Asiakaspalvelun ja reklamaatioiden hoitaminen
Ohjeiden tarkoituksena on auttaa elinkeinonharjoittajia
- huomioimaan toiminnassaan kuluttajansuojan periaatteet
- ratkaisemaan kuluttajaoikeudellisia kysymyksiä.
-
-
Apuri
Peruuttamisoikeusapuri (tavaran kauppa) – Apuri auttaa yrityksiä selvittämään muun muassa, onko kuluttajalla oikeuttaa peruuttaa tehty tavaraa koskeva kauppa.
Tietoa ja ohjeita yrityksille sekä kuluttajille
-
Linjaukset
Kuluttaja-asiamiehen linjausten tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten käytäntöön soveltamisesta.
Linjauksessa esitettyjä periaatteita sovelletaan:
- uusien ja käytettyjen tavaroiden kauppaan
- digitaalisia elementtejä sisältävien tavaroiden kauppaan
- valmistettavien tavaroiden kauppaan.
Ohjeistukset
Kuluttaja-asiamiehen ohjeistukset auttavat korjaamaan markkinoilla havaitut ongelmat, tai niissä kerrotaan uuden lainsäädännön tai ratkaisukäytännön vaikutuksista yritysten toimintaan.
Myyjän velvollisuudet kuluttajan reklamoidessa virheellisestä tavarasta
Apuri
Virhevastuu ja takuu -apuri – Apuri auttaa kuluttajia sekä yrityksiä selvittämään muun muassa, onko myyjä vastuussa tavaran virheestä ja miten virheen voi hyvittää
-
Tietoa ja ohjeita yrityksille sekä kuluttajille
-
Tietoa ja ohjeita yrityksille sekä kuluttajille
Kaikki kuluttaja-asiamiehen linjaukset
Kuluttaja-asiamiehen linjauksetKaikki kuluttaja-asiamiehen ohjeistukset
Kuluttaja-asiamiehen ohjeistuksetOhjeita aiheittain kuluttajille
Ohjeita aiheittainKuluttaja-asiamiehen tiedotteet ja päätökset
Ajankohtaista
Tiedotteet ja uutisetKuluttaja-asiamiehen ratkaisut ja määräämät kiellot
Päätökset kuluttaja-asioissaTilaa kuluttaja-asiamiehen uutiskirje
Uutiskirjeen tilaaminenKKV Kampus -oppimisympäristö
Digitaalinen oppimisympäristö, jossa voi kehittää osaamista kuluttajansuojasta.
KKV Kampus - tervetuloa oppimaan! on ulkoinen linkki