Hinnan ilmoittaminen ja maksutavoista kertominen
Sivulle on koottu vastauksia verkkokauppiaille olennaisiin kysymyksiin. Vastauksissa on myös aiheeseen liittyviä linkkejä, joista pääset perehtymään tarkemmin aiheeseen.
Muista antaa palautetta ja ehdotuksia uusista sisällöistä.
-
Maksutavat on esitettävä seuraavassa järjestyksessä:
- Maksutavat, joihin ei sisälly mahdollisuutta hakea tai käyttää luottoa tai saada muuta maksunlykkäystä. Tällaisia ovat esimerkiksi verkkomaksu, debit-kortti tai Visa Electron -kortti tai liikunta- ja kulttuuriedut.
- Maksutavat, joihin voi sisältyä mahdollisuus hakea tai käyttää luottoa tai saada muuta maksunlykkäystä. Tällaisia ovat esimerkiksi debit- ja credit-ominaisuudet sisältävät yhdistelmäkortit sekä maksusovellukset, joihin kuluttaja voi liittää debit- tai credit-kortin numeron.
- Maksutavat, jotka merkitsevät luoton hakemista, käyttämistä tai muuta maksunlykkäystä. Tällaisia ovat esimerkiksi luottosopimuksen tekeminen, maksuaika- tai luottokortin käyttäminen sekä maksaminen laskulla tai maksusovelluksella, joka merkitsee luoton käyttämistä.
Mitään maksutapaa ei saa asettaa oletusvalinnaksi. Kuluttajan on valittava maksutapa ilman automaattista oletusvalintaa jokaisen sopimuksen yhteydessä, joten maksutapaa ei saa asettaa oletusvalinnaksi edes kuluttajan aikaisemman oston perusteella.
Lue lisää kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Maksaminen verkkokaupassa
Jos mainostetaan tuotteen maksamiseksi luottoa, tulee huomioida vaatimukset kuluttajaluoton mainonnassa annettavista tiedoista.
Jos mainonnasta ilmenee jokin luottosopimuksen ehtoja koskeva tieto, on mainonnassa ilmoitettava kaikki kuluttajansuojalain mukaiset tiedot.
- Luottoa koskevat tiedot on esitettävä selkeällä ja näkyvällä tavalla sekä tiiviinä kokonaisuutena.
- Kuluttajalla on oltava tosiasiallinen mahdollisuus vaivatta nähdä tai kuulla esitetyt tiedot sekä saada tietojen pohjalta selkeä kokonaiskuva tarjotusta luotosta.
Lue lisää kuluttajaluoton mainostamisesta kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Kuluttajaluottojen tarjoaminen
-
Myyjän on kerrottava tilauksen kokonaishinnassa verot sekä toimitus- ja muut lisämaksut.
Jos täsmällistä hintaa ei voi laskea etukäteen, kerro hinnan määräytymisen perusteet. Esimerkki tällaisesta tuotteesta voi olla palvelu, josta veloitetaan ns. tuntitaksa ja on mahdotonta tietää ennen palvelun suorittamista, montako tuntia palvelun suorittaminen vie.
Kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa kustannuksia, joista myyjä ei ole kertonut ennen tilauksen tekemistä.
Lue lisää tilaussivulla esitettävistä tiedoista
Lue myös
Muualla palvelussamme
Tietoa ja ohjeita yrityksille