Tausta

KKV on selvittänyt vuonna 2024 pieneläinlääkäripalveluiden markkinoiden toimintaa ja palveluiden hinnoittelua. Selvityksen aikana KKV havaitsi  myös kuluttajansuojaan liittyviä puutteita pieneläinlääkäripalvelujen hintojen ilmoittamisessa.

Osana KKV:n selvitystä toteutetussa kyselyssä pieneläinlääkäripalveluita tarjoavilta yrityksiltä kysyttiin, onko niiden verkkosivuilla hinnasto, josta käy ilmi tarjottavien palveluiden hinnat ja näkeekö asiakas varattavan palvelun hinnan tai sen määräytymisperusteet verkkoajanvarauksen yhteydessä. Lisäksi palveluntarjoajilta kysyttiin, onko verkkoajanvarauksessa näkyvä hinta palvelun kokonaishinta vai tuleeko asiakkaan maksettavaksi lisäksi muita maksuja tai lisiä.

Lähes kaikilla kyselyyn vastanneilla yrityksillä on verkkosivuillaan hinnasto, josta käy ilmi tarjottavien palveluiden hinnat. Vain kahdella vastaajalla ei ollut hinnastoa verkkosivuillaan. Verkkoajanvaraus on käytössä 79 prosentilla kaikista kyselyyn vastanneista yrityksistä.

Selkeyttääkseen toimintatapoja alalla selvitykseen pieneläinlääripalveluiden kilpailutilanteesta ja markkinoiden keskittymisen vaikutuksista (pdf) on koottu ohjeistus hinnan esittämisestä verkkoajanvarauspalvelussa. Sama ohjeistus täydennettynä asian kannalta keskeisellä lainsäädännöllä julkaistaan myös tässä omana erillisenä verkkosivunaan, jotta alan toimijat löytäisivät ohjeistuksen mahdollisimman helposti.

1. Eläinlääkäripalveluiden hinnanilmoittamisen selkeys

Hinta on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista. Varattavan palvelun hinnan ilmoittamisessa olennaista on muun muassa se, missä vaiheessa varausprosessia hinta ilmoitetaan ja mitä siihen sisältyy. Ilman selkeää hintatietoa kuluttajan on myös mahdotonta vertailla palveluita keskenään.

KKV:n selvityksen perusteella pieneläinlääkäripalveluiden verkkoajanvarauksessa ei aina anneta tietoja, jotka kuluttajansuojalain mukaan pitää antaa. Kyselyssä havaittiin merkittäviä puutteita hinnan ilmoittamisessa. Vain alle 10 kyselyyn vastanneella toimijalla, joilla on käytössä verkkoajanvaraus, palvelun hinta näkyy ajanvarausta tehtäessä samassa näkymässä.

Lisäksi selvityksen yhteydessä havaittiin harhaanjohtavaa hinnan pilkkomista. Tällä tarkoitetaan sitä, että palvelu pilkotaan erillisiin, erikseen hinnoiteltuihin osiin, vaikka kuluttajan on hankittava kaikki eri osatekijät palvelun saadakseen. Kuluttajalta saatetaan periä erikseen esimerkiksi klinikka-, hoitotyö- tai heräämömaksuja,joita ilman palvelua ei ole mahdollista hankkia.

2. Hankittavan palvelun hinta tulee esittää selkeästi varausnäkymässä

Kuluttajansuojalaki (KSL) edellyttää, että kuluttajalle annetaan markkinoinnissa ja asiakassuhteessa sellaiset olennaiset tiedot, jotka kuluttaja tarvitsee päätöksentekoaan varten. Olennaiset tiedot on kerrottava kuluttajalle riittävän ajoissa ja oikeassa yhteydessä. Palvelun hinta on kuluttajan päätöksenteon kannalta yksi olennaisimmista tiedoista, minkä vuoksi hinta on kerrottava, kun kuluttaja on ostamassa tai varaamassa verkkosivujen kautta palvelun.

Olennaisia tietoja ei pidä joutua etsimään erikseen palvelua hankittaessa. Hinta on kerrottava verkkosivuilla kohdassa, jossa kuluttaja on varaamassa tai ostamassa palvelun. Hinnalla tarkoitetaan palvelun kokonaishintaa tai hinnan määräytymisen perusteita (esim. € / tunti).

Varattavan palvelun hinnan täytyy olla esillä nimenomaan varausnäkymässä eikä esimerkiksi linkin tai pudotusvalikon takana, yleisessä hinnastossa tai muussa verkkosivuston osiossa.

Vaikka varausnäkymässä esitettäisiin asiantuntijan kaikki palvelut kattava hinnasto, tämä ei korvaa tarvetta kertoa kuluttajan nimenomaisesti valitseman palvelun hintaa selkeästi omana tietonaan. Hinnastot voivat olla laajoja, eikä niissä esitetyissä hinnoissa välttämättä ole huomioitu kuluttajan maksamaan hintaan vaikuttavia erityispiirteitä, kuten vastaanottotyypin tai viikonlopun vaikutusta valitun vastaanottokäynnin hintaan.

Kuvaesimerkki 1.

3. Kuluttajalle on ilmoitettava lopullinen hinta tai hinnan muodostumisen perusteet

Ensimmäisessä yhteydenotossaan kuluttajan on yleensä mahdollista varata vain tietty ennalta määritelty palvelu, esimerkiksi ”Eläinlääkärikäynti, 30 min”. Tämän nimenomaisen palvelun hinta tai hinnan määräytymisen perusteet ovat tässä vaiheessa palveluntarjoajan tiedossa ja kerrottavissa myös kuluttajille.

  • Jos palvelun hinta on kiinteä tilanteesta riippumatta (esim. Y €), varausnäkymässä on ilmoitettava lopullinen hinta.
  • Jos palvelun lopullista hintaa ei voida ilmoittaa, on ilmoitettava hinnan määräytymisen perusteet (esim. X € / tunti tms.).

Edellä olevissa esimerkeissä ”palvelun kokonaishinnasta” puhuttaessa tarkoitetaan palvelulla sitä palvelua, jonka kuluttaja on hankkimassa verkosta (esim. ”Eläinlääkärikäynti, 30 min”).

Usein vasta vastaanotolla pystytään toteamaan, mitä erikseen hinnoiteltuja palveluita kuluttaja yksilöllisessä tilanteessaan tarvitsee. Näiden palveluiden hintaa ei luonnollisesti voida kertoa ennen niiden tarpeen toteamista.

Hinnan ilmoittamisessa on huomioitava myös tilanteet, joissa ajanvarauksen jokin ominaisuus vaikuttaa hintaan, esimerkiksi ajankohta. Jos ajanvaraus esimerkiksi tehdään viikonlopulle ja viikonloppuisin hinta on 30 prosenttia arkipäiviä korkeampi, hintatietoa ei saa jättää kuluttajan päässälaskun varaan, vaan kuluttajan on saatava varausnäkymässä tietoonsa korkeampaan hintaan perustuva lopullinen hinta.

Kuvaesimerkki 2.

4. Kuluttajalle voi olla olennaista tietää, mitä palvelu ei sisällä

Kuluttajalle voi olla olennainen tieto myös se, mitä kaikkea valitun palvelun hinta ei pidä sisällään.

Eläinlääkäripalveluyritysten sivustoilla on usein maininta siitä, että esimerkiksi vastaanottokäynnin yhteydessä lemmikin hoitoon käytetyt lääkkeet ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Nämä elementit voivat olla luonteeltaan sellaisia, että kuluttaja saattaa olettaa niiden sisältyvän valitun palvelun hintaan, jolloin tieto voi muodostua kuluttajan kannalta olennaiseksi. Kuten muutkin olennaiset tiedot, tämä tieto on annettava palvelun verkkoajanvarausnäkymässä.

Jos hintaan sisältymättömiä elementtejä on tapauskohtaisesti paljon, varausnäkymän yhteydessä voi mainita yleisimmät hintaan kuulumattomat lisäpalvelut ja ohjata tutustumaan muihin yksilöllisen hoitopolun hintaan vaikuttaviin tekijöihin linkin takaa löytyvältä sivulta esimerkiksi saatteella: ”Huomaathan, että palvelun hintaan eivät sisälly muun muassa vastaanotolla käytetyt lääkkeet ja hoitotarvikkeet. Lue lisää palveluiden hinnoittelusta [linkki sivulle, jossa asiaa on selostettu tarkemmin].”

  • Olennaista on, että kuluttaja osaa riittävän varhaisessa vaiheessa kiinnittää huomiota siihen, että hänen valitsemansa palvelun hinta ei välttämättä kerro koko totuutta siitä, paljonko eläinlääkärikäynti kokonaisuudessaan maksaa.
  • On myös huomattava, että keskeisimmät tiedot on kerrottava varausnäkymässä, eikä kuluttajaa voi ohjata katsomaan esimerkiksi hintaa linkin takaa.

Kuvaesimerkki 3.

5. Hinnastossa esitettävät tiedot

Hinnaston esillä pitäminen ja verkossa ostettavan tai varattavan yksittäisen palvelun hinnan kertominen ovat kaksi eri asiaa. Hinnasto on osa markkinointia ja asiakassuhteessa annettavia tietoja. Verkkosivuilla tai toimitiloissa esitetyn hinnaston ja siinä annettavien tietojen on oltava selkeitä ja ymmärrettäviä.

Annetut tiedot eivät myöskään saa olla harhaanjohtavia. Tämä tarkoittaa, että hinnaston ja sen yhteydessä annettujen tietojen on annettava oikea kuva palveluiden hinnoista ja esimerkiksi siitä, kuinka hinnat muodostuvat.

Esimerkiksi alkaen-hintojen käyttämisessä on huomattava, että hinnasto voi olla harhaanjohtava, jos vain huomattavan pieni osa tuoteryhmän tuotteista on tosiasiassa saatavissa sanotulla hinnalla.

Harhaanjohtavaa voi olla esimerkiksi:

  • palvelutyyppi, josta hinnastossa esitettyä alkaen-hintaa perittäisiin vain murtoosasta sanottua palvelutyyppiä (esim. eläimen koon mukaan määräytyvä hinta tilanteessa, jossa kyseiset eläimet ovat tyypillisesti suurempia ja hinta siten korkeampi kuin haarukan alimman hinnan tarkoittaman kokoinen ko. eläin).
  • hintahaarukan käyttäminen tilanteessa, jossa haarukan alinta hintaa perittäisiin vain murto-osassa haarukan kattamasta palvelutyypistä. Hintahaarukalla tarkoitetaan tilannetta, jossa palveluhinnastossa palveluiden hinnat esitetään muodossa X – Y € (esim. ”Eläinlääkärikäynti 30 min 60–85 €”).
  • alkaen-hintojen ilmoittaminen ilman niihin sisältyvää palvelu- tms. maksua, jonka maksamiselta kuluttaja ei voi välttyä missään olosuhteissa saadakseen palvelun (esim. palvelumaksu peritään kaikkien vastaanottokäyntien yhteydessä).