Ohjeet soveltuvat esimerkiksi seuraaviin tilanteisiin:
- kodinkoneen tai vaatteen ominaisuudet eivät vastaa annettuja tietoja.
- tuote (mm. televisio, tietokone, puhelin, huonekalu, pesukone, vaate) hajoaa liian aikaisin sen normaaliin kestoikään tai käyttöikään nähden.
Tavaran toimituksen viivästys
Jos tavaran toimittaminen tai palvelun suorittaminen viivästyy, eikä syy ole kuluttajan, kyseessä on myyjän sopimusrikkomus.
Takuu ja kuluttajansuoja
Takuun antaminen on vapaaehtoista.
Käyttöohjeet
Myyjän on annettava tuotteen käytössä tarvittavat käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeet. Ohjeiden tulee olla helposti saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi.
Vaihto- ja palautusoikeus
Virheettömillä tavaroilla ei ole lakiin perustuvaa vaihto- tai palautusoikeutta myymälästä ostettuina. Verkkokaupassa on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus.
Milloin tavarassa on virhe?
Tavarassa on virhe, kun se ei vastaa myyjän kanssa sovittua tai ei täytä tiettyjä laissa lueteltuja vaatimuksia.
Kuka vastaa virheestä?
Myyjällä on vastuu myymistään tavaroista. Jos tuotteessa on virhe, ostajalla on oikeus vaatia hyvitystä myyjältä.
Virheen toteaminen ja vian etsinnän kulut
Myyjä ja takuunantaja vastaavat tavaran virheestä takuuaikana. Jos tuotteella ei ole takuuta tai se ei ole enää voimassa, myyjä vastaa tavaran virheestä.
Virheen seuraamukset
Jos tavarassa on virhe, voit valintasi mukaan vaatia tavaran korjaamista tai vaihtamista. Myyjä voi kieltäytyä, jos korjaaminen tai vaihtaminen on mahdotonta.
Vahingonkorvaus tavaran virheestä
Virheestä aiheutuneista ylimääräisistä kuluista voi vaatia vahingonkorvausta. Vahingon määrä pitää pystyä osoittamaan esimerkiksi kuitilla.
Käytetyn tavaran kauppa
Kun ostat käytetyn tavaran yritykseltä, sinulla on kuluttajansuojalain mukainen suoja ja voit esimerkiksi valittaa tavaran virheestä yritykselle.
Lahjakortti
Kun ostat lahjakortin, selvitä millaisia käyttömahdollisuuksia ja rajoituksia sen käytössä on. Sinun ei tarvitse hyväksyä lahjakorttia virheen hyvityksenä.
Yrityksille
Asiakaspalveluun ja reklamaatioihin liittyvät ohjeet yrityksille.
Asiakaspalvelun ja reklamaatioiden hoitaminen