Kuluttaja-arvosteluiden aitouden varmistaminen
Sivulle on koottu vastauksia verkkokauppiaille olennaisiin kysymyksiin. Vastauksissa on myös aiheeseen liittyviä linkkejä, joista pääset perehtymään tarkemmin aiheeseen.
Muista antaa palautetta ja ehdotuksia uusista sisällöistä.
-
Kuluttaja-arvosteluita tarjoavan yrityksen on annettava kuluttajille tieto siitä,
- onko julkaistujen kuluttaja-arvostelujen varmistettu olevan peräisin kuluttajilta, jotka ovat tosiasiallisesti käyttäneet kulutushyödykettä tai ostaneet sen
- miten kuluttaja-arvostelun aitous on varmistettu. Jos yritys ei varmista kuluttaja-arvosteluiden aitoutta, yrityksen on ilmoitettava siitä, että se ei ole varmistanut arvion aitoutta.
-
Myyjän verkkosivuilla olevien kuluttaja-arvostelujen on vastattava todellisten kuluttajien osto- tai käyttökokemuksia.
Vaatimus koskee arvosteluita, joissa käsitellään tavaroita tai palveluita sekä yrityksen niiden myyntiin liittyvää palvelua, kuten luotettavuutta tai toimitusaikoja.
Myynnin edistämiseksi on kiellettyä
- tekaistujen kuluttaja-arvostelujen tai suosittelujen esittäminen
- kuluttaja-arvostelujen tai suosittelujen ostaminen
- kuluttaja-arvostelujen tai sosiaalisen median suosittelujen vääristeleminen. Arvioiden hylkäämiselle, muokkaamiselle tai poistamiselle on oltava perusteltu syy, kuten epäasiallinen kielenkäyttö tai perusteltu epäily arvion aitoudesta.
Muualla palvelussamme
Tietoa ja ohjeita yrityksille