Markkinoinoinnin suunnittelu ja verkkokauppa
Sivulle on koottu vastauksia verkkokauppiaille olennaisiin kysymyksiin. Vastauksissa on myös aiheeseen liittyviä linkkejä, joista pääset perehtymään tarkemmin aiheeseen.
Muista antaa palautetta ja ehdotuksia uusista sisällöistä.
Alennusmarkkinointi
-
Tavara tai palvelu voi olla tarjouksessa korkeintaan yhden kuukauden. Samaa tuotetta koskevat tarjoukset eivät saa toistua peräjälkeen.
Lue lisää kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Alennus- ja edullisuusilmaisut markkinoinnissa
-
Alin hinta on ilmoitettava selkeästi, näkyvästi ja helposti havaittavalla tavalla.
Verkossa julkaistavassa hinnanalennusilmoituksessa tavaran alimman hinnan on oltava nähtävissä, eikä sitä voi sijoittaa esimerkiksi linkin taakse.
Lue lisää kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Alennus- ja edullisuusilmaisut markkinoinnissa
-
Kyllä. Normaalihinnan esittäminen hinnanalennusilmoituksessa edellyttää, että mainos ei muodostu epäselväksi eikä anna harhaanjohtavaa kuvaa tarjottavasta hintaedusta.
Lisäksi tällöin kaikki hinnat on selitettävä selkeästi eli
- normaalihinnan kohdalla on kerrottava, että kyseessä on normaalihinta ja
- alimman hinnan kohdalla on kerrottava, että kyseessä on hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Lue lisää kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Alennus- ja edullisuusilmaisut markkinoinnissa
Mainonnan tunnistettavuus
-
Mainonnan tunnistettavuudella tarkoitetaan sitä, että mainoksen on oltava tunnistettavissa vaivatta mainokseksi esitystavasta ja markkinointikanavasta riippumatta.
Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi se, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja. Piilomainonta tai peitelty mainonta on kiellettyä. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti.
Kuluttajansuojalain säännökset velvoittavat sekä mainostajaa että markkinoinnin suorittajaa.
Lue lisää: Mainonnan tunnistettavuus
Vaikuttajamarkkinointi
-
Mainoksen on oltava vaivatta tunnistettavissa mainokseksi esitystavasta ja markkinointivälineestä riippumatta.
Mainonnan tunnistettavuuden vaatimukset koskevat myös kaikkea vaikuttajamarkkinointia kuten esimerkiksi video-, audio- tai kuvajulkaisua tai blogikirjoitusta.
Kaupalliset yhteistyöt pitää merkitä selkeästi heti julkaisun alussa esimerkiksi tekstillä Mainos tai Kaupallinen yhteistyö. Samalla vaikuttajan täytyy kertoa, minkä yrityksen kanssa kaupallinen sisältö on tehty.
Lue lisää kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Harhaanjohtava markkinointi
-
Totuudenvastaiset tai harhaanjohtavat tiedot voivat koskea useita seikkoja, kuten tavaran laatua ja saatavuutta.
Harhaanjohtavaa ja totuudenvastaista on esimerkiksi se, että verkkokaupassa tarjotaan tavaraa, joka on loppuunmyyty. Totuudenvastaiset tai harhaanjohtavat tiedot voivat myös koskea hintaa tai erityitä hintaetua kuten tarjouksen kestoa.
Lue lisää: Harhaanjohtavuus markkinoinnissa tai asiakassuhteessa
Tosiasiaväitteet ja vertailut markkinoinnissa
-
Tosiasiaväitteestä on kyse aina, kun väite koskee mitattavia vaikutuksia, jotka voidaan osoittaa oikeiksi tai vääriksi. Mitä ehdottomampi väite on, sitä varmemmin sen paikkansapitävyydestä edellytetään näyttöä.
Kaupallisen kehumisen ilmaisut ovat sitä vastoin merkitykseltään niin yleisiä, ettei niistä edellytetä näyttöä. Esimerkiksi kaunein, ylellisin ja herkullisin ovat useimmiten makuasioita.
Lue lisää: Tosiaväitteet ja vertailut markkinoinnissa
-
Vertailu on sallittua. Jos tuotteita vertaillaan toisiinsa, on huolehdittava siitä, että vertailuryhmä on tarjontaan nähden edustava. Jos vertailukohteet eivät ole täysin samanlaisia, yrityksen on kerrottava mainoksessa keskeiset erot.
Lue lisää: Tosiaväitteet ja vertailut markkinoinnissa
Ympäristömarkkinointi
-
Ympäristöväitteellä tarkoitetaan väitettä, jonka mukaan tavaralla tai palvelulla on myönteinen ympäristövaikutus, ei lainkaan ympäristövaikutuksia tai se vahingoittaa ympäristöä vähemmän kuin muut saman tuoteryhmän tavarat tai palvelut.
Lue lisää
-
Markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, eikä olennaisia tietoja saa jättää kertomatta. Tämä koskee myös ympäristöväittämiä.
Väitteiden on oltava selviä, täsmällisiä ja ymmärrettäviä. Tämän vuoksi markkinoinnissa on vältettävä yleisiä, epämääräisiä ja monitulkintaisia ilmaisuja ympäristövaikutuksista. Markkinoinnissa on myös käytettävä termejä, joita kuluttajat ymmärtävät.
Yrityksellä on oltava näyttöä väittämiensä tueksi. Tosiasiaväitteen paikkansapitävyys on voitava todentaa luotettavasti. Myös markkinoinnissa luotujen mielikuvien on vastattava todellisuutta.
Lue lisää
-
Ympäristöväittämiä voi käyttää, kun on varmistanut sen, että markkinoidussa tuotteessa on jotain ympäristövaikutuksiltaan kertomisen arvoista.
Markkinoinnissa kannattaa kertoa vain tuotteen ympäristövaikutuksia koskevista merkityksellisistä ja olennaisista asioista. Ympäristöystävällinen-sanaa tai vastaavia yleistäviä (vihreä, luontoystävällinen, eko-tuote) sanoja voi käyttää vasta, kun on todella perusteellisesti selvittänyt tuotteen koko elinkaaren.
Yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja on syytä välttää. Ympäristöväitteet pitää täsmentää – kuluttajan yksittäisen ostopäätöksen vaikutusta ympäristön tilaan ei pidä liioitella.
Huolehdi siitä, että markkinoinnin kokonaiskuva ja yleisvaikutelma pitävät paikkansa.
Lue lisää
Alaikäisille markkinointi
-
Alaikäisiin kohdistuva markkinointi on sallittua, mutta sitä arvioidaan tiukemmin kuin muuta markkinointia, sillä lapset ovat aikuisia alttiimpina markkinoinnin vaikutuksille. Siksi lapsille ei saa mainoksissa esittää sopimattomia käyttäytymismalleja eikä lupauksia siitä, että elämä muuttuu paremmaksi ostamalla oikeita tuotteita. Lapsille ei myöskään saa esittää suoria ostokehotuksia.
Lue lisää: Lapsiin kohdistuva markkinointi
Hyvä tapa markkinoinnissa
-
Hyvän tavan vastainen markkinointi sisältää yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjen periaatteiden ja arvojen vastaisia viestejä. Esimerkiksi väkivallan käyttö mainoksessa ei ole hyväksyttävää.
Lue lisää: Markkinoinnin hyvö tapa
Muualla palvelussamme
Tietoa ja ohjeita yrityksille