tavanomaisesta kulumisesta.
  • tavaran vääränlaisesta käsittelystä.
  • käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönnistä.
  • tavaran luovutuksen jälkeen sattuneesta tapaturmasta.

Myyjä ei myöskään ole vastuussa seuraavissa tilanteissa:

Selvitä virheen hyvitysvaihtoehdot

Ohjeet auttavat löytämään ratkaisun ja sopimaan asian vastapuolesi kanssa.

Kuka vastaa virheestä?
Virheen hyvitys ja reklamaation tekeminen
Vahingonkorvaus tavaran virheestä
Virheen toteaminen ja vian etsinnän kulut
Käytetyn tavaran kauppa

Lainsäädäntö

Kuluttajansuojalaki